Sztuka Afryki(L) 3600-7-AF3-SA(L)
Kurs obejmuje zarówno wykłady z historii teatru w Afryce, jak część warsztatową, w trakcie której studenci przygotowują scenariusz teatralny na podstawie wybranego tekstu kultury. Przedstawienie do oceny scenariusza - z wykorzystaniem elementów przedstawienia charakterystycznych dla tradycyjnego teatru afrykańskiego - będzie podstawą egzaminu z przedmiotu.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu konwersatorium student:
Wiedza:
- ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultury z zakresu zagadnień społeczno-kulturowych wybranych krajów Afryki (K_W03)
- ma orientację we współczesnym życiu kuturalnym wybranych krajów Afryki (K_W08)
Umiejętności:
- potrafi wyszukiwać, analizować, oceniać i wykorzystywać informacje z wykorzystaniem różnych źródeł oraz formułować na ich podstawie krytyczne sądy (K_U01)
- potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury wybranego regionu Afryki w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa lub literaturoznawstwa i studiów nad kulturą lub filozofii i religioznawstwa lub historii stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki (K_U10)
- potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu sytuacji społeczno-kulturowej wybranych krajów Afryki (K_U11)
Kompetencje:
- potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową (K_K05)
- ma świadomość odmienności wynikającej z różnorodności kulturowej, religijnej i filozoficznej i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych, politycznych oraz prawnych (K_K06)
- rozumie i docenia wartość tradycji i spuścizny kulturowej własnej oraz wybranych krajów Afryki (K_K08)
- aktywnie działa na rzecz wzajemnego zrozumienia i efektywnej komunikacji międzykulturowej (K_K10)
- aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury wybranego regionu Afryki (K_K11)
- potrafi wykorzystać kompetencje kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju (K_K12)
Kryteria oceniania
- Bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność
- egzamin polega na przedstawieniu zrealizowanego projektu teatralnego
Kontrola obecności - dopuszczalne są dwie nieobecności, czyli 4 godz., w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Steiner, M. Geneza teatru w świetle antropologii kulturowej, Wrocław: Wydawnictwo Uniwersytetu Wrocławskiego 2003.
Szturc, W. Rytualne źródła teatru, Kraków: PWST im. Ludwika Solskiego 2013.
Falkiewicz, A. Teatr. Społeczeństwo, Wrocław: Ossolineum 1980.
Plastow, J., African Theatre and Politics, Amsterdam-Atlanta: Rodopi 1996.
Boon, R., Plastow J., (eds.), Theatre Matters, Cambridge: Cambridge University Press 1998.
Breitinger, E., Sander, R. (eds.). Drama and theatre in Africa, Bayreuth, W. Germany:Bayreuth University 1986.
Conteh-Morgan, J., Olaniyan, T. (eds.),African drama and performance, Bloomington: Indiana University Press 2004.
Traoré, B., The black African theatre and its social functions, Ibadan: Ibadan University Press, 1972.
Banham, M., Wake, C., Współczesny teatr Czarnej Afryki, Warszawa: Państwowy Instytut Wydawniczy 1980.
Banham M. (red.), A History of Theatre in Africa, Cambridge: Cambridge University Press.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: