Literatury Afryki1 3600-7-AF2-LAJE1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
WIEDZA
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe wybranego regionu Afryki
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z wybranego języka afrykańskiego na język polski
ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym wybranego regionu Afryki
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji wybranych regionów Afryki
UMIEJĘTNOŚCI
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Afryki
potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Afryki prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) wybranego regionu Afryki, a zagadnieniami tradycji i współczesności
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury wybranego regionu Afryki
potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z wybranego języka afrykańskiego na język polski
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultur Afryki poprzez analizę językową/ filologiczną
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej wybranego regionu Afryki w języku polskim oraz w wybranym języku afrykańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej wybranych regionów Afryki
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
ma świadomość znaczenia kultury krajów Afryki w kulturze światowej
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej wybranego regionu Afryki
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe wybranego regionu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Na ocenę końcową składa się:
* test pisemny ze znajomości treści wykładu
* przygotowanie pracy pisemnej według wytycznych prowadzącego na temat wybranej powieści afrykańskiej
Literatura
KSIĄŻKI
Abiola Irele F., Gikandi S., The Cambridge history of African and Caribbean literaturę, Cambridge 2004.
Andrzejewski, B.W., Piłaszewicz S., Tyloch W., Literatures in African languages : theoretical issues and sample surveys, Cambridge 1985.
Booker M. K., The African novel in English : an introduction, Portsmouth ; Oxford, 1998.
Gérard, A. S (ed.) European-language writing in Sub-Saharan Africa, Amsterdam ; Philadelphia, 1986.
Krzywicki, J. Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Cz. 1, W kręgu tradycji, Warszawa 2002.
Krzywicki, J. Wprowadzenie do imaginarium literatury afrykańskiej. Cz. 2, Rozliczenie z kolonializmem, Warszawa 2007.
Szupejko, M. Afrykańska tożsamość u progu XXI wieku. Anglojęzyczna literatura Czarnej Afryki i jej twórcy, Warszawa 2007.
CZASOPISMA
Research in African Literatures
Études Littéraires Africaines
African Literature Today
Présence Africaine
ŻRÓDŁA INTERNETOWE
Bibliografia polskich przekładów literatury afrykańskiej:
https://docs.google.com/spreadsheets/d/185n72SXBVB1KFC99Ow_CgKuE_CWwCD54OpHt-Jx2WQg/edit#gid=184202148
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: