Cywilizacja chińska - wybrane zagadnienia z literatury/kultury Chin 3600-5-SI4-CCHLK
Dylematy tożsamości kulturowej we współczesnych Chinach i na Tajwanie .
Zajęcia konwersatoryjne mające na celu przedstawianie oraz analizę wybranych procesów, nurtów , zjawisk związanych z zagadnieniem tożsamości kulturowej w ostatnim półwieczu ChRL i Tajwanu
Przeznaczony dla studentów szukających odpowiedzi na pytania w jaki sposób chińscy i tajwańscy intelektualiści i artyści poszukują identyfikacji kulturowej , w jaki sposób mierzą się z problemem pamięci, transformacji , jak rozumieją spór miedzy nowoczesnością i tradycją , kultura własna i globalną , jak tworzą nowe wzory mitologiczne, reprodukują zapisy rodzimej kultury symbolicznej oraz jak interpretują własną historię w ostatnich 50 latach .
Pytania dotyczą także kwestii tożsamości na Tajwanie także w kontekście kultury yuanzhumin.
Główne tematy:
1.Problem pamięci historycznej . Pamięć i amnezja .
2. Nacjonalizm kulturowy i strategie kulturalne. Polityka kulturalna . Porównanie 3 ostatnich dekad.
3. Poszukiwania chińskiej identyfikacji kulturowej w :
Mediach , TV i cyberprzestzrń
Filmie
Literaturze
Sztukach wizualnych
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Przedmiot zakłada efekty kształcenia w zakresie wiedzy, umiejętności i kompetencji społecznych, w wyniku których student:
ma rozszerzoną wiedzę o wybranych problemach kultur Chin (z zakresu języka i kultury) (K_W03 +++)
ma szczegółową wiedzę o stanie badań w zakresie wybranej problematyki Chin (język i językoznawstwo) i ośrodkach badawczych w Polsce i na świecie (K _W05+++)
zna i rozumie zaawansowane metody analizy, interpretacji i wartościowania różnych wytworów kultury krajów Chin właściwe dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa (K_W06+++)
zna i rozumie rodzimą tradycję naukową (metody analizy, interpretacji i wartościowania) Chin (K_W07+++)
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu, również na podstawie materiałów źródłowych (K_U02+++)
umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej (K_U03+++)
potrafi wykryć związki między kształtowaniem się idei filozoficznych i religijnych Chin a procesami społecznymi, kulturalnymi i gospodarczymi, szczegónie w perspektywie komunikacji językowej (K_U07++)
potrafi czytać, analizować i interpretować zaawansowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Chin, Tajwanu i chińskiego obszaru językowego, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (np. pod kątem analizy językowej tekstu i relacji języka i kultury) (K_U08++)
potrafi przeprowadzić krytyczną analizę i interpretację różnych wytworów kultury Chin w sposób właściwy dla wybranych tradycji, teorii i szkół badawczych w zakresie językoznawstwa i studiów nad kulturą stosując oryginalne podejścia uwzględniające wiedzę z zakresu orientalistyki (K_U10+++)
potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej Chin (K_U11+++)
potrafi ocenić, wyselekcjonować i objaśnić najważniejsze wytwory współczesnej kultury Chin i Tajwanu (K_U12++)
potrafi wyselekcjonować i przełożyć na język polski najcenniejsze dzieła literatury/piśmiennictwa Chin, Tajwanu i chińskiego obszaru językowego (K_U13++)
potrafi wybrać i sformułować temat pracy magisterskiej, dobrać i odszukać źródła w języku chińskim, odnieść się do różnych ujęć teoretycznych, a także innych źródeł (K_U17+++)
posiada pogłębioną umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin, w języku polskim oraz w języku chińskim, oraz w języku angielskim, z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin (K_U18+++)
posiada pogłębioną umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku chińskim, a także w języku angielskim (K_U19++)
posiada pogłębioną umiejętność merytorycznego argumentowania z wykorzystaniem poglądów innych autorów (K_U20++)
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób (K_K01+++)
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej (K_K04++)
Kryteria oceniania
Obecność obowiązkowa. Systematyczne przygotowywanie zadanego materiału, aktywne uczestnictwo w omawianiu zagadnień zawartych w materiale przedmiotu.
Do zaliczenia/obowiązuje materiał omawiany na zajęciach w trakcie obu semestrów. Ocena obejmuje:
bieżące przygotowanie do zajęć na podstawie zadanego materiału,
egzamin pisemny kończący roczny kurs.
Literatura
Anderson, B. (2001) 'Western nationalism and Eastern nationalism', New Left Review, 9, 31-42.
Ang, I. (1996) Living room wars: rethinking media audiences for a postmodern world, London & New York: Routledge.
Ang, I. (2004) 'The cultural intimacy of TV drama' in Iwabuchi, K., ed. Feeling Asian modernities: transnational consumption of Japanese TV dramas, Hong Kong: Hong Kong University Press, 303-309.
Cabestan, J.-P. (2005) 'Specificities and limits of Taiwanese nationalism', China Perspectives, 62(November-December), 32-43.
Chang, B.-y. (2004) 'From Taiwanisation to de-sinification: culture construction in Taiwan since the 1990s', China Perspectives, 56(November-December), 34-44.
Chang, H.-c. and Holt, R. (2007) 'Symbols in conflict: Taiwan (Taiwan) and Zhongguo (China) in Taiwan's identity politics', Nationalism and Ethnic Politics, 13, 129-165.
Ching, L. (2001) Becoming "Japanese": colonial Taiwan and the politics of identity formation, Berkeley: University of California Press.
Chiou, C. L. (1994) 'Emerging Taiwanese identity in the 1990s: crisis and transformation' in Klintworth, G., ed. Taiwan in the Asia-Pacific in the 1990s, 21-45.
Chu, J.-j. (2000) 'Nationalism and self-determination: the identity politics in Taiwan', Journal of Asian and African Studies, 35(3), 303-321.
Chua, B. H. (2004) 'Conceptualising an East Asian popular culture', Inter-Asia Cultural Studies, 5(2), 200-221.
Chua, B. H. (2006) 'East Asian pop culture: consumer communities and politics of the national', in Cultural Space and Public Sphere in Asia, Seoul, Korea, 27-43.
Chun, A. (1994) 'From Nationalism to nationalising: cultural imagination and state formation in postwar Taiwan', The Australian Journal of Chinese Affairs, 31(Jan.), 49-69.
Chun, A. (1995) 'An Oriental Orientalism: the paradox of tradition and modernity in nationalist Taiwan', History and Anthropology, 9(1), 27-56.
Chun, A. (1996a) 'Discourses of identity in the changing spaces of public culture in Taiwan, Hong Kong and Singapore', Theory, Culture & Society, 13(1), 51-75.
Chun, A. (2000a) 'Democracy as hegemony, globalisation as indigenisation, or the 'culture' in Taiwanese national politics', Journal of Asian and African Studies, 35(1), 7-27.
Chun, A. (2000b) 'The Grand illusion: the long history of multiculturalism in an era of invented indigenisation', in Remapping Taiwan: histories and cultures in the context of globalisation, University of California, Los Angeles, 12-15
Deppman, H.-C. (2009) 'Made in Taiwan: an analysis of Meteor Garden as an East Asian idol drama' in Berry, C. and Zhu, Y., eds., TV China, Bloomington: Indiana University Press, 90-110.
Fang, N.-h. and Sun, S.-w. (1999) 'Globalisation and identity politics: reflections on globalisation theories from the Taiwanese experience', Asian Journal of Communication, 9(2), 79-98
Harrison, M. (2005) 'Where is Taiwanese identity?', Studia Formosiana, 2, 1-19.
Harrison, M. (2006) Legitimacy, meaning, and knowledge in the making of Taiwanese identity, New York & Hampshire: Palgrave Macmillan.
Harrison, M. (2009) 'How to speak about oneself: theory and identity in Taiwan' in Berry, C., Liscutin, N. and Mackintosh, J. D., eds., Cultural studies and cultural industries in Northeast Asia, Hong Kong: Hong Kong University Press.
Ho, W.-c. (2007) 'Music and cultural politics in Taiwan', International Journal of Cultural Studies, 10(4), 463-483.
Hsiau, A.-c. (2000) Contemporary Taiwanese cultural nationalism, London & New York: Routledge.
Law, W.-w. (2002) 'Education reform in Taiwan: a search for a 'national' identity through democratisation and Taiwanisation', Compare: A Journal of Comparative and International Education, 32(1), 61-81.
Law, W.-w. (2004) 'Globalisation and citizenship education in Hong Kong and Taiwan', Comparative Education Review, 48(3), 253-273.
Lynch, D. (2002) 'Taiwan’s democratisation and the rise of Taiwanese nationalism as socialisation to global culture', Pacific Affairs, 75(4), 557-574.
Sung, S.-y. (2010) 'Constructing a new image- Hallyu in Taiwan', European Journal of East Asian Studies, 9(1), 25-45
Thompson, S. (2009) 'Re-writing education: 'Learning to be Taiwanese'?' in Shih, F.-l., Thompson, S. and Tremlett, P.-F., eds., Re-writing culture in Taiwan, London & New York: Routledge, 182-197.
Tomlinson, J. (1991) Cultural imperialism: a critical introduction, London: Printer Publisher.
Tu, W.-m. (1991) 'Cultural China: the periphery as the center', Daedalus, 120(2), 1-31.
Tu, W.-m. (1996) 'Cultural identity and the politics of recognition in contemporary Taiwan', The China Quarterly, 148, 1115-1140.
Wang, H.-l. (2000) 'Rethinking the global and the national: reflections on national imaginations in Taiwan', Theory, Culture and Society, 17(4), 93-117.
Yang, S.-k. (2001) Dilemmas of education reform in Taiwan: internationalisation or localisation?, Unknown Binding, Conference Proceeding.
Yee, A. C. (2001) 'Constructing a native consciousness: Taiwan literature in the 20th Century', The China Quarterly, 165, 85-101.
Yeh, Y.-w. (2005) 'The Historical and social analyses of contemporary Taiwanese teenager culture: an example of Hip-Hop and Tai-Ker culture', Thought and Words: Journal of the Humanities and Social Science, 43(1), 1-24.
Calinescu, Mate, (19870, Five Faces of Modernity: Modernism, Avant-Garde, Decadence, Kitsch, Postmodernism , Duke Uniersity Press, Durham
Yingjin Zhang , Cinema , Space , and Polylocality and Globalising China , Univ. of Hawaii Press
Zhang Xudong (1997),Chinese Modernism in the Era of Reform: Cultural Fever, Avant-garde Fiction and the New Chinese Cinema, Duke University Press, Durkham and London
Zhang Xudong (2008) Postsocialism and Cultural Politics, Duke Univ. Press Barmé Geremie R., 2000,In the Red. Columbia University Press, New York
Kasarełło L.. 2011,Chińska kultura symboliczna, Dialog, Warszawa
McCormick, Barrett L(2002/2003.) “Recent Trends in Mainland China's Media: Political Implications of Commercialization.” Issues & Studies 38, no.4/39, no.1 (December 2002/March): 175-215.
Yuezhi Zhao,( 2000) “From commercialization to conglomeration: the transformation of the Chinese press within the orbit of the party state.” Journal of Communication, vol. 50, nr. 2, 3-26.
Andrews, Julia F. and Gao, Minglu , (1995) ‘The Avant-Garde’s Challenge to Official Art’. In Debora S.Davis (ed.),)Urban Spaces in Contemporary China: The Potential for Autonomy and Community in Post-Mao China.: Harvard University Press, Cambridge, 221–78.7
Pawłowski J, (2013)Przeszłość w ideologii KPCh,
Gao, Minglu (1986). “Bawu meishu yundong”, Meishujia tongxun nr.5, 15–23. Gao, Minglu (ed.) (1991).
Zhongguo dangdai meishushi 1985–1986 ,Shanghai: Shanghai renmin chubanshe.
Lü Peng, Yi Dan,( 1992),Zhongguo xiandai,: Hunan meishu chubanshe, Changsha .
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: