Język arabski 3600-5-IR3-JA
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu nauki języka arabskiego jako drugiego języka orientalnego dla studentów iranistyki na poziomie podstawowym. Zajęcia skoncentrowane głównie na rozszerzaniu zasobu słownictwa oraz utrwalaniu i korygowaniu prawidłowej wymowy oraz przeprowadzeniu możliwie dużej liczby ćwiczeń językowych. Utrwalanie umiejętności mówienia i wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie nieskomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na jasność i prostotę komunikatu. Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa i tematyki ogólnej. Wprowadzenie prostych współczesnych tekstów literackich i nieliterackich z uwzględnieniem języka mediów. Dalsze kształcenie umiejętności formułowania nieskomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Wprowadzenie form pauzalnych stosowanych w standardowym języku arabskim oraz niektórych podstawowych elementów dialektu kairskiego.
Rodzaj przedmiotu
języki obce
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu przedmiotu student:
Wiedza:
- ma podstawową wiedzę o języku arabskim (jego strukturze, historii, piśmie) jako drugim języku orientalnym [K_W12];
- ma świadomość złożonej natury języka arabskiego i jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Bliskiego Wschodu, w tym Iranu [K_W13];
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z j. arabskiego na j. polski. [K_W15].
Umiejętności:
- posługuje się językiem arabskim na poziomie podstawowym [K_U12];
- potrafi przełożyć proste teksty piśmiennictwa z języka arabskiego na język polski [K_U14];
- potrafi posługiwać się systemem pisma i jego narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, językowe bazy danych, etc.) [K_U16];
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w stopniu podstawowym w języku arabskim [K_U24].
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02];
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur [K_K03];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
- ma świadomość znaczenia kultury świata arabskiego i pozostałych krajów Orientu w kulturze światowej [K_K07];
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność) – 20%
kontrola obecności – 10%
końcowe zaliczenie pisemne – 45%
końcowe zaliczenie ustne – 25%
Literatura
Abbas, Adnan, Yacoub, George, Język arabski dla Polaków, Wiedza Powszechna, Warszawa 1996 (II wyd. 1999, 2004, 2006), s. 223.
Danecki, Janusz, Gramatyka języka arabskiego, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 1994 (II wyd. 2001, 2007, t. 1 s. 504 i 2, s. 244), s. 597.
Kozłowska, Jolanta, Gramatyka języka arabskiego. Ćwiczenia, Wyd. Akademickie Dialog, Warszawa 1996, s. 175.
Krahl, Günther, Reuschel, Wolfgang i in., Lehrbuch des modernen Arabisch. Neue Ausgabe, Langenscheidt, Leipzig-Berlin 2003 (I wyd. 1974), s. 636.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: