Literatura arabska1 3600-7-AR1-LA1
Przedmiot obejmuje pełną prezentację dziejów klasycznej i poklasycznej literatury i kultury arabskiej. Rozpoczyna się przedstawieniem kulturowego tła powstania literatury staroarabskiej (tzw. dżahilijja), która po dziś dzień stanowi punkt odniesienia arabskiej literatury pięknej (głównie poezja, ale także pierwotne formy prozy). Kolejnym etapem jest literacka analiza tekstu koranicznego oraz poezji wczesnego okresu islamu – za czasów proroka Muhammada i pierwszych kalifów. Kolejne etapy to literatura okresu umaj jadów, która wykazuje już pierwsze elementy zmian będących wyrazem zarówno wpływów zewnętrznych, jak i rozwoju wewnętrznego. W tym okresie pojawiają się pierwsze przykłady prawdziwej prozy artystycznej. Najwyraźniejsze zmiany następują w kolejnym okresie historycznym i historycznoliterackim, związanym z panowaniem dynastii Abbasydów, kiedy to zarówno poezja, jak i proza zyskują swoją najdoskonalszą formę. Pojawiają się nowe formy prozy i poezji, następuje znaczne urozmaicenie jej zawartości treściowej. Rozwija się także piśmiennictwo historyczne oraz geografia opisowa. Do dzieł o charakterze literackim (bowiem w klasycznym okresie kultury arabskiej często trudno jednoznacznie wydzielić „literaturę piękną” od dzieł naukowych) zaliczyć można także geografię opisową, a także piśmiennictwo religijne i filozoficzne.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student zna i rozumie:
K_W04 podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych (literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii) niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury
K_W05 szczegółowe zagadnienia literatury i piśmiennictwa państw arabskich; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska/prądy/ teksty literackie/ piśmiennictwo państw arabskich
K_W10 podstawowe zjawiska kulturowe państw arabskich
K-W15 podstawowe zasady przekładu z języka arabskiego na język polski
K_W18 podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii, religioznawstwa i historii
K_W19 podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji państw arabskich
Student potrafi:
K_U02 wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki
K_U06 czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej państw arabskich (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
K_U07 umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej państw arabskich (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności
K_U10 wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury państw arabskich
K_U14 przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka arabskiego na język polski
K_U15 interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury państw arabskich poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U17 poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym państw arabskich
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej państw arabskich i w języku polskim oraz w języku arabskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej państw arabskich
Student jest gotów do:
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K04 odpowiedniego określania celów i sposobów ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 uświadamiania innym odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 uświadamiania znaczenia kultury arabskiej w kulturze światowej
K_K08 działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej państw arabskich
K_K09 uznawania pozytywnych wartości społeczno-kulturowych państw arabskich, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności, czyli 4 godz., w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Praktyki zawodowe
Nie dotyczy
Literatura
Bielawski J., Klasyczna literatura arabska, Warszawa 1995;
Danecki J., Literatura i kultura w imperium kalifów, Warszawa 1982;
Danecki J. (red.), Poezja arabska. Wiek VI-XIII. Antologia, Wrocław 1997.
Dziekan M.M., Dzieje kultury arabskiej, Warszawa 2008;
Kowalska M., Średniowieczna arabska literatura podróżnicza, Warszawa-Kraków 1973;
Kowalski T., Arabica et Islamica, Warszawa 1997;
Madeyska D., Poetyka siratu, Warszawa 1993.
Pachniak K., Nauka i kultura arabska i jej wpływ na średniowieczną Europę, Warszawa 2010;
Siwiec P., Zarys poetyki klasycznego wiersza arabskiego, Kraków 2008;
Skarżyńska-Bocheńska K., Klasyczna literatura arabska, w: Historia literatury światowej, t. 12, Kraków 2006;
Walther W., Historia literatury arabskiej, Warszawa 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: