Język i kultura hebrajska(Z) 3600-7-HE1-JKH(Z)
HEBRAJSKI WSPÓŁCZESNY
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka hebrajskiego od podstaw. Studenci poznają alfabet hebrajski- zarówno litery drukowane, jak i kursywę, a także system wokalizacji. Posługują się słownikiem języka hebrajskiego współczesnego.
Poznają podstawy gramatyki hebrajskiej oraz słownictwo, dotyczące głównie typowych sytuacji dnia codziennego.
Sprawność rozumienia ze słuchu rozwijana jest poprzez słuchanie prostych nagrań.
Podczas zajęć rozwijana jest umiejętność mówienia- studenci budują własne dialogi na tematy dotyczące sytuacji dnia codziennego, a także dyskutują na wybrane tematy.
Pod koniec roku posługują się współczesną hebrajszczyzną w typowych sytuacjach dnia codziennego.
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o języku hebrajskim (na poziomie A2) K_W12
- ma świadomość złożonej natury języka hebrajskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Żydów i Izraela K_W13
Umiejętności:
- posługuje się językiem hebrajskim na poziomie A2 K_U12
- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku hebrajskim K_U13
- potrafi posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) K_U16
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela K_U17
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku hebrajskim K_U22
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku hebrajskim K_U24
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie K_K01
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03
Kryteria oceniania
Ocena końcowa stanowi średnią ważoną ocen wystawionych przez poszczególnych prowadzących.
Elementy oceny:
kontrola obecności,
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
kolokwia,
prace pisemne,
zaliczenie pisemne na koniec semestru,
po zakończeniu kursu studenci przystępują do egzaminu
Przyjmuje się następującą skalę ocen:
99-100% 5! (celujący)
93-98% 5 (bardzo dobry)
87-92% 4,5 (dobry plus)
77-86% 4 (dobry)
71-76% 3,5 (dostateczny plus)
60-70% dostateczny
0-59% niedostateczny
Poza zakończeniu każdej jednostki studenci przystępują do kolokwium. Ponadto, każdy student przygotowuje przynajmniej 4 prace pisemne w semestrze. Frekwencja także brana jest pod uwagę przy ocenie - osoby, które opuszczą więcej niż 40% zajęć nie mogą uzyskać oceny pozytywnej (nawet w sesji poprawkowej). Osoby, które uczestniczyły regularnie w zajęciach, jednak nie uzyskały zaliczenia, mogą przystąpić do powtórnego zaliczenia kursu w sesji poprawkowej.
Kurs współprowadzony przez kilkoro wykładowców. Ocena końcowa jest średnią ważoną uzyskanych poszczególnych ocen końcowych.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Wybrane podręczniki do nauki jęz. hebrajskiego współczesnego, wskazane przez prowadzących zajęcia.
W cyklu 2023Z:
Chayat S., Israeli S., Kobliner H., Ivrit min ha-Hatchala (Hebrew from Scratch), part I, Academon, Jerusalem 2000. Ester Simons, Mi-po le-sham 1, Akademon, Yerushalaim 2016. Chayat S., Israeli S., Kobliner H., Ivrit min ha-Hatchala (Hebrew from Scratch), part II, Academon, Jerusalem 2000. Ester Simons, Mi-po le-sham 2, Akademon, Yerushalaim 2019. Klugman A., Nowy słownik polsko- hebrajski, hebrajsko- polski, Wiedza Powszechna, Warszawa 2004. Adamczyk, A., Dudzik-Rudkowska, M., Hebrajski nie gryzie, Edgard, Warszawa 2022. Yarden-Barak, A. Tishler, G., Shuvi, ha-yalda mi-Israel, Akademon, Yerushalaim 2021. Tiszler, G.; Yarden-Barak, A., Be-rosh u-ve-rishona, Akademon, Yerushalaim 2018. Tomal M., Język hebrajski biblijny, Dialog, Warszawa 2008. Materiały własne. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: