Wiedza o języku afrykańskim(L) 3600-7-AF2-WJA(L)
Zajęcia mają formę wykładu, który obejmuje wiedzę o historii, uwarunkowaniach geograficznych i socjolingwistycznych języka afrykańskiego (amharski, hausa lub suahili), ale w głównej mierze koncentruje się na opisie systemu tego języka. W części dotyczącej jednostek segmentalnych i suprasegmentalnych struktury dźwiękowej omawiane są fonemy, ton, artykulacja spółgłosek, długość samogłoski, intonacja oraz struktura sylaby, a także charakterystyczne dal danego języka afrykańskiego zjawiska fonologiczne (np. palatalizacja, geminacja, elizja, asymilacja, dysymilacja, etc). Morfologia obejmuje strukturę rdzeni oraz różne typy morfemów charakterystycznych dla wyrazów reprezentujących różne części mowy. Ze względu na złożoność przekształceń morfologicznych w obrębie dwóch klas wyrazów, tj. rzeczowników i czasowników, charakterystyka form liczby mnogiej rzeczowników i systemu stopni czasowników przedstawiona jest na licznych przykładach językowych. Wykład dotyczy także reguł słowotwórstwa w obrębie formacji nominalnych i werbalnych. Składnia obejmuje cechy strukturalne zdania złożonego (w tym szczególnego jego typu – zdania względnego) oraz szyku zdaniowego. Wykład kładzie akcent na odrębności strukturalne danego języka afrykańskiego na tle innych języków afrykańskich oraz języków europejskich.
W cyklu 2023L:
Zajęcia mają formę wykładu, który obejmuje wiedzę o historii, uwarunkowaniach geograficznych i socjolingwistycznych języka hausa, ale głównej mierze koncentruje się na opisie systemu tego języka. W części dotyczącej jednostek segmentalnych i suprasegmentalnych struktury dźwiękowej omawiane są fonemy, ton, długość samogłoski, intonacja oraz struktura sylaby. Morfologia obejmuje różne typy morfemów, charakterystycznych dla wyrazów reprezentujących różne części mowy. Ze względu na złożoność przekształceń morfologicznych w obrębie dwóch klas wyrazów, tj. rzeczowników i czasowników, charakterystyka form liczby mnogiej rzeczowników i systemu stopni czasowników przedstawiona jest na licznych przykładach językowych. Wykład dotyczy także reguł słowotwórstwa w obrębie formacji nominalnych i werbalnych. Składnia obejmuje cechy strukturalne zdania złożonego (w tym szczególnego jego typu – zdania względnego) oraz szyku zdaniowego. Wykład kładzie akcent na odrębności strukturalne języka hausa na tle innych języków, w tym języków afrykańskich oraz języków europejskich. |
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2023L: | W cyklu 2024L: |
Rodzaj przedmiotu
obowiązkowe
Tryb prowadzenia
W cyklu 2023L: w sali | Ogólnie: zdalnie w sali |
Literatura
Bibliografia podstawowa:
amharski
Anbessa Teferra, Hudson G., Essentials of Amharic, Cologne 2007.
Baye Yimam Ach’ch’irinna k’elal yamarinya sewasiw, Addis Ababa 2010.
Cohen. M., Traite de langue Amharique, Paris 1936.
Dawkins, C.H., Fundamentals of Amharic, Addis Ababa 1969.
Leslau, W., Introductory Grammar of Amharic, Wiesbaden 2000.
Leslau W., A Reference Grammar of Amharic, Wiesbaden 1995.
hausa
Newman P. 2000. The Hausa Language. An Encyclopedic Reference Grammar. New Haven&London: Yale University Press.
Jaggar P. 2001, Hausa, Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins Publishing Company.
Wolff E. 1993. Referenzgrammatik des Hausa. Münster: LIT
Lektury uzupełniające:
amharski
Łykowska L., Gramatyka języka amharskiego, Warszawa 1998.
Mantel-Niećko, J., Getachew Paulos Berhane, Praktyczna nauka języka amharskiego, Warszawa 1978.
hausa
Pawlak N. 1998. Język hausa. Warszawa: Dialog
W cyklu 2023L:
Bibliografia podstawowa Newman P. 2000. The Hausa Language. An Encyclopedic Reference Grammar. New Haven&London: Yale University Press. Jaggar P. 2001, Hausa, Amsterdam-Philadelphia: John Benjamins Publishing Company. Wolff E. 1993. Referenzgrammatik des Hausa. Münster: LIT Lektury uzupełniające: Pawlak N. 1998. Język hausa. Warszawa: Dialog |
Uwagi
W cyklu 2023L:
Przedmiot jest realizowany podczas dwóch semestrów, rozliczanych osobno. Ocena końcowa jest wynikiem egzaminu końcowego. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: