Antropologia kultury1K 3600-4-SSML1-AK1W
CELEM WYKŁADU JEST UKAZANIE ŹRÓDEŁ RÓŻNORODNOŚCI KULTUROWEJ CZŁOWIEKA
• ZAPOZNANIE SŁUCHACZY Z PODSTAWOWYMI SPOSOBAMI WYJAŚNIANIA RÓŻNORODNOŚCI KULTUROWEJ W ANTROPOLOGII;
• UKAZANIE RÓŻNORODNOŚCI KULTUROWEJ W RÓŻNYCH SFERACH ŻYCIA ZBIOROWEGO,
• UKAZANIE KULTUROWEJ ISTOTY CZŁOWIEKA, GENEZY KULTURY I ETAPÓW JEJ ROZWOJU.
STUDENT KIERUNKÓW PSYCHOLOGICZNYCH, SOCJOLOGII, KULTUROZNAWSTWA I INNYCH KIERUNKÓW SPOŁECZNYCH I HUMANISTYCZNYCH POWINIEN Z ZAJĘĆ ZACZERPNĄĆ WIEDZĘ O CZYNNIKU KULTUROWYM JAKO MODYFIKUJĄCYM MECHANIZMY PSYCHOLOGICZNE; POWINIEN ZDOBYĆ WRAŻLIWOŚĆ NA RÓŻNICE KULTUROWE W ZAKRESIE ZASADNICZO UNIWERSALNYCH PSYCHOLOGICZNYCH WZORCÓW DZIAŁANIA CZŁOWIEKA. POWINIEN TAKŻE DOWIEDZIEĆ SIĘ O SPORACH TEORETYCZNYCH WOKÓŁ ISTOTY KULTURY I CZŁOWIECZEŃSTWA, A TAKŻE ZAPOZNAĆ SIĘ ZE SWOISTĄ METODOLOGIĄ ROZWINIĘTĄ PRZEZ ANTROPOLOGIĘ KULTUROWĄ/SPOŁECZNĄ.
WYKŁAD PREZENTUJE ANTROPOLOGIĘ KULTUROWĄ/SPOŁECZNĄ JAKO DYSCYPLINĘ:
1) JEJ PODSTAWOWE KATEGORIE POZNAWCZE I ICH KSZTAŁTOWANIE SIĘ OD ZARANIA DYSCYPLINY W EWOLUCJONISTYCZNYCH KORZENIACH XIX-WIECZNEJ HUMANISTYKI, A TAKŻE ICH ROZWÓJ DO WSPÓŁCZESNEGO POSTMODERNISTYCZNEGO PRZEŁOMU;
2) GENEZA KULTURY
– POWSTANIE PIERWSZYCH PRZEJAWÓW KULTURY I KULTUROWEGO ZRÓŻNICOWANIA,
– KOLEJNE ETAPY ROZWOJU KULTURY: GÓRNY PALEOLIT, NEOLIT, POWSTANIE MIAST I CYWILIZACJI,
– WSPÓŁCZESNA RÓŻNORODNOŚĆ KULTUROWA.
2) ZJAWISKA ETNOCENTRYZMU, KSENOFOBII, POCZUCIA OBCOŚCI,
3) RELATYWIZM KULTUROWY I RÓŻNE ZNACZENIA TEGO POJĘCIA.
4) ISTOTA ZRÓŻNICOWANIA KULTUROWEGO I RÓŻNE WYJAŚNIANIE TEGO ZJAWISKA: EWOLUCJONISTYCZNE, DYFUZJONISTYCZNE, FUNKCJONALISTYCZNE, PSYCHOKULTURALISTYCZNE, KONFIGURACJONISTYCZNE, STRUKTURALISTYCZNE, KOGNITYWNE.
5) PRZEJAWIANIE SIĘ RÓŻNORODNOŚCI KULTUROWEJ: W ZAKRESIE
- PRZYSTOSOWANIA DO ŚRODOWISKA PRZYRODNICZEGO,
- GOSPODARKI,
- STRUKTURY SPOŁECZNEJ I
- WYOBRAŻEŃ O ŚWIECIE. (ANALIZOWANE SĄ TAKIE FORMY ŚWIADOMOŚCI JAK MYŚLENIE MITYCZNE I MAGICZNE, TAKIE FORMY DZIAŁANIA SPOŁECZNEGO JAK RYTUAŁY I FORMY WYMIANY.)
6) GRANICE POZNANIA ANTROPOLOGICZNEGO:
- METODOLOGICZNE PROBLEMY BADANIA ANTROPOLOGICZNEGO, BADACZ I PRZEDMIOT BADANIA
- MATERIAŁ BADAWCZY I JEGO RODZAJE,
- SUBIEKTYWIZM VERSUS OBIEKTYWIZM W BADANIU INNYCH KULTUR,
- ETYCZNE PROBLEMY BADANIA INNYCH KULTUR.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
STUDENT POWINIEN POSIADAĆ ORIENTACJĘ W DZIEDZINIE PODSTAWOWYCH POJĘĆ, TEORII I METOD ANTROPOLOGII KULTUROWEJ. POWINIEN POWIĄZAĆ PODSTAWOWE KATEGORIE Z POSZCZEGÓLNYMI KONCEPCJAMI Z ZAKRESU STUDIÓW NAD KULTURĄ.
Kryteria oceniania
OBECNOŚĆ NA ZAJĘCIACH, AKTYWNE UCZESTNICTWO Z ZAJĘCIACH, ZNAJOMOŚĆ TREŚCI WYKŁADU / ĆWICZEŃ ORAZ LITERATURY PODANEJ W SYLABUSIE.
Literatura
EWA NOWICKA, ŚWIAT CZŁOWIEKA – ŚWIAT KULTURY (WYDANIE NOWE), PWN, WARSZAWA 2006 (LUB PÓŹNIEJ).
EWA NOWICKA, M. GŁOWACKA – GRAJPER, SŁOWO WSTĘPNE, W: TYCHŻE (RED.), ŚWIAT CZŁOWIEKA, ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, WARSZAWA 2007.
EWA NOWICKA, MAŁGORZATA GŁOWACKA – GRAJPER (RED.), WIERSZYNA Z BLISKA I Z ODDALI. OBRAZY POLSKIEJ WSI NA SYBERII, KRAKÓW 2003, R. TEORETYCZNE INSPIRACJE I PRAKTYKA BADAWCZA, POSŁOWIE, S. 13-32, 249-257.
EWA NOWICKA, BUNT I UCIECZKA, R. KULTY CARGO, S. 147-198.
RUTH BENEDICT, PÓŁNOCNO-ZACHODNIE WYBRZEŻE AMERYKI, W: E. NOWICKA, M. GŁOWACKA – GRAJPER (RED.), ŚWIAT CZŁOWIEKA, ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, WARSZAWA 2007, S. 372-402.
RUTH BENEDICT, WZORY KULTURY, WARSZAWA 1999, R. I I II.
R. BENEDICT, „CHRYZANTEMA I MIECZ”, R. I “ZADANIE: JAPONIA”
ADAM KUPER, KULTURA. MODEL ANTROPOLOGICZNY, KRAKÓW 2005, R. WPROWADZENIE: WOJNY KULTUROWE, S. 3-18.
ADAM KUPER, „MIĘDZY CHARYZMĄ A RUTYNĄ”,
MARSHALL SAHLINS, EWOLUCJA: KONKRETNA I OGÓLNA, W: E. NOWICKA, M. GŁOWACKA – GRAJPER (RED.), ŚWIAT CZŁOWIEKA, ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, WARSZAWA 2007, S. 648-669.
MARSHALL SAHLINS, PIERWOTNE SPOŁECZEŃSTWO DOBROBYTU, W: M. KEMPNY, E. NOWICKA (RED.), BADANIE KULTURY. ELEMENTY TEORII ANTROPOLOGICZNEJ, WARSZAWA 2003, S. 275-308.
MARSHALL SAHLINS, „EWOLUCJA KONKRETNA I OGÓLNA” W: „ELEMENTY TEORII SOCJOLOGICZNYCH”, W. DERCZYŃSKI, A. JASIŃSKA – KANIA, J. SZACKI (RED.), WARSZAWA PWN 1975, S. 350 – 373
JULIAN H. STEWARD, EWOLUCJA WIELOLINIOWA; EWOLUCJA I PROCES, W: E. NOWICKA, M. GŁOWACKA – GRAJPER (RED.), ŚWIAT CZŁOWIEKA, ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, WARSZAWA 2007, S. 695-711.
MARVIN HARRIS, MIŁOŚNICY I PRZECIWNICY ŚWIŃ, W: KROWY, ŚWINIE, WOJNY I CZAROWNICE, WARSZAWA 1985, S. 39-62.
MARVIN HARRIS, POTLACZ, W: E. NOWICKA, M. GŁOWACKA – GRAJPER (RED.), ŚWIAT CZŁOWIEKA, ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, WARSZAWA 2007, S. 683–694.
MARCEL MAUSS, SZKIC O SEZONOWYCH PRZEMIANACH SPOŁECZEŃSTW ESKIMOSÓW, W: SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA, WARSZAWA 1973, S. 575-655.
MARCEL MAUSS „SZKIC O DARZE” W: „SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA”
CLAUDE LÉVI – STRAUSS, WPROWADZENIE DO TWÓRCZOŚCI MARCELA MAUSSA, W: MARCEL MAUSS, SOCJOLOGIA I ANTROPOLOGIA, WARSZAWA 2001, S. 7-39.
CLAUDE LÉVI – STRAUSS, ANTROPOLOGIA STRUKTURALNA, WARSZAWA 1970, R. IX CZAROWNIK I JEGO MAGIA, S. 239-261.
CLAUDE LÉVI – STRAUSS, ANTROPOLOGIA STRUKTURALNA, WARSZAWA 1970, R. II ANALIZA STRUKTURALNA W JĘZYKOZNAWSTWIE I ANTROPOLOGII, S. 89-115.
DAVID M. SCHNEIDER, WIĘZI RODZINNE, NARODOWE I RELIGIJNE W KULTURZE AMERYKAŃSKIEJ: PRÓBA ZDEFINIOWANIA WIĘZI RODZINNYCH, W: M. KEMPNY, E. NOWICKA (RED.), BADANIE KULTURY. ELEMENTY TEORII ANTROPOLOGICZNEJ. KONTYNUACJE, WARSZAWA 2004, S. 301-311.
CLAUDE LEVI- STRAUSS „SMUTEK TROPIKÓW”, TŁUM. ANIELA STEINSBERG, WYD. OPUS, ŁÓDŹ 1992, CZ. VI „BOROROWIE”: XXII „DOBRZY DZICY”, XXIII „ŻYWI I UMARLI”, STR. 209-242
MIRCEA ELIADE, SACRUM, MIT, HISTORIA. WYBÓR ESEJÓW, R. CZAS ŚWIĘTY I MITY, WARSZAWA 1993, S. 89-124.
ANDRZEJ ZAJĄCZKOWSKI, CZAS AFRYKI CZARNEJ, W: A. ZAJĄCZKOWSKI (RED.), CZAS W KULTURZE, WARSZAWA 1988.
EDWARD E. EVANS – PRITCHARD, CZAROWNICTWO JAKO WYJAŚNIENIE NIESZCZĘŚLIWYCH ZDARZEŃ, W: E. NOWICKA, M. GŁOWACKA – GRAJPER (RED.), ŚWIAT CZŁOWIEKA, ŚWIAT KULTURY. ANTOLOGIA TEKSTÓW KLASYCZNEJ ANTROPOLOGII, WARSZAWA 2007, S. 621-640.
MARY DOUGLAS, CZYSTOŚĆ I ZMAZA, PIW, WARSZAWA 2007, ROZ. 4 MAGIA I CUDA ORAZ ROZ. 6 MOCE I ZAGROŻENIA, S. 97 – 110 I 130 – 148.
MARY DOUGLAS: SYMBOLE NATURALNE, R.1., KRAKÓW 2004.
10.
BRONISŁAW MALINOWSKI, ARGONAUCI ZACHODNIEGO PACYFIKU, DZIEŁA T. 3, WARSZAWA 1981, R. ISTOTA KULA, SOCJOLOGIA KULA, S. 126-155 I 353-379.
GRAŻYNA KUBICA, ARGONAUCI, TROBRIANDY I KULA Z PERSPEKTYWY STULECIA, W: ARGONAUCI ZACHODNIEGO PACYFIKU, WARSZAWA 2007, S. XI-L.
BRONISŁAW MALINOWSKI, ŻYCIE SEKSUALNE DZIKICH, W: DZIEŁA T II, WARSZAWA 1980, SPECJALNA PRZEDMOWA DO WYDANIA TRZECIEGO, R. III.
SHERRY B. ORTNER, CZY KOBIETA MA SIĘ TAK DO MĘŻCZYZNY, JAK NATURA DO KULTURY?, W: T. HOŁÓWKA (RED.), NIKT NIE RODZI SIĘ KOBIETĄ, WARSZAWA 1982, S. 112-141.
BRONISŁAW MALINOWSKI, ARGONAUCI ZACHODNIEGO PACYFIKU, WARSZAWA 2005, ROZDZ. 12, CZ. III, S. 374-391.
BRONISŁAW MALINOWSKI, MIT W PSYCHOLOGII LUDÓW PIERWOTNYCH, W: MIT, MAGIA, RELIGIA, WARSZAWA 1990.
BRONISŁAW MALINOWSKI, „OGRODY KORALOWE I ICH MAGIA”, /DZIEŁA T 4**/, R. „SYSTEM WŁASNOŚCI ZIEMSKIEJ”, STR. 498 – 562
BRONISŁAW MALINOWSKI „DZIEŁA” T. VII „MAGIA, NAUKA, RELIGIA”, WARSZAWA PWN 1991, „MAGIA, NAUKA, RELIGIA”, OD CZ. II, STR. 378-445
ULF HANNERZ, SKREOLIZOWANY ŚWIAT, W: M. KEMPNY, E. NOWICKA (RED.), BADANIE KULTURY. ELEMENTY TEORII ANTROPOLOGICZNEJ. KONTYNUACJE, WARSZAWA 2004, S. 284-300.
ALCIDA RAMOS, ROZMYŚLAJĄC O YANOMAMI, W: M. BUCHOWSKI (RED.), AMERYKAŃSKA ANTROPOLOGIA POSTMODERNISTYCZNA, WARSZAWA, S. 202-227.
S. CZARNOWSKI „KULTURA”, ŻAK – WYDAWNICTWO AKADEMICKIE 2005, R.1
R. LINTON „KULTUROWE PODSTAWY OSOBOWOŚCI” R. 2
G. CHARBONNIER, „ROZMOWY Z LEVI – STRAUSSEM”, STR. 5-50
BARNES, BACKER, „ROZWÓJ MYŚLI SPOŁECZNEJ OD WIEDZY LUDOWEJ DO SOCJOLOGII”, R.. I „MYŚL SPOŁECZNA LUDÓW PRZEDPIŚMIENNYCH”
L. WHITE, „ROZWÓJ KULTURY”, W: „ELEMENTY TEORII SOCJOLOGICZNYCH”, W. DERCZYŃSKI,
A. JASIŃSKA – KANIA, J. SZACKI (RED.), WARSZAWA PWN 1975
RALPH LINTON „DYFUZJA”, W: „ELEMENTY TEORII SOCJOLOGICZNYCH”, W. DERCZYŃSKI, A. JASIŃSKA – KANIA, J. SZACKI (RED.), WARSZAWA PWN 1975, STR. 261-278
RALPH LINTON „KULTUROWE PODSTAWY OSOBOWOŚCI” S.142-172
KARDINER, „OSOBOWOŚĆ PODSTAWOWA”, W: „ELEMENTY TEORII SOCJOLOGICZNYCH”,
W. DERCZYŃSKI, A. JASIŃSKA – KANIA, J. SZACKI (RED.), WARSZAWA PWN 1975, STR. 82-102
M. MEAD „PŁEĆ I CHARAKTER” W: M. MEAD „TRZY STUDIA”
EDWARD SAPIR „KULTURA, JĘZYK, OSOBOWOŚĆ: WYBRANE ESEJE”, TŁUM. B. STANOSZ, R. ZIMAND, WARSZAWA PIW 1978, „NIEŚWIADOME MODELOWANIE ZACHOWAŃ W SPOŁECZEŃSTWIE”, STR. 147-169
B. L. WHORF „JĘZYK, MYŚL, RZECZYWISTOŚĆ”, R. „ROZWAŻANIA LINGWISTYCZNE NAD MYŚLENIEM W SPOŁECZEŃSTWIE PRYMITYWNYM”, R. „MODEL ‘UNIWERSUM’ INDIAN”
B. L. WHORF „JĘZYK, MYŚL, RZECZYWISTOŚĆ”, „WSTĘP
STOMMA – ANTROPOLOGIA WSI POLSKIEJ XIX W.
R. BENEDICT, „WZORY KULTURY” R. VI
REF. RIDLEY MATT „O POCHODZENIU CNOTY”, R. VI
R. A. RAMOS, „ROZMYŚLAJĄC O YANOMANI: WYOBRAŻENIE ETNOGRAFICZNE A POGOŃ ZA EGZOTYKĄ”, W: „AMERYKAŃSKA ANTROPOLOGIA POSTMODERNISTYCZNA” RED. M. BUCHOWSKI, INSTYTUT KULTURY, STR. 202-227
N. BARLEY, „NIEWINNY ANTROPOLOG”, R. „DLACZEGO BY NIE?”, R. „PEŁNA GOTOWOŚĆ”, R. „W GÓRY”, R. „HONY SOIT QUI MALINOWSKI”, R. „ZAPROWADŹCIE MNIE DO WASZEGO WODZA”, R. „CZY DLA CIEBIE NIEBO JEST CZYSTE?
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: