African popular and mass culture(Z) 3600-7-AFS4-APMC(Z)
Zajęcia mają na celu zapoznanie studentów z podstawową wiedzą na temat kultury popularnej w krajach Afryki Subsaharyjskiej zwłaszcza w odniesieniu do sztuk wizualnych (film, teatr). Zajęcia mają charakter interdyscyplinarny zatem materiały będą obejmować produkcje filmowe i telewizyjne, filmy dokumentalne, podkasty, a także teksty naukowe.
Pierwszy blok zajęć poświęcony zostanie teorii kultury popularnej i jej historii w wybranych krajach Afryki Subsaharyjskiej. Zaprezentowane zostaną metody badawcze używane w badaniach kultury popularnej w Afryce oraz historia refleksji naukowej nad tym tym zagadnieniem. W drugiej części cyklu wykładów zdobyta wiedza posłuży do analizy poszczególnych realizacji kultury popularnej w Afryce.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
ma pogłębioną wiedzę o wybranych problemach współczesnej Afryki (z zakresu kultury) w perspektywie porównawczej obejmującą terminologię z zakresu badań afrykanistycznych K_W02
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury wybranego regionu Afryki K_W03
ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Afryki Subsaharyjskiej K_W06,
ma obszerną, pogłębioną wiedzę o strukturach i relacjach społecznych oraz zachowaniach społeczno-kulturowych Afryki Subsaharyjskiej w zakresie warunkującym profesjonalną werbalną komunikację społeczną i interkulturową
K_W08,
potrafi zastosować wiedzę z zakresu afrykanistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z
odmiennością opartą na innych wartościach i uwarunkowaniach kulturowych w sytuacjach profesjonalnych
K_U02,
potrafi czytać, analizować i interpretować wybrane teksty kultury (filmy, sztuki teatralne, reklamy) prawidłowo osadzając je w kontekście regionalnyK_U03,
Kryteria oceniania
kontrola obecności
bieżące przygotowanie do zajęć i branie udziału w dyskusji na podstawie zadanych lektur
projekty studenckie
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Strinati Dominic. 2004. "An Introduction to Theories of Popular Culture". London: Routledge.
Storey John. 2018. "Cultural Theory and Popular Culture: An Introduction". London: Routledge.
Newell Stephanie, Okome Onookome. 2013. "Popular Culture in Africa.The Episteme of the Everyday". London: Routledge.
Adamu, Abdalla Uba (ed.). 2007. "Transglobal media flows and African popular culture : revolution and reaction in muslim Hausa popular culture". Kano : Visually Ethnographic Production.
Barber, Karin. 1987. "Popular Artis in Africa", African Studies Reviev 30 (3): 1-78. (https://www.academia.edu/11804108/Popular_arts_in_Africa)
Haynes, Jonathan. 2007. "Video boom: Nigeria and Ghana", Postcolonial Text 3 (2), 1–10
Larkin, Brian. 1997. "Indian Films and Nigerian Lovers: Media and the Creation of Parallel Modernities", Africa 67 (3), 406-440.
Larkin, Brian. 2008. Signal and Noise: Media, Infrastructure, and Urban Culture in Nigeria. Durham, NC: Duke UP.
Adamu, Abdalla Uba. 2010. The muse's journey: transcultural translators and the domestication of Hindi music inHausa popular culture. Journal of African Cultural Studies , 22 (1) pp. 41-56.
Katrin Barber. 2018. A History of African Popular Culture. Cambridge University Press.
Bogumil Jewsiewicki, Katrien Pype. 2020. “Popular culture in Francophone Central Africa”, https://doi.org/10.1093/acrefore/9780190277734.013.428.
Penina Muhando Mlama. 1991. Culture and Development. The Popular Theatre Approach in Africa, The Scandinavian Institute of African Studies.
Abonesh Ashargie. 1996."Popular theatre in Ethiopia”. Ufahamu: A Journal of African Studies, 24(2-3), pp. 32-41.
Abraham I. Fernández Pichel (eds.) 2023. How Pharaohs Became Media Stars:
Ancient Egypt and Popular Culture, Archaeopress Egyptology.
Roger A. Sneed. 2021. "The Dreamer and the dream. Afrofuturism and black religious thought". The Ohio State University Press.
S. Sörgel. (2020). Contemporary African Dance Theatre, London: Palgrave Macmillan.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: