Język hausa 1.2 3600-5-AF2-JH1.2
Zajęcia mają na celu rozwinięcie umiejętności rozumienia tekstów mówionych i pisanych, mówienia na poziomie niższym średniozaawansowanym (B1) oraz stosowania reguł gramatyki w tworzeniu tekstów. Studenci poszerzają słownictwo i frazeologię oraz zwiększają płynność językową poprzez słuchanie, czytanie dialogów i krótkich tekstów z podręcznika, tworzenie większych wypowiedzi ustnych i pisemnych na podstawie poznanych tekstów, odpowiadanie na pytania dotyczące przerabianego bloku tematycznego, tworzenie scenek dialogowych adekwatnych sytuacyjnie i zróżnicowanych tematycznie. Zajęcia mają też na celu zaznajomienie studentów z typowymi sytuacjami komunikacyjnymi, w jakich używa się języka hausa z uwzględnieniem ich kontekstu społecznego i rodzinnego, życia codziennego w Nigerii Północnej, tradycyjnych zawodów Hausańczyków.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
wiedza
- ma obszerną wiedzę o języku hausa, jego strukturze, historii, piśmie (K_W12), w szczególności zna podstawowe pojęcia gramatyki opisowej w zakresie potrzebnym do praktycznego zastosowania w formułowaniu i rozumieniu komunikatów na poziomie niższym średniozaawansowanym,
- ma świadomość złożonej natury języka hausa, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Afryki Zachodniej (K_W13)
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka hausa na język polski (K_W15), zna podstawowe różnice między językiem potocznym i literackim,
umiejętności
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty dotyczące tematyki społecznej, prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym (K_U06)
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych (K_U09)
- posługuje się językiem afrykańskim na poziomie średniozaawansowanym (K_U12), tj. zna przerobiony materiał w postaci określonego zasobu słów, kolokacji, wyrażeń, idiomów, przydatnych zdań i innych fragmentów wypowiedzi na poziomie B1;
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym Afryki Zachodniej (K_U17), potrafi poprawnie zapisać tekst w języku hausa;
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Afryki Zachodniej w języku polskim oraz w języku hausa z uwzględnieniem tradycji intelektualnej tego regionu (K_U21)
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku hausa (K_U22)
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w językach afrykańskich (K_U24)
kompetencje społeczne
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_K01)
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne (K_K02)
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur (K_K03)
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego (K_K06)
Kryteria oceniania
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność)
kontrola obecności
śródsemestralne kolokwia ustne i pisemne oraz prace domowe
końcowe zaliczenie pisemne
Literatura
Roxana Ma Newman, Alhaji Maina Gimba, Hausa a dace: A Guide to Functional Hausa, Indiana University 1998.
H. Jungraithmayr, W.J.G. Möhlig, Einführung in die Hausa-Sprache, Berlin 1976
Hausar baka. Gani ya kori ji (multimedialny kurs języka hausa/ hausa language course), częsć II i III.
Skrypty poszczególnych scenek wideo dostępne są pod adresem :
www.humnet.ucla.edu/humnet/aflang/hausarbaka/
W. Leben. Hausar Yau Da Kullum: Intermediate and Advanced Lesson in Hausa Language and Culture
Materiały własne wykładowców
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: