Kultura Afryki Zachodniej 3600-7-AF1-KAZ
Celem przedmiotu jest zrozumienie sposobów postępowania mieszkańców Afryki Zachodniej i poznanie ich wartości po to, by bez fałszywych uprzedzeń spojrzeć na odmienną kulturę. Szczególny nacisk zostanie położony na kulturę Nigerii - najludniejszego i najbardziej zróżnicowanego pod względem kulturowym i etnicznym kraju Afryki, zwanego często “sercem Afryki”, gdyż zachodzące tam procesy społeczne, kulturowe czy gospodarcze mają wpływ na cały region Afryki Zachodniej.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
wiedza
- ma podstawową wiedzę o wybranych problemach regionu Afryki Zachodniej (z zakresu kultury)
- ma orientację we współczesnym życiu kulturalnym Afryki Zachodniej
umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu afrykanistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
- potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury krajów Afryki Zachodniej
kompetencje społeczne; absolwent jest gotów do:
- rozumienia potrzeby uczenia się przez całe życie, inspirowania i organizowania procesu uczenia się innych osób
- aktywnego nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur dzięki znajomości wartości kulturowych, symboli kulturowych i rytuałów (etykiety, gestów, sposobów prowadzenia rozmowy)
- otwarcia się na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
- posiadania świadomości odmienności wynikającej z różnorodności kulturowe i jej wpływu na kształtowanie się postaw społecznych i politycznych oraz procesów gospodarczych
- wykorzystania kompetencji kulturowych w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju
Kryteria oceniania
kontrola obecności (dozwolone są dwie nieobecności usprawiedliwione)
Przygotowanie prezentacji/referatu
Końcowe zaliczenie pisemne
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Peter Cunliffe-Johnes. 2010. My Nigeria: five decades of independence. Palgrave Macmillan.
Jan Jacek Pawlik. 2018. Twórcza codzienność mieszkańców Lomé. Olsztyn: UWM.
Stanisław Piłaszewicz. 1995. Egzotyczny świat sawanny. Kultura i cywilizacja ludu Hausa. Warszawa: Dialog.
Isa Yusuf Chamo. 2016. “Language and Identity in Africa: the use of place names as part of a person’s name in Hausa”, [w:] N. Pawlak, H. Rubinkowska-Anioł, I. Will (red.), African Studies: Forging New Perspectives and Directions, Warszawa: Elipsa, 116-127.
Izabela Will, Mustapha Ahmad. 2008. „Symbolika gestów w kulturze hausa”, [w:] N. Pawlak (red.), Języki Azji i Afryki w komunikacji międzykulturowej. Warszawa: Wydawnictwa UW, 243-265.
Izabela Will. 2014, “Quo vadis, Nollywood?”, [w:] I. Kraska-Szlenk, B. Wójtowicz (red.), Current research in African studies: Papers in Honour of Mwalimu Dr. Eugeniusz Rzewuski, Warszawa: Elipsa, pp. 393-402.
Izabela Will. 2014, „Stylistyka filmów hausańskich”, [w:] Sztuka Afryki w kolekcjach i badaniach polskich, Szczecin: Muzeum Narodowe w Szczecinie, pp. 95-109.
Brian Larkin. 2008. Signal and Noise. Media, Infastructure, and Urban Culture in Nigeria. Durham & London: Duke University Press.
C. W. Wigwe.1990. Language, culture and society in West Africa / [ed. by]. Elms Court: Arthur H. Stockwell
Anna Niedźwiedź. 2014. „Obrazki z pogrzebu. Wizualność i żałoba we współczesnej Ghanie”. Zeszyty Naukowe Uniwersytetu Jagiellońskiego MCCCXXXVI Prace etnograficzne.
materiały własne wykładowcy
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: