Religie Afryki1 3600-7-AF1-RA1
W ramach wykładu studenci poznają rodzime wierzenia afrykańskie ze szczególnym uwzględnieniem cech wspólnych tradycyjnych systemów religijnych. Omawiany jest stan badań nad rodzimymi wierzeniami Afryki Subsaharyjskiej. Studenci poznają elementy mitologii ludów Afryki oraz konstrukcję wybranych panteonów. Przedstawiona jest koncepcja Boga Najwyższego w rodzimych religiach afrykańskich, omówione są również najczęściej czczone bóstwa i rola duchów w wierzeniach afrykańskich. Szczegółowo zaprezentowane są elementy praktyk kultowych. Studenci poznają także zagadnienie kultów ekstatycznych praktykowanych przez niektóre ludy Afryki Subsaharyjskiej oraz problem funkcjonowania tajnych stowarzyszeń w zachodniej i centralnej części kontynentu. Przyswajają terminologię i poznają stan badań nad problematyką występowania elementów magii i religii u wybranych grup etnicznych w Afryce.
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student:
- zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultur w Afryce (K_W03)
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofiach i religiach wybranych regionów Afryki ze szczególnym uwzględnieniem Afryki Zachodniej (K_W07)
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska religijne w Afryce Subsaharyjskiej (K_W10)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji zjawisk religijnych właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz filozofii i religioznawstwa (K_W18)
- zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych zjawisk religijnych właściwe dla rodzimych tradycji wybranych regionów Afryki (K_W19)
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych i religijnych krajów Afryki (K_U02)
- posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii wybranych regionów Afryki (K_U03)
- potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne i dylematy formułowane wewnątrz kultury wybranych regionów Afryki (K_U10)
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia religii i kultur Afryki (K_U015)
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku kulturowym wybranego regionu Afryki (K_U17)
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki religijnej wybranych regionów Afryki w języku polskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej tych regionów (K_U21)
- rozumie potrzebę zgłębiania wiedzy na temat różnorodności religijnej i kulturowej przez całe życie (K_K01)
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w działalności naukowej, zawodowej i społecznej w obszarze związanym z różnorodnością religijno-kulturową Afryki (K_K04)
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych i filozoficznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (K_K05)
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego i międzyreligijnego (K_K06)
- ma świadomość znaczenia religii i kultur Afryki w kulturze światowej (K_K07)
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny religijno-kulturowej wybranych regionów Afryki (K_K08)
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe oparte na systemach religijnych Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej (K_K09)
Kryteria oceniania
Kontrola obecności - dopuszczalne dwie nieobecności (czyli 4 godz.) w semestrze. W przypadku nieobecności spowodowanej chorobą zaświadczenie lekarskie usprawiedliwiające tę nieobecność powinno zostać przedłożone w terminie siedmiu dni od wskazanej w nim daty zakończenia zwolnienia.
Ocena końcowa ustalana jest na podstawie egzaminu ustnego.
Literatura
W cyklu 2023Z:
1) Mbiti J., Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa 1980. |
W cyklu 2024Z:
1) Mbiti J., Afrykańskie religie i filozofia, Warszawa 1980. |
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: