Język tybetański współczesny5 3600-5-MT3-JTW5
KONTYNUOWANIE NAUKI WSPÓŁCZESNEGO JĘZYKA TYBETAŃSKIEGO (MÓWIONEGO). ZAJĘCIA POLEGAJĄ NA ĆWICZENIU CZYNNEGO STOSOWANIA WYPOWIEDZI PRZYDATNYCH W ŻYCIU CODZIENNYM. POGŁĘBIENIE ZAKRESU TEMATYCZNEGO NA TEMAT PRACY ZAWODOWEJ, ŚWIĄT, ZDROWIA, PODRÓŻY. PRAKTYKOWANIE STOSOWANIA ZDAŃ ZŁOŻONYCH.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
PO UKOŃCZENIU KURSU PRZEWIDZIANEGO PROGRAMEM STUDENT:
WIEDZA
MA OBSZERNĄ WIEDZĘ O JĘZYKU TYBETAŃSKIM (JEGO STRUKTURZE, HISTORII, PIŚMIE) [K_W12]
MA ŚWIADOMOŚĆ ZŁOŻONEJ NATURY JĘZYKA TYBETAŃSKIEGO, JEGO MIEJSCA I ZNACZENIA W KONTEKŚCIE KULTURY I HISTORII TYBETU [K_W13]
MA ŚWIADOMOŚĆ RÓŻNORODNOŚCI JĘZYKOWEJ I JEJ WPŁYWU NA SYTUACJĘ KULTUROWĄ I POLITYCZNĄ ŚWIATA [K_W14]
MA PODSTAWOWĄ WIEDZĘ O ZASADACH PRZEKŁADU Z JĘZYKA TYBETAŃSKIEGO NA JĘZYK POLSKI [K_W15]
UMIEJĘTNOŚCI:
POTRAFI CZYTAĆ, ANALIZOWAĆ I INTERPRETOWAĆ PROSTE TEKSTY LITERACKIE I/LUB INNE DZIEŁA TWÓRCZOŚCI KULTURALNEJ (FILM, PRASA, PIŚMIENNICTWO O CHARAKTERZE SPOŁECZNYM) PRAWIDŁOWO UMIESZCZAJĄC JE W KONTEKŚCIE KULTUROWYM [K_U06]
POTRAFI ZASTOSOWAĆ WIEDZĘ Z ZAKRESU PROBLEMATYKI SPOŁECZNO-KULTUROWEJ W TYPOWYCH SYTUACJACH PROFESJONALNYCH [K_U09]
POSŁUGUJE SIĘ JĘZYKIEM TYBETAŃSKIM NA POZIOMIE B1+ [K_U12]
POTRAFI ANALIZOWAĆ I INTERPRETOWAĆ NAJPROSTSZE TEKSTY ŹRÓDŁOWE W JĘZYKU TYBETAŃSKIM [K_U13]
POTRAFI PRZEŁOŻYĆ PROSTE TEKSTY LITERACKIE/PIŚMIENNICTWA Z JĘZYKA TYBETAŃSKIEGO NA JĘZYK POLSKI [K_U14]
POTRAFI W STOPNIU PODSTAWOWYM INTERPRETOWAĆ KLUCZOWE POJĘCIA KULTURY TYBETAŃSKIEJ POPRZEZ ANALIZĘ JĘZYKOWĄ/ FILOLOGICZNĄ [K_U15]
POTRAFI BIEGLE POSŁUGIWAĆ SIĘ SYSTEMEM PISMA I NARZĘDZIAMI SŁUŻĄCYMI DO JEGO POZNANIA I ANALIZY (SŁOWNIKI TRADYCYJNE I ELEKTRONICZNE, LEKSYKONY, KORPUSY JĘZYKOWE, BAZY DANYCH, ETC.) [K_U16]
POTRAFI POPRAWNIE FUNKCJONOWAĆ W ŚRODOWISKU JĘZYKOWYM I KULTUROWYM TYBETU NA POZIOMIE ZNAJOMOŚCI JĘZYKA B1+ [K_U17]
POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ PREZENTACJI ZAGADNIEŃ SZCZEGÓŁOWYCH Z ZAKRESU PROBLEMATYKI KULTUROWEJ TYBETU W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU TYBETANSKIM Z UWZGLĘDNIENIEM TRADYCJI INTELEKTUALNEJ TYBET [K_U21]
POSIADA UMIEJĘTNOŚĆ FORMUŁOWANIA W MOWIE I PIŚMIE WŁASNYCH OPINII I WNIOSKÓW W JĘZYKU POLSKIM ORAZ W JĘZYKU TYBETAŃSKIM [K_U22]
POTRAFI KORZYSTAĆ Z NARZĘDZI ELEKTRONICZNYCH I INTERNETOWYCH W JĘZYKU POLSKIM I W JĘZYKU TYBETAŃSKIM [K_U23]
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
ROZUMIE POTRZEBĘ UCZENIA SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE [K_K01]
POTRAFI WSPÓŁDZIAŁAĆ I PRACOWAĆ W GRUPIE ORAZ NAWIĄZYWAĆ KONTAKTY I BUDOWAĆ RELACJE SPOŁECZNE [K_K02]
POTRAFI NAWIĄZYWAĆ KONTAKTY I WSPÓŁDZIAŁAĆ Z PRZEDSTAWICIELAMI ODMIENNYCH KULTUR [K_K03]
MA ŚWIADOMOŚĆ ODMIENNOŚCI KULTUROWEJ TYBETU I JEJ ŹRÓDEŁ RELIGIJNYCH, FILOZOFICZNYCH, OBYCZAJOWYCH I HISTORYCZNYCH ORAZ JEJ ZNACZENIA DLA ROZUMIENIA WSPÓŁCZESNEGO ŚWIATA [K_K05]
WIDZI POTRZEBĘ PROWADZENIA DIALOGU MIĘDZYKULTUROWEGO [K_K06]
MA ŚWIADOMOŚĆ ZNACZENIA KULTURY TYBETAŃSKIEJ W KULTURZE ŚWIATOWEJ [K_K07]
DZIAŁA NA RZECZ UDOSTĘPNIANIA I PROMOWANIA SPUŚCIZNY KULTUROWEJ I JĘZYKOWEJ TYBETU [K_K08]
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH I EGZAMIN USTNY I PISEMNY W SEMESTRZE LETNIM
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) 50%
egzamin pisemny 20%
egzamin ustny 20%
kontrola obecności 10%
Literatura
E. BARTEE, NYIMA DROMA: A BEGINNING TEXTBOOK OF LHASA TIBETAN, NATIONAL PRESS FOR TIBETAN STUDIES, 2000.
CHONJORE, TSETAN, ABINANTI, ANDREA, LHA SA'I RGYUN SKAD SLOB DEB GZI YI DO SHAL. COLLOQUIAL TIBETAN. A TEXTBOOK OF THE LHASA DIALECT WITH REFERENCE GRAMMAR AND EXERCISES (A CONTEXTUAL APPROACH), LIBRARY OF TIBETAN WORKS AND ARCHIVES, DHARAMSALA 2003.
GOLDSTEIN, MELVYN C., RIMPOCHE, GELEK, PHUNTSHOG, LOBSANG, ESSENTIALS OF MODERN LITERARY TIBETAN. A READING COURSE AND REFERENCE GRAMMAR, MUNSHIRAM MANOHARLAL PUBLISHERS PVT. LTD., NEW DELHI 1991.
NICOLAS TOURNADRE, RDO-RJE (GSAṄ-BDAG), MANUAL OF STANDARD TIBETAN: LANGUAGE AND CIVILIZATION : INTRODUCTION TO STANDAD TIBETAN (SPOKEN AND WRITTEN) FOLLOWED BY AN APPENDIX ON CLASSICAL LITERARY TIBETAN, SNOW LION PUBLICATIONS, 2003
LOSANG THONDEN, MODERN TIBETAN LANGUAGE, VOL. II, DHARAMSALA, 1986
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: