Przedmiot specjalizacyjny 3600-7-AR5-PS
Tematyka i przebieg zajęć zależy od zainteresowań studentów i stopnia ich zaawansowania w j. arabskim. Zasadniczoz zagadnienia dyskutowane podczas zajęć związane są, przede wszystkim, z omawianiem problemów związanych z szukaniem, rozpoznawaniem, pozyskiwaniem, opisywaniem i odczytywaniem manuskryptów napisanych w j. arabskim.
W toku zajęć studenci doskonalą wiedzę na temat aparatu pojęciowego i metodologicznego zwązanego z badaniem manuskryptów oraz zapoznają się z literatura przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01,Ma pogłębioną wiedzę szczegółową (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub nauki o kulturze i religii, filozofii lub historii
K_W02, Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Orientu/Afryki (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych) w perspektywie porównawczej
K_W03, Ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur państw arabskich (z zakresu kultury i literatury lub języka lub filozofii i religii lub historii i zagadnień społeczno-politycznych)
K_W05, Ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki państw arabskich i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie
K_W06, Zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury arabskiej właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii
K_W07, Zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) państw arabskich
K_W10, Ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych państw arabskich w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_U01, Potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy
K_U02, Potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki, również na podstawie materiałów źródłowych
K_U04, Potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U06,Potrafi posługiwać się pojęciami z dziedziny filozofii i religii państw arabskich w celu analizowania i interpretowania zjawisk religijnych, motywów etycznych i zachowań ludzkich, a także różnic między kulturami
K_U10, Potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury arabskiej w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i nauk o kulturze i religii, filozofii lub historii, stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki
K_U11, Potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej państw arabskich
K_U12, Potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury państw arabskich
K_U20, Posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów
K_U21, Potrafi biegle korzystać z zaawansowanych narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku arabskim
K_K01, Rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K04, Potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K06, Ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
K_K08, Rozumie i docenia wartość własnej tradycji i spuścizny kulturowej oraz państw arabskich
K_Dostrzega potrzebę wzbogacenia swojej tradycji o pozytywne wartości filozoficzno-społeczno-kulturowe państw arabskich, traktuje kulturową synergię jako wartość dodaną
Kryteria oceniania
bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność:
kontrola obecności; test;egzamin
Literatura
Adam Gacek, The Arabic Manuscript Tradition. A Glossary of Technical Terms and Bibliography, Brill 2001.
Adam Gacek, Arabic Manuscripts. A Vademecum for Readers, Brill 2009.
Florian Sobieroj, “Arabic Manuscripts on the Periphery: Northwest Africa, Yemen and China,” in Jörg Quenzer, Dmitry Bondarev and Jan-Ulrich Sobisch (eds.), Manuscript Cultures: Mapping the Field, pp. 79–112, De Gruyter 2014.
Evyn Kropf, Resources and documentation for cataloging Middle Eastern manuscripts in Evyn Kropf's guide to Islamic Manuscript Studies. https://guides.lib.umich.edu/islamicmsstudies
Denise Soufi, “Cataloguing Islamic manuscripts. A brief introduction,” poster, University of North Carolina-Chapel Hill.
Comparative Oriental Manuscript Studies. An Introduction, Comst 2015 (fragmenty)
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: