Fonetyka arabska 3600-7-AR1-FA
Zajęcia mają charakter teoretyczny i praktyczny. W części teoretycznej omawiane są podstawowe pojęcia fonetyki i fonologii oraz specyfika struktury fonologicznej języka arabskiego - zarówno klasycznego, jak i współczesnego na tle sytuacji językowej w świecie arabskim (dyglosja). W części praktycznej przeprowadzone są ćwiczenia wymowy specyficznych głosek języka arabskiego. Podstawą nauki jest kontrastywna fonetyka i fonologia polsko-arabska.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Studentka/student:
WIEDZA
• zna i rozumie w stopniu zaawansowanym strukturę, historię rozwoju oraz pismo języka arabskiego (K_W12)
• zna i rozumie złożoność natury języka arabskiego jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii państw arabskich (K_W13)
• zna i rozumie różnorodność językową i jej wpływ na sytuację kulturową i polityczną świata (K_W14)
UMIEJĘTNOŚCI
• potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej państw arabskich (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06),
• potrafi posługiwać się językiem arabskim na poziomie B2 (K_U12),
• umie analizować i interpretować teksty źródłowe w języku arabskim (K_U13),
• potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka arabskiego na język polski (K_U14),
• potrafi interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury państw arabskich poprzez analizę językową/ filologiczną (K_U15),
• potrafi biegle posługiwać się systemem pisma języka arabskiego i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16),
• potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym państw arabskich (K_U17),
• potrafi prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej państw arabskich i w języku polskim oraz w języku arabskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej państw arabskich (K_U21),
• potrafi posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku arabskim (K_U22),
• potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku arabskim (K_U24).
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
• rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01]
• rozumie potrzebę współdziałania i pracy w grupie oraz do nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych (K_K02),
• rozumie potrzebę nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03),
• rozumie potrzebę działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej państw arabskich (K_K08).
Kryteria oceniania
Kontrola obecności. Dopuszczalne są dwie nieobecności (tj. 4 godziny) w semestrze. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
Zaliczenie semestralne na ocenę
Literatura
Al-Ani S., Arabic Phonology, Mouton, The Hague 1970.
Alosh M., Ahlan wa Sahlan, Letters and Sounds of the Arabic Language, Yaele University Press, New Haven & London 2010.
Danecki J., Gramatyka języka arabskiego, Dialog, Warszawa 2012.
Gairdner W.H.T., The Phonetics of Arabic, Oxford University Press, Oxford 1925.
Król I., Nauczanie języka arabskiego, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2005.
Watson J., The Phonology and Morphology of Arabic, Oxford University Press, Oxford 2002.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: