Zagadnienia społeczno-kulturowe Korei 3600-4-KOW1-ZSPK
Wykład zawiera elementy geografii fizycznej, gospodarczej i historycznej poszczególnych regionów koreańskich oraz podstawy kultury koreańskiej, źródła jej pochodzenia, obce wpływy i interakcje z innymi kulturami regionu. Przedstawia regionalne zróżnicowanie kraju, cechy charakterystyczne krain i zamieszkującej je ludności, dzieje konkretnych obszarów, obrzędy przejścia, zwyczaje świąteczne, cechy tradycyjnego budownictwa, ubioru, kuchni, medycyny, chronologii, symboliki.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Wiedza:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Korei dotyczących środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej [K_W09];
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Korei [K_W10];
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego dla historycznej i współczesnej sytuacji Korei [K_W11];
- ma świadomość różnorodności językowej regionu Półwyspu koreańskiego i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
Umiejętności:
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09];
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu (Republiki Korei, Koreańska Republika Ludowo-Demokratyczna) [K_U02];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii państw koreańskich do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata [K_U04];
- potrafi prawidłowo usytuować oba państwa koreańskie w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego [K_U05];
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki społeczno-kulturowej obu Korei w języku polskim i europejskim [K_U21];
-umie dostrzec zależności między dziedzictwem kulturowym i wybranymi dziełami twórczości kulturalnej, a zagadnieniami tradycji i współczesności [K_U07];
- potrafi w podstawowym zakresie poprawnie funkcjonować w środowisku kulturowym Korei [ K_U17];
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05];
- ma świadomość znaczenia kultury Korei w kulturze światowej [K_K07];
- dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Korei, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
-działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Korei [K_K08];
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności społeczno-kulturowej [K_K04];
Kryteria oceniania
Wiedza, umiejętności i kompetencje wykazane na egzaminie
egzamin pisemny końcowy.
egzamin pisemny końcowy.
Literatura
Zalecana lista lektur:
- A handbook of Korea
- Wacław Sieroszewski, Korea – klucz Dalekiego Wschodu, Kraków, 1960
- Haesung Lee, Kapitalizm konfucjański. Koreańska droga rozwoju, Toruń, 2011
- Joanna Rurarz, Historia Korei, Dialog, 2009
- Joanna P. Rurarz, „Tradycyjny ubiór koreański – Hanbok”, w: Szata oddaje ludzkie obyczaje, czyli o strojach ludów Azji i Afryki, Warszawa, 2008
- Halina Ogarek-Czoj, „Być kobietą w Korei. Wierne żony, troskliwe matki, piękne kurtyzany”, w: Być kobietą w Oriencie, Dialog, 2001
- Lautensach, Korea (a geography based on the author’s travels and literature), Springer-Verlag, 1988
- Donald N. Clark, Culture and customs of Korea, Greenwood Press, 2000
- Lee Kwang-kyu, Korean Traditional Culture, Korean Studies Series no. 25, Jimoondang International, 2003
- John H. Koo, Andrew C. Nahm, An introduction to Korean Culture, Hollym, 2008
- Jae-sok Choi, Social structure of Korea, Jimoondang 2011
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: