Zagadnienia społeczno-kulturowe Afryki2 3600-7-AF1-ZSKA2
Kurs jest kontynuacją zajęć Zagadnienia społeczno-kulturowe Afryki1. W tym cyklu zajęcia zostaną poświęcone rytuałom związanym z przełomowymi - z punktu widzenia tradycyjnych kultur afrykańskich - momentom życia społecznego: narodzinami, inicjacją, małżeństwem. Omówione zostaną zagadnienia związane z tradycyjnymi rolami społecznymi, zasadami savoir vivre oraz sposobami spędzania wolego czasu. Oddzielny blok zostanie poświęcony wpływowi globalizacji na tradycyjne kultury Afryki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Wymagania (lista przedmiotów)
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W09 ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Afryki w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W10 potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Afryki
K_W11 ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Afryki
K_W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_U02 umie wskazać źródła różnic kulturowych krajów Afryki
K_U04 zastosować wiedzę z zakresu historii Afryki do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05 prawidłowo usytuować Afrykę w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09 zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U17 poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Afryki
K_U21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Afryki
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06 widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury mongolskiej w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Mongolii
Kryteria oceniania
Egzamin
Prezentacja na zadany temat
Kontrola obecności - dopuszczalne są dwie nieobecności, czyli 4 godz., w semestrze; w przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni roboczych od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Praktyki zawodowe
Brak
Literatura
Zygmunt Komorowski, „Kultury Czarnej Afryki”, Wrocław 1994
„Słownik etnologiczny: terminy ogólne”, pod red. naukową Zofii Staszczak, Warszawa 1987
Max Gluckman, Politics, Law and Ritual in Tribal Society, Oxford: Basil Blackwell 1965.
John Iliffe, Afrykanie. Dzieje kontynentu, Kraków: Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego 2011.
Adam Kuper, Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego. Transformacje mitu, Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego 2009.
John S. Mbiti, Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa: Instytut Wydawniczy PAX 1980.
Ryszard Vorbrich, Plemienna i postplemienna Afryka. Koncepcje i postaci wspólnoty w dawnej i współczesnej Afryce, Poznań: Wydawnictwo Naukowe UAM 2012.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: