Gramatyka jezyka afrykańskiego2S 3600-7-AF4-GJA2S
Zajęcia prowadzone w formie ćwiczeń mają na celu zapoznanie studenta ze strukturami gramatycznymi oraz słownictwem języka suahili na poziomie podstawowym. Przerobiony zakres materiału umożliwi płynne porozumiewanie się w sytuacjach codziennych, rozumienie prostych tekstów, notatek prasowych oraz samodzielne formułowanie prostych wypowiedzi, zarówno w formie pisemnej, jak i ustnej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po zakończeniu nauki student nabędzie umiejętność płynnego porozumiewania się w sytuacjach codziennych (powitania, zakupy, wizyta u lekarza, wyjazdy, itp.). Nabędzie umiejętność czytania, rozumienia tekstu pisanego i mówionego na poziomie podstawowym i samodzielnego konstruowania prostych wypowiedzi.
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem nabędzie umiejętności:
Wiedza:
- zna przerobiony materiał w postaci określonego zasobu słówek, kolokacji, wyrażeń, idiomów, przydatnych zdań i innych fragmentów wypowiedzi;
- zna podstawowe pojęcia gramatyki opisowej na poziomie podstawowym w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania w formułowaniu i rozumieniu komunikatów;
- zna podstawowe formy grzecznościowe języka suahili.
Umiejętności:
- potrafi czytać i pisać w języku suahili;
- potrafi formułować na piśmie krótkie wypowiedzi;
- rozróżnia poszczególne fonemy i słowa w continuum usłyszanej wypowiedzi;
- tłumaczy proste wypowiedzi pisane i mówione;
- stosuje opanowany materiał leksykalny i gramatyczny w wypowiedziach na zadane tematy;
- identyfikuje części mowy i części zdania w usłyszanej lub napisanej wypowiedzi;
- streszcza dłuższą wypowiedź w sposób pozwalający na zachowanie jej zasadniczego przesłania;
- uzasadnia zastosowanie form gramatycznych we własnej wypowiedzi stosownie do kontekstu;
-ocenia adekwatność komunikatu do kontekstu.
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie
- rozumie rolę znajomości języka suahili w poznawaniu i rozumieniu świata wschodnioafrykańskiego
Kryteria oceniania
Ocena końcowa stanowić będzie średnią wszystkich ocen uzyskanych w ciągu roku. W toku nauczania przeprowadzane będą pisemne testy kontrolne (co najmniej 2 w semestrze) oraz inne oceniane prace pisemne i ustne.
kontrola obecności – dopuszcza do zaliczenia
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) 10%
pisemne sprawdziany cząstkowe 90%
Literatura
D. McGrath, L. Marten. 2006. Colloquial Swahili. Routledge.
F. Senkoro. 2003. Tuseme Kiswahili. NALRC Press.
Hinnebusch, T.J., Mirza, S.M. 1998. Kiswahili, msingi wa kusema, kusoma, na kuandika.
E. Zúbková-Bertoncini, M. Toscano. 1998. Kiswahili kwa Furaha, wersja polska, Uniwersytet Warszawski, Warszawa.
Materiały własne wykładowcy (materiały drukowane, multimedia).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: