Religia państw arabskich2 3600-7-AR1-RPA2
Wprowadzenie do wiedzy o islamie jako religii i cywilizacji. Kurs rozpoczyna się od zaprezentowania genezy islamu na tle sytuacji politycznej i religijnej Bliskiego Wschodu w VI-VII w., kariery proroka Mahometa i objawienia koranicznego. Następnie zaprezentowane będą dogmaty i rytuały islamu, podstawowe źródła doktryny muzułmańskiej, prawo, nurty teologiczne i polityczno-religijne oraz mistycyzm muzułmański – sufizm. W kolejnej części wykładów omawia się religie wyrosłe z islamu i w środowisku muzułmańskim oraz przemiany we współczesnym świecie muzułmańskim – nurty fundamentalistyczne i modernistyczne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
o zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
o ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii muzułmańskiej
o potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe świata muzułmańskiego
o zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie religioznawstwa muzułmańskiego
o zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji świata muzułmańskiego
Umiejętności:
o potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe świata muzułmańskiego
o posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii islamu
o rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury muzułmańskiej]
o potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury muzułmańskiej poprzez analizę językową/ filologiczną]
o potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym krajów muzułmańskich
o posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej świata muzułmańskiego w języku polskim lub obcym z uwzględnieniem tradycji intelektualnej krajów muzułmańskich
Kompetencje społeczne:
o rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
o potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
o ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
o widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
o ma świadomość znaczenia kultury krajów muzułmańskich w kulturze światowej
o działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej krajów muzułmańskich
o dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe świata muzułmańskiego, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
egzamin ustny
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności, czyli 4 godz., w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Literatura
Benjamin R. Barber, Fear’s Empire. War, Terrorism, and Democracy, New York 2003
L. Binder, Islamic liberalism, Chicago 1988
Jason Burke, Al-Qaeda. The True Story of Radical Islam, London 2003
Michael Cook, Muhammad, Cambridge 1983
John L. Esposito, Islam. The Straight Path, New York 1988.
John L. Esposito, Unholy War. Terror in the Name of Islam, Oxford 2002.
Fred Halliday, The Middle East in International Relations: Power, Politics and Ideology, Cambridge 2005.
Fred Halliday, Islam and the Myth of Confrontation. Religion and Politics in the Middle East, London 1996
A. Hourani, A History of the Arabs, London 1991
Samuel P. Huntington, The Clash of Civilizations and the Remaking of World Order, New York 1996.
Ed Husain, The Islamist, London 2007.
Gilles Kepel, The War for Muslim Minds. Islam and the West, Cambridge Mass. 2004.
Khalid Bin Sayeed, Western Dominance and Political Islam. Challenge and Response, New York 1995.
Bernard Lewis, What Went Wrong? Western Impact and Middle Eastern Response, Oxford 2002.
Bernard Lewis, Arabs in History, Oxford 2002.
Mahmood Mamdani, Good Muslim, Bad Muslim. America, the Cold War and the Roots of Terror, New York 2004
Malise Ruthven, Fundamentalism. The Search for Meaning, Oxford 2004
Edward Said, Orientalism, Oxford 1978
Jane Smith, Islam in America, New York 1999
Philipp W. Sutton and Stephen Vertigans, Resurgent Islam. A Sociological Approach, Cambridge 2005
W. M. Watt, Islam and the Integration of Society, London 1970
W.M. Montgomery Watt, Islamic Philosophy and Theology, Edinburgh 1962 and 1972.
W.M. Montgomery Watt, Islamic Political Thought, Edinburgh 1987
B. Lewis, The Middle East, Chicago 1995
The Cambridge History of Islam, vol.1-2, Cambridge 1970
Malise Ruthven, Islam in the World, London 199
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: