Filozofia Indii 3600-5-IN2-F.I
Celem zajęć jest zaznajomienie studentów z wiedzą na temat filozofii starożytnych Indii. Ujęcie jest diachroniczne, ukazuje powstawanie pojęć i koncepcji. Filozofia ukazana jest jako owoc reinterpretacji i debaty, toczącej się zarówno w obrębie poszczególnych nurtów i szkół, jak i pomiędzy nimi.
semestr zimowy (15 x 2 godz.)
1-2. Wstęp. Definicja filozofii. Periodyzacja, tło kulturowe i historyczne oraz początki filozofii w Indiach.
3. Podstawowe problemy filozoficzne wspólne dla wszystkich systemów w Indiach.
4-5. Njaja.
6-7. Wajsieszika.
8-9. Sankhja.
10-11. Joga.
12-13. Mimansa.
14-15. Wedanta.
semestr letni (15 x 2 godz.)
1. Tło kulturowe i historyczne oraz początki systemów niebramińskich.
2. Nurt adżiwików.
3. Dżinizm. Ontologia.
4. Dżinizm. Etyka.
5. Dżinizm. Epistemologia
6. Buddyzm pierwotny.
7-9. Buddyjskie szkoły hinajany.
10-13. Buddyjskie szkoły mahajany.
14. Materialiści.
15. Sceptycy.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Po ukończeniu kursu student
- zna podstawowe pojęcia staroindyjskiej filozofii
- umie wyjaśnić ich genezę
- zna wybrane przykłady sanskryckich tekstów najstarszej filozofii
K_W03
zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury
K_W07
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Azji Południowej
K_W10
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Azji Południowej
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_W19
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla rodzimych tradycji Azji Południowej
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U03
posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Azji Południowej
K_U10
potrafi wskazać najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Azji Południowej
K_U15
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultur obszaru Azji Południowej poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U17
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Azji Południowej
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
K_K09
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Azji Południowej, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej
Kryteria oceniania
Egzamin po semestrze letnim (po roku nauczania)
Praktyki zawodowe
brak
Literatura
Erich Frauwallner: Historia filozofii indyjskiej, t. 1–2, PWN, Warszawa 1990.
Piotr Balcerowicz: Historia klasycznej filozofii indyjskiej. Część pierwsza: początki, nurty analityczne i filozofia przyrody. Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2003.
Piotr Balcerowicz: Część trzecia: szkoły niebramińskie - adżiwikizm i dżinizm. Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2016.
Piotr Balcerowicz: Early Asceticism in India. Ajivikism and Jainism. Routledge, London–New York 2016
Sarvepalli Radhakrishnan: Filozofia indyjska, t. 1–2, PAX, Warszawa, 1958, 1960.
Filozofia Wschodu, red. Beata Szymańska, Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2001.
„Studia Indologiczne”, rocznik (red. Piotr Balcerowicz & Marek Mejor), Instytut Orientalistyczny UW.
Stanisław Schayer: O filozofowaniu Hindusów. Artykuły wybrane. Red Marek Mejor. Polska Akademia Nauk, Komitet Nauk Orientalistycznych, PWN, Warszawa 1988.
Surendranath Dasgupta: A History of Indian Philosophy, t. 1–5, Cambridge 1922–1955.
Hiriyanna: Outlines of Indian Philosophy, London 1932.
Karl H. Potter (red.): Encyclopedia of Indian Philosophies, t. 1–19, Delhi 1970–2017.
A.L. Basham: History and Doctrines of the Âjîvikas - A Vanished Indian Religion. London 1951.
Volker Zotz: Historia filozofii buddyjskiej. Myśli Filozoficzna, Wydawnictwo WAM, Kraków 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: