Język amharski 1.1 3600-5-AF3-JA1.1
W ramach przedmiotu studenci będą mieli możliwość doskonalenia umiejętności rozumienia języka amharskiego na podstawie tekstów pisanych, jak i nagrań naturalnych tekstów mówionych, a także konstruowania w tym języku wypowiedzi ustnych i pisemnych. Zajęcia mają na celu doskonalenie wcześniej nabytych umiejętności komunikacyjnych w rozumieniu tekstu mówionego i pisanego, tłumaczeniu, mówieniu i konstruowaniu wypowiedzi pisemnych (z naciskiem na rozwijanie biegłości konwersacyjnej w odniesieniu do tematyki ogólnej, lekturę amharskiej literatury oraz współczesnej prasy). Wykorzystywane będą materiały dydaktyczne różnego typu: teksty, materiały audiowizualne oraz ćwiczenia, dobrane bądź opracowane przez osobę prowadzącą.
Zajęcia powolą na poszerzenie zasobu słownictwa oraz zdobycie większej sprawności w posługiwaniu się językiem amharskim. Dzięki czemu studenci będą w stanie komunikować się po amharski na poziomie średniozaawansowanym.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma poszerzoną wiedzę o języku amharskim, jego strukturze, historii, piśmie K_W12
- ma świadomość złożonej natury języka amharskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Etiopiii K_W13
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka amharskiego na język polski K_W15
Umiejętności:
- potrafi czytać, analizować i interpretować mniej skomplikowane teksty literackie i inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) Etiopii prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym K_U6
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej Rogu Afryki w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U9
- posługuje się językiem amharskim na poziomie średniozaawansowanym K_U12
- potrafi analizować i interpretować proste teksty źródłowe w języku amharskim K_U13
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma (stosować reguły standardowej ortografii) języka amharskiego i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) K_U16
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Etiopii K_U17
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku amharskim K_U22
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku amharskim K_U24
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01,
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02,
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03,
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05,
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06,
- ma świadomość znaczenia kultury krajów Afryki w kulturze światowej K_K07,
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Etiopii K_K08,
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Rogu Afryki, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej K_K09
Kryteria oceniania
Ocena zostanie wystawiona na podstawie
1) aktywnego uczestnictwa w zajęciach,
2) zaliczania kolokwiów,
3) zdania egzaminu końcowego
Literatura
Birhanu G/Tsadik’. 2005. Yammarinya k’wank’wa timhirt memariya ke5nya iske 8nya kifil. Addis Abeba.
Kebbede Mika’el. 2007. Terikinna misale. Metshaf 1 inna 2. Addis Abeba: Mega.
Leslau, W., KaneT. L. 2001. Amharic Cultural Reader Harrassowitz Verlag, Wiesbaden.
Tsege Abebe. 2004. Amarinya agazh le9nya inna 10nya kifiloch. Addis Abeba: Mega.
Aktualne artykuły prasowe: Addis Zemen, Addis Admas,
Rose.
Inne materiały przygotowane przez osobę prowadzącą (materiały drukowane, multimedia).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: