Współczesny język chiński 3600-5-SI2-WJCH1
Jeszcze nie wprowadzono opisu dla tego przedmiotu...
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
Student:
ma obszerną wiedzę o współczesnym języku chińskim, jego strukturze, historii, piśmie (1. zna struktury gramatyczne języka, 2. zna zapis fonetyczny pinyin i technikę wymowy w tonach, 3. zna zasady tradycyjnego i uproszczonego zapisu pismem chińskim)
+++
K_W12
H1A_W03
H1A_W04
H1A_W09
ma dużą świadomość złożonej natury języka chińskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Obszaru Języka Chińskiego i Chińskiego Obszaru Językowego
++
K_W13
H1A_W09
ma dużą świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
++
K_W14
H1A_W09
ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka chińskiego na język polski
++
K_W15
H1A_W09
UMIĘJĘTNOŚCI
Student:
potrafi czytać, analizować i interpretować wybrane teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym
+
K_U06
H1A_U05
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w wielu typowych sytuacjach profesjonalnych
++
K_U09
H1A_U04
posługuje się językiem chińskim na poziomie B2 (wyższy poziom samodzielności)
+++
K_U12
H1A_U09
H1A_U10
potrafi analizować i interpretować wybrane teksty źródłowe w języku chińskim
++
K_U13
H1A_U09
H1A_U10
potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa o średnio zaawansowanym stopniu trudności z języka chińskiego na język polski
++
K_U14
H1A_U09
H1A_U10
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury chińskiej i Chińskiego Obszaru Językowego (obszaru pozostającego pod wpływem języka i kultury chińskiej) poprzez podstawową analizę językową/ filologiczną
+
K_U15
H1A_U08
H1A_U09
potrafi biegle posługiwać się systemem pisma tradycyjnego i uproszczonego oraz zapisem fonetycznym pinyin i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.)
+++
K_U16
H1A_U09
H1A_U10
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Chin i Chińskiego Obszaru Językowego w wielu sytuacjach życia prywatnego, publicznego, zawodowego i edukacyjnego
+++
K_U17
H1A_U07
posiada dobrą umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin i regionu w języku polskim oraz w wybranym języku chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin i regionu Azji Centralnej i Południowo-Wschodniej
++
K_U21
H1A_U09
posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w stopniu dobrym w języku chińskim na poziomie B2
+++
K_U22
H1A_U06
H1A_U09
potrafi sprawnie korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku chińskim
+++
K_U24
H1A_U07
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
Student:
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, podejmuje samodzielną pracę nad nowymi umiejętnościami cząstkowymi wykorzystując strategie uczenia się języka chińskiego
+
K_K01
H1A_K01
potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne, umiejętnie aplikując społeczne, językowe i kulturowe konwencje chińskie
+++
K_K02
H1A_K02
potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur, w tym zgodnie z przyjętą konwencją werbalną i niewerbalną w kręgu kultury chińskiej
+++
K_K03
H1A_K02
ma, w stopniu podstawowym, świadomość odmienności kulturowej społeczności chińskich i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
+
K_K05
H1A_K04
H1A_K05
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego i potrafi wykorzystać zdobyte w procesie uczenia się środki językowe
+
K_K06
H1A_K04
H1A_K05
ma wyraźną świadomość znaczenia kultury krajów Chińskiego Obszaru Językowego, regionu Azji Centralnej i Południowo-Wschodniej w kulturze światowej
+
K_K07
H1A_K05
działa, poprzez studenckie koło naukowe i wyjazdy językowo-integracyjne, na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Chińskiego Obszaru Językowego
+
K_K08
H1A_K05
H1A_K06
Student będzie:
WIEDZA
1. znał zasady tradycyjnego i uproszczonego zapisu pismem chińskim
2. znał zapis fonetyczny pinyin i technikę wymowy w tonach
3. znał podstawowe struktury gramatyczne języka.
UMIĘJĘTNOŚCI
1. czytał i zapisywał znaki chińskie
2. poprawnie wymawiał (czytał) wartość fonetyczną dźwięków
3. umiał formułować i odbierać informacje na poziomie kompetencji językowych A2w mowie i w piśmie
4.umiał poruszać się w prostym, ale zasadniczym dla komunikacji chińskim kontekście społeczno-kulturowym.
5. umiał skorzystać ze słowników
6. umiał samodzielnie pracować nad nowymi umiejętnościami cząstkowymi (strategia uczenia się j. chińskiego).
Kryteria oceniania
W sesji zimowej zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego (120 minut);
Student dopuszczony jest do testu pisemnego na podstawie:
- obecności
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wykonywania w określonym czasie i pozytywnego zaliczenia zadań domowych
- zaliczenia testów cząstkowych.
Egzamin końcowy z całego roku – w semestrze letnim (test pisemny; 120 minut);
Do egzaminu student dopuszczany jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń na podstawie :
- obecności
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wykonywania w określonym czasie i pozytywnego zaliczenia zadań domowych
- zaliczenia testów cząstkowych.
Ocena końcowa po [pierwszym i drugim semestrze zawiera w sobie:
1. Ocena za prace domowe (20%),
2. ocena pracy na zajęciach (20%),
3. testy/kartkówki (10%)
4. ocena z zaliczenia semestralnego / egzaminu (50%).
W sesji poprawkowej – egzamin pisemny i egzamin ustny.
Literatura
Chen Yizhen 陳怡真 (red.) (1999). Shíyòng shìtīng huáyǔ (yī) 實用視聽華語(一) Guólì Táiwān shīfàn dàxué guóyǔ jiàoxué zhōngxīn 國立台灣師範大學國語教學中心 . Taipei.
Liu Xun 刘珣 (2005). Xīn shíyòng hànyǔ kèběn 新实用汉语课本 .I i II. Běijīng yǔyán dàxué chūbǎnshè 北京语言大学出版社. Pekin.
Materiały przygotowywane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: