Kultura Rogu Afryki 3600-7-AF1-KRA
Wykłady poświęcone będą konkretnym zagadnieniom dotyczącym Rogu Afryki, począwszy od geografii (ogólnej i regionalnej), poprzez sytuację etniczną, polityczną, na zagadnieniach społeczno-kulturowych skończywszy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
w sali
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Wiedza:
• posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu afrykanistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej (AF_W01)
• ma uporządkowaną wiedzę ogólną (obejmującą terminologię, teorię i metodologię) z zakresu studiów nad kulturą (AF_W02)
• ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych wybranych regionów Afryki w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej (AF_W09)
• potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe wybranego regionu Afryki (AF_W10)
• ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym wybranego regionu Afryki (AF_W16)
Umiejętności:
• potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Afryki (AF_U02)
• potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii wybranych regionów Afryki do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata (AF_U04)
• potrafi prawidłowo usytuować wybrany region Afryki w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego (AF_U05)
• potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej wybranego regionu Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych (AF_U09)
• potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym wybranego regionu Afryki (AF_U17)
Kompetencje:
• potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (AF_K03)
• ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata (AF_K05)
• widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego (AF_K06)
• dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe wybranego regionu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej (AF_K09)
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
końcowe zaliczenie pisemne
kontrola obecności
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
1.Joanna Mantel-Niećko, Maciej Ząbek, Róg Afryki: historia i współczesność, Warszawa: Wydaw. Trio 1999;
2.Haggai Erlich , Islam and Christianity in the Horn of Africa : Somalia, Ethiopia, Sudan, London: Lynne Rienner Publishers 2010.
3.Hans Wilhelm Lockot (ed.), Bibliographia Aethiopica. 2, The Horn of Africa in English literature , Wiesbaden: Harrassowitz Verlag 1998.
4.I. M. Lewis, Peoples of the Horn of Africa: Somali, Afar and Saho , London: International African Institute 1969.
5.David W. Phillipson, Foundations of an African civilization: Aksum and the northern Horn, 1000 BC -AD 1300 , Woodbridge, Suffolk: James Currey 2012.
6.Gebru Tareke, The Ethiopian revolution: war in the Horn of Africa, Addis Ababa: Eclipse Printing Press Edition 2016.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: