Historia Indii 3600-5-IN1-HI
1.Znaczenie geograficznych uwarunkowań Azji Południowej
dla historii politycznej i gospodarczej;
cywilizacja Doliny Indusu.
2.Przybycie Ariów i ich znaczenie dla historii Azji Południowej
3.Druga urbanizacja Indii i wyłonienie się wczesnych państw
4.Buddyzm, dźinizm i imperium Maurjów; Aleksander
Macedoński w Indiach
5.Aśoka i dalsza historia Magadhy
6.Państwa północnych Indii w pierwszej połowie 1 tysiąclecia n.e.
7.Południowe Indie od końca 1 tysiąclecia p.n.e. i w 1 tysiącleciu n.e. (do Ćolów)
8.Państwa północnych Indii w drugiej połowie 1 tysiąclecia
n.e.; Guptowie i Harsza;
9.Podsumowanie innych niż polityczne
procesów do końca 1. tysiąclecia w Azji Poludniowej
10.Ćolowie i kontakty Indii z Azją Południowo-Wschodnią
11.Pojawienie się ludów wyznających islam w Indiach: Arabowie na Malabarze i w Sindzie, pierwsze najazdy tureckie
12.Sułtanat delhijski
13. Sułtanaty dekańskie i Widźajanagar
14.Inne państwa i regiony (niż wymienione w wykładach 12.
i 13.) w 11-15 wieku
15.Podsumowanie innych niż polityczne procesów pierwszej połowy 1. tysiąclecia w Azji Południowej
16.Narodziny i rozwój imperium mogolskiego.
17.Upadek państwa mogolskiego;
18.Podsumowanie historii islamu w Indiach do XVIII w.
19.Marathowie; ideologia Śiwadźiego
20.Handel przyprawami i europejskie potęgi morskie w nowożytnych Indiach
21.Ekspansja Kompanii Wschodnioindyjskiej w Indiach do połowy XVIII w.
22.Podbój i władza brytyjska w Indiach od połowy XVIII w. do powstania sipajów
23.Polityczne procesy od powstania sipajów do pierwszej wojny światowej; Indyjski Kongres Narodowy
24.Podsumowanie różnych aspektów rządów brytyjskich w Indiach w XIX w. i do początku XX w.
25.Wybrane prądy myślowe od w XIX w. i do początku XX w.:
Renesans Indyjski, reformizm
26.Ruch na rzecz samorządności i niepodległości Indii w dwudziestoleciu międzywojennym
27.Stosunki hindusko-muzułmańskie, Jinnah,
Liga Muzułmańska i idea Pakistanu
28.Walka o niepodległość, druga wojna światowa,
29.Podział na Indie i Pakistan
30.Podsumowanie rządów brytyjskich w Indiach.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W04
ma podstawową wiedzę w zakresie teorii nauk humanistycznych niezbędnych dla rozumienia wybranych aspektów kultury: literaturoznawstwa lub językoznawstwa lub historii
K_W06
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Azji Południowej
K_W08
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o sztuce i estetyce Azji Południowej
K_W09
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Azji Południowej w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej
K_W11
ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Azji Południowej
K_W14
ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
K_W18
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz literaturoznawstwa, językoznawstwa, filozofii i religioznawstwa i historii
K_U02
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Azji Południowej
K_U04
potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Azji Południowej do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata
K_U05
potrafi prawidłowo usytuować Azję Południową w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego
K_U09
potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Azji Południowej w typowych sytuacjach profesjonalnych
K_U21
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Azji Południowej w języku polskim oraz w wybranym języku indyjskim/obszaru Azji Południowej (bengalski/hindi/sanskryt/tamilski) z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Azji Południowej
K_K01
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K04
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K06
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego
K_K07
ma świadomość znaczenia kultury Azji Południowej w kulturze światowej
K_K08
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Azji Południowej
Kryteria oceniania
Zaliczenie pisemne na ocenę po II semestrze.
Egzamin pisemny po III semestrze.
Literatura
Kulke, Hermann; Rothermund, Dietmar: A History of India. Routledge, London-New York 2004 (2008).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: