Antropologia kultury 2 3600-5-AK2
Zapoznanie studentów z wybranymi problemami, pojęciami, teoriami i metodami antropologii kulturowej. Omówienie podstawowych kwestii z zakresu studiów nad kulturą, relacji pomiędzy kulturą a środowiskiem naturalnym, systemów organizacji społecznej, problemu kształtowania osobowości, relatywizmu i uniwersalizmu językowego (i kulturowego), relacji ze zjawiskami nadprzyrodzonymi, kwestii czasu i przestrzeni życia człowieka, formowaniem się i funkcjonowaniem cyklów obrzędowych, problemów antropologii współczesnej oraz antropologii jako nauki stosowanej. W toku wykładu uwzględniony zostanie materiał także z poza obszaru Azji i Afryki.
1. Podstawowe definicje i obszar zainteresowania i badań. Etnografia, etnologia, antropologia społeczna, antropologia kultury, socjologia. Nauki etnologiczne. Pojęcie kultury. Podstawowe definicje i wyznaczany przez nie obszar pojęciowy. Źródła do badań w zakresie antropologii kulturowej.
2. Początki nauk etnologicznych – spojrzenie na świat własny i obcy. Rozróżnienie swój – obcy. Europocentryzm i europejskie odkrywanie świata. Poznanie świata egzotycznego i obszaru działania chrześcijaństwa. Intelektualne przewroty doby odrodzenia i oświecenia. Idea dobrego dzikiego. Ujęcie kolonialne i początek postkolonializmu – orientalizm i okcydentalizm.
3. Odkrycie ewolucji. Teoria Darwina w obszarze biologii i kultury. Ewolucjonizm E.B. Tylora i L.H. Morgan. Badania społeczeństw pierwotnych. Nowe spojrzenie na obcego – początek równości krwi.
4. Od ewolucjonizmu do funkcjonalizmu. Ewolucjonizm krytyczny i dyfuzjonizm (historyzm), nowe teorie rozwoju kultury. Rozróżnienia kultura-natura, kultura-cywilizacja, kultura-kultury. Analiza zjawisk kultury poprzez rzecz, zachowanie, znaczenie. Początek rozważań funkcjonalnych, strukturalnych, relatywizmu i postmodernizmu.
5. Funkcjonalizm i strukturalizm jako spojrzenie w głąb, ich aspekty uniwersalne. Teoria zmiany kulturowej. Instytucja w ewolucjonizmie, funkcjonalizmie, jej miejsce w strukturalizmie. Analiza zjawisk kultury poprzez rzecz, zachowanie, znaczenie (symbol) – kultura materialna, społeczna i duchowa (na przykładzie kula, wsi Bororo i jurty).
6. Rewolucja funkcjonalna Bronisława Malinowskiego raz jeszcze. Badacz i badana społeczność. Modele podejść badawczych – ujęcie emic i ethic. Podstawowe techniki badawcze – rozmowa, wywiad etnograficzny, obserwacja i obserwacja uczestnicząca. Badania przezroczyste, kontakty badacza z „dzikim”. Tekst antropologiczny i jego autorzy.
7. Kultura i środowisko. Zachowania człowieka w różnych warunkach środowiska naturalnego. Determinizm geograficzny i determinizm kulturowy. Środowisko i gospodarka. System wytwarzania i wymiany dóbr a typ organizacji społeczno-gospodarczej. Kręgi kulturowe – kryteria definiowania, zakres pojęciowy, ich przestrzeń i czas. Wędrówka elementów kultury. Neoewolucjonizm.
8. Kultura i społeczeństwo. Wspólnota społeczna, podstawowe wzory grup społecznych. Zagadnienie więzi społecznych (osobista i ideologiczna). Pokrewieństwo pomiędzy kulturą i naturą, kwestia kazirodztwa. Typy pokrewieństwa. Małżeństwo, rodzina. Zasada descendencji i aliansowa. Związki rodowe i plemienne. Systemy pokrewieństwa a dziedziczenie. Przekazywanie kontroli nad społeczeństwem – władza. Modernistyczna koncepcja rodziny i jej krytyka.
9. Osobowość i społeczeństwo. Kulturowe uwarunkowania kształtowania się osobowości. Wzory osobowości – wzory kultury. Proces wychowania – grupy wieku, inicjacje (obrzędy przejścia). Płeć w kulturze i płeć kulturowa w kontekście procesów wychowawczych i zachowań osobników dojrzałych. Bohater kulturowy jako wzór zachowań. Osobowość zbiorowa a charakter narodowy.
10. Świat nadprzyrodzony. Świat nadprzyrodzony. Magia i religia. Myślenie symboliczne. Czas i przestrzeń sacrum i profanum. Mity a obrzędy, mityczne scenariusze obrzędów. Cykle obrzędowe świąt dorocznych, rodzinnych, narodowych i państwowych. Obrzęd, rytuał, ceremonia. Religia i kult. Bohater kulturowy w kontekście religii, magii i poza nimi.
11. Język i kultura – język kultury. Język a mowa. Aspekty semiotycznej analizy tekstu. Teoria zachowań językowych Bronisława Malinowskiego. Relatywizm językowy Sapira i Wortha a uniwersalizm językowy Chomskiego. Kultura jako język i system znaków. Język mówiony, język pisany, język ciała… Problem przekładu. Relatywizm a uniwersalizm kulturowy.
12. Marksistowskie ujęcie kultury i teorie badaczy z kręgu marksistów – założenia podstawowe i drogi wiodące ku ujęciom niemarksistowskim, wpływy wielki teorii antropologicznych (Maurice Godelier, Louis Althusser, Claude Meillassoux, Immanuel Wallerstein), marksizm w świecie współczesnym
13. Strukturalizm i post-strukturalizm. Claude Levi-Strauss i klasyczna antropologia strukturalna. Koncepcje Pierre’a Bourdieu i Michel’a de Certeau, Michaela Foucault, Marc’a Augé. Problem pogranicza kierunków i nurtów intelektualnych, kwestia „interdyscyplinarności” koncepcji.
14. Modernistyczne i postmodernistyczne ujęcie kultury. Założenia postmodernizmu i jego krytyka. Problem obiektywizmu i relatywizm w badaniach antropologicznych. Autokreacja antropologiczna. Interpretacjonizm i antropologia refleksyjna. Opis gęsty.
15. Konstruktywizm a kultura masowa i popularna – problem lokalności i globalizacji. Kulturowe konstruowanie świata. Od konstruowania płci kulturowej po tożsamość. Dekonstrukcja J.Derridy.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student powinien posiadać orientację w dziedzinie podstawowych pojęć, teorii i metod antropologii kulturowej. Powinien powiązać podstawowe kategorie z poszczególnymi koncepcjami z zakresu studiów nad kulturą.
Kryteria oceniania
Po pierwszym semestrze zaliczenie na ocenę na podstawie pisemnego testu.
Po drugim semestrze egzamin – zagadnienia do egzaminu są podawane w pierwszym tygodniu maja.
Po pierwszym semestrze pisemne zaliczenie na ocenę, egzamin po drugim semestrze
Literatura
Literatura / Bibliography:
Barnard A., Antropologia. Zarys teorii i historii, Warszawa 2006
Bowie F., Świat człowieka, Antropologia religii, Kraków 2009
Burszta W., Antropologia kultury. Tematy teorie, interpretacje, Poznań 1996
Gajda J., Antropologia Kulturowa, część I, Wprowadzenie do wiedzy o kulturze, Wydawnictwo Adam Marszałek, Toruń 2005
Hann Ch., Antropologia społeczna, Krakw 2008
Nowicka E., Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe, Warszawa 2009
Olszewska-Dyoniziak B., Człowiek – kultura – osobowość. Wstęp do klasycznej antropologii kulturowej, Wrocław 1991
Mencwel A. (red.), Wiedza o kulturze, cz. 1., Antropologia kultury, Warszawa 2003
Godlewski G. (red.), Wiedza o Kulturze, cz. 2., Antropologia słowa, Warszawa 2003
Nowicka E., Głowacka-Grajper M. (red.), Świat człowieka – świat kultury. Wydanie nowe. Antologia tekstów klasycznej antropologii, Warszawa 2009
Barley N., Niewinny antropolog. Notatki z glinianej chatki, Warszawa 1997
Barley N., Plaga gąsienic, Warszawa 1998
Bennedict R., Wzory kultury, Warszawa 1966 lub inne
Burszta W., Teoria kultury, czyli „dłużej klasztora niż przeora”, w: Kultura jako przedmiot badań. Studia filozoficzno-kulturoznawcze, Kotowa B., Sójka J., Zamiara K. (red.), Humaniora, Poznań 2001, s. 157-169. Kuper A., Wymyślanie społeczeństwa pierwotnego, Kraków 2009
Bystroń J.S., Tematy które mi odradzano, Warszawa 1980
Callois R., Teoria święta, w: Callois R., Żywioł i ład, Warszawa 1973, s. 121-160
Clifford J., Kłopoty z kulturą, Warszawa 2000
Crihfield Dalby L., Byłam gejszą, Warszawa 1992
Donnan H., Wilson Th.M., Granice tożsamości, narodu, państwa, Kraków 2007
Eliade M., Sacrum, mit, historia, Warszawa 1993
Goody J., Mit, rytuał i oralność, Warszawa 2012
Hobsbawm E., Ranger T., (eds.), Tradycja wynaleziona, Kraków 2008
Kordzińska-Nawrocka I., Wzorce męskości we współczesnej Japonii, w: Kozyra A. (red.), W kręgu wartości kultury Japonii. W 140 rocznicę urodzin Nishidy Kitaro (1870-1945), Warszawa 2013, s. 241-266
Lechte J., Panorama współczesnej myśli filozoficznej. Od strukturalizmu do postmodernizmu, Warszawa 1999
Levi-Strauss C., Antropologia strukturalna, t. 1-2, Warszawa 2000, 2001 lub inne
Levi-Strauss C., Smutek Tropików, cz. VI (Bororo), Warszawa 1992 (lub inne wydanie)
Malinowski B., Argonauci Zachodniego Pacyfiku, w: Dzieła, t. 3., Warszawa 1981 (wybrane fragmenty)
Mauss M., Szkic o darze. Forma i podstawa wymiany w społeczeństwach archaicznych, w: Mauss M., Socjologia i antropologia, Warszawa 1973, s. 211-331
Mead M., Płeć i charakter, w: Hołówka T. (red., wstęp, przekł.), Nikt nie rodzi się kobietą, Warszawa 1982
Mencwel A., Wyobraźnia antropologiczna, Warszawa 2006, r. III, Nasz wiek XX, Trzy modernizmy, s. 285-303
Rybiński A., Koczownicy a środowisko przyrodnicze. Elementy świadomości ekologicznej u Tuaregów, w: Etnografia Polska, t. XXXIV, 1990, z. 1-2, s. 119-136
Said E.W., Orientalizm, Warszawa 1991
Turnbull C., Ikowie ludzie gór, Warszawa 1972
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: