Kultura Afryki Wschodniej 3600-7-AF1-KAW
• Język i komunikacja
• Kiswahili jako język przykladowy
• Jego rola w harmonii kulturowej
• Kim jest Mswahili?
• Poczatek i rozszerzenie się t kultury suahili
• Kanga: Werbalne / Wizualne reprezentacji jako praktyka społeczna w społeczeństwie muzułmańskim
• Od Kanga do Kitenge: Badanie wzorców zmian kulturowych
• Inne wybrane plemiona
• Koncepcja i Znaczenie Kultury
• Miejsce wartości w kulturze Afryki Wschodniej:
• Wartości społeczne
• Wartości moralne
• Wartości religijne
• Wartości polityczne
• Wartości estetyczne
• Wartości ekonomiczne
• Problemy odporności w przemianach kulturowych w Afryce Wschodniej
• Kultura i kostiumy Afryki Wschodniej- Kanga
• Diaspora i jej wpływ na kulturę Wschodnioafrykańską
• Rola sztuki w kulturze Wschodnioafrykańskiej
• muzyka, piosenki(taarabu) , taniec: próba odzyskania tradycji kulturowej, która przetrwała -niewolnictwo i kolonizacja, ich miejsce i funkcje kulturalne we współczesnych społeczeństwach Afryki Wschodniej
• teatr • literatura, poezja (z suahili przykładami Mashairi)
• Pojęcie osobowości
• Pojęcie czasu
• Rzeczywistość społeczno-kulturowa w procesie zmian
• Uzasadnienie koncepcji czasu w Afryce Wschodniej
• Porównanie zachodnich i afrykańskich koncepcji czasu
• Patologie kulturowe/społeczne
– Zeru Zeru –
- Psychoza in w czterech społeczenstwach Afryki Wschodniej -Sebei - Uganda, Pokot (lub Suk) Kenii, Kamba , Kenii i Hehe -Tanzania) i ich implikacje w kulturze Afryki Wschodniej
• Droga dojrzałości: przykład dziewczyny Luo
• Wpływ kultury zachodniej na tradycyjne społeczeństwa Afryki Wschodniej
• Pojęcie śmierci w kulturze Afryki Wschodniej
• Wschodnioafrykański system nazewnictwa (nazwy miejsc, imiona): etnonym, toponym eponym-Przykłady: Nairobi, Bagamoyo Dar-es-Salaam, Mozambik, Jeevanjee Gardens- jego znaczenie kulturowe i symboliczne
• Prawo i przestępczość w kulturze Afryki Wschodniej
• Kultura-religia-styl życia-Język miejsce
• Festiwale i uroczystości : Maulidi, Sauti za Busara
• Folklor • Przysłowia i Zagadki (Suahili) ich rola kulturowa •
Legendy kultury- Baganda-Akamba-Chagga-Kikuyu-Luo
• Wschodnioafrykańska etyka kulturalno-moralna- Kikuyu
• Język i komunikacja (Kiswahili)
Pokrewieństwo, małżeństwo i rodzina
• Płeć, i seksualność
• Ubuntu,Ujamaa,Harambee jako koncepcje jedności kulturowej Afryki Wschodniej
• Kuchnia i tradycyjny strój
Rodzaj przedmiotu
monograficzne
Tryb prowadzenia
w sali
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Na poziomie rozszerzonym student będzie
Mogł zrozumienić kulturowe aspekty społeczeństw Afryki Wschodniej, obejmując procesy gospodarcze, polityczne, filozoficzne i kulturowe w okresie przedkolonialnym, kolonialnym i postkolonialnym (współczesnej) Afryce Wschodniej.
być w stanie dyskutować, prezentować i prowadzić badania na ten temat w środowisku lokalnym i międzykulturowym.
miał podstawową orientację obszarów badań kulturowych w Afryce Wschodniej, w tym środowisk społecznych, kulturowych, religijnych i / lub filozoficznych jako kluczowe pojęcia.
posiadać podstawowe umiejętności do przeglądania, analizowania i oceny dostępnej literatury i bazy danych w celu samodzielnej pracy nad własnymi projektami i badaniami nad danym regionem.
Miał wprowadzie do dziedzin, takich jak: literatura afrykańska i film.
To, obok szerokiej gamy obszarów kultury objętych, pomoże mu w wyborze poszczególnych kierunków specjalizacji w kolejnych latach studiów,nabywanie kompleksowej wiedzy na temat teorii, meta-teorii, koncepcji- metod zdobywania wiedzy o kulturze w ogóle z konkretnych obszarów badań w Afryce Wschodniej
w stanie samodzielnie przeprowadzić badania na temat własnego wyboru / obszar zainteresowania
w stanie obsłużyć nie tylko znane tematy, ale także konstruować myśli i pomysły na program studiów w ten sposób przyczyniając się do jego zmiany i / lub modyfikacji, aby pomieścić swoje obszary zainteresowania i szukać pomocy, jeśli to konieczne.
w stanie odnosić się, kojarzyć i przeprowadzać analizę porównawczą aspektów międzykulturowych, debatować i wyciągać wnioski
Kryteria oceniania
1.Przedstawienie i wprowadzenie do przedmiotu oraz podawanie tematów i lektur
2.Krótkie omówienie tematu zajęć. Ogólna dyskusja: co już wiedza o temacie, co by chcieli wiedzieć. Wykład. Na koniec sprawdzanie czy zostały omówione wszystko. Sprostowanie. Temat zostaje ogłoszony do wyboru. Chętni wybierają omówiony już temat. Jeśli potrzeba- dodatkowe lektury. Studenci, we własnym zakresie szukają materiałów.
3. oceniane jest na podstawie dobrego wykonanie zadania- odpowiedne lektury, długość wypracowania, oddawanie pracy w terminie.
4. Kontrola obecności - dopuszczalne trzy nieobecności w semestrze. Uczęszczanie na zajęcia jest drugim warunkiem dopuszczenia do zaliczenia.
Literatura
-A Dictionary of Cultural and Critical Theory
MichaeL Payne Jessica Rae Barbera- A John Wiley & Sons, Ltd., Publication
-‘Ngoma ya Ukae: competitive social structure in Tanzanian dance music songs’, in Mashindano! Competitive Music Performance in East Africa, ed.FrankGunderson andGregoryBarz.Dar es Salaam: Mkuki na Nyota Publishers (295–318).
-Haas,Peter Jan andThomasGasthuizen2000 ‘Ndani ya Bongo: KiSwahili rap keeping it real’, inMashindano! Competitive Music Performance in East Africa, ed.FrankGunderson andGregoryBarz.Dar es Salaam: Mkuki na Nyota Publishers (279–94)
-Ntarangwi,Mwenda2009East African Hip Hop: Youth Culture and Globalization.Urbana and Chicago: University of Illinois Press.
-A History of East Africa Benson Okello
-Peoples and Cultures of Uganda (Kampala, 2011).
-A History of Modern Uganda Richard J. Reid SOAS, University of London
-Adventists and Luo Culture ODEK RABACH
-Place Names in Africa-Colonial Urban Legacies, Entangled Histories
-African Ethics Gikuyu Traditional Morality Hannah Wangeci Kinoti
-African ethnonyms and toponyms-Report and papers of the meeting of experts organized by Unesco in Paris, 3-7 July 1978
-Cultural identity in the East African novel
-C.A. Diop The African Origin of Civisation
-Diawara Manthia, 1992, African Cinema: Politics and Culture
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: