Drugi język i kultura afrykańska(L) 3600-7-AF3-DJKA(L)
Głównym celem kursu jest kontynuacja nauki języka suahili jako drugiego języka afrykańskiego z uwzględnieniem kontekstu kulturowego. Nacisk zostanie położony na doskonalenie prawidłowej wymowy oraz opanowanie praktycznego stosowania struktur językowych i słownictwa, które umożliwią studentom posługiwanie się suahili w mowie i piśmie w różnych sytuacjach.
W cyklu 2023L:
|
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
W cyklu 2023L: języki obce obowiązkowe | Ogólnie: obowiązkowe |
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali mieszany: w sali i zdalnie | Ogólnie: w sali |
Efekty kształcenia
WIEDZA
- absolwent ma podstawową wiedzę o drugim języku afrykańskim (suahili), jego strukturze, historii, piśmie (K_W12)
- absolwent ma świadomość złożonej natury wybranego języka afrykańskiego (suahili), jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii danego regionu Afryki (Afryka Wschodnia, Tanzania, Kenia) (K_W13)
UMIEJĘTNOŚCI
- absolwent posługuje się drugim językiem afrykańskim (suahili) na poziomie podstawowym (K_U12)
- absolwent potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) wybranego języka afrykańskiego (suahili) i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) (K_U16)
- absolwent potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki (Afryka Wschdonia, Tanzania, Kenia) (K_U17)
KOMPETENCJE
- absolwent potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- absolwent potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
Kryteria oceniania
Zajęcia mają formę ćwiczeń. Zastosowane zostaną następujące metody nauczania: elementy wykładu, praktyczna nauka języka, praca z tekstem. Wykorzystane zostaną materiały do nauki języka w postaci podręczników, słowników, tekstów oraz nagrań audio i audio-wizualnych.
Na ocenę końcową składają się:
1. Test końcowy składający się z pytań otwartych i jednokrotnego wyboru.
2. Prace domowe - oceniane jest wykonanie zadania, poprawność językowa, terminowość oddania pracy. Wykonanie wszystkich prac jest pierwszym warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
3. Kontrola obecności - dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze. Uczęszczanie na zajęcia jest drugim warunkiem dopuszczenia do testu końcowego.
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
Podręczniki:
McGrath D., Marten, L. 2015. Colloquial Swahili: the complete course for beginners. Londyn, Nowy Jork: Routledge.
Mohamed K., Mazrui A. 2007. Swahili: a complete course for beginners. Nowy Jork: Random House.
Dodatkowe lektury i materiały:
Almasi O., Fallon M. D., Wared, N. P. 2014. Swahili grammar for introductory and intermediate levels: Sarufi ya kiswahili cha ngazi ya kwanza na kati. Nowy Jork, Oxford: University Press of America.
Ohly R., Kraska-Szlenk I., Podobińska Z. 1998. Język suahili. Warszawa: Dialog.
Internetowe zasoby do nauki języka suahili.
Teksty i ćwiczenia przygotowane przez osobę prowadzącą.
W cyklu 2023L:
Cowan, R. & R. Schuh, Spoken Hausa. New York 1976. Ma Newman, R. & Alh. Maina Gimba, Hausa a dace: A Guide to Functional Hausa. Bloomington 1998. Dodatkowe lektury i materiały: Abraham, R.C. Dictionary of the Hausa Language. London 1962. Bargery, G.P. A Hausa-English Dictionary and English-Hausa Vocabulary. London 1934. Frajzyngier, Z. Wybór tekstów do nauki języka hausa. Warszawa 1968. Mu'azu, A., N. Pawak, H. M. Yakasai. Teksty kulturowe hausa/Labaran al'adun Hausawa. Warszawa 2018. Newman, P. A Hausa-English Dictionary. New Heaven & London 2007. Pawlak, N. Język hausa. Warszawa 1998. Pawlak N., Gramatyka języka hausa w ćwiczeniach. Warszawa 1978. Piłaszewicz, S. Język hausa. Warszawa 1971. Internetowe zasoby tekstów w języku hausa. Własne materiały (teksty i nagrania) wykładowcy. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: