Konwersatorium japonistyczne - poetyka japońska 3600-4-JA4-KJPJ
W części wprowadzającej do głównego tematu zajęć konieczne jest przypomnienie historii poezji japońskiej. Następnie, poprzez lekturę poezji japońskiej (kayō, waka, tanka, renga, haiku, renku, senryū, shi, jiyūshi, sanbunshi), chińskiej (kanshi), koreańskiej (kanshi i shijo) i polskiej oraz poetyckiej prozy japońskiej (np. klasycznej eseistyki), poprzez praktyczną możliwość porównania estetycznych i etycznych cech charakterystycznych dla różnych gatunków poezji, można rozwinąć u studentów wrażliwość wobec poetyki literatury i pragnienie poznania "innego". Jako wprowadzenie do tego typu zajęć, wymagających aktywności w poszukiwaniach literackich, należy omówić warunki, w jakich powstawała kultura i literatura w poszczególnych regionach Dalekiego Wschodu, z położeniem akcentu na postawy etyczne (np. relacje mistrz-uczeń) oraz wartości estetyczne, najbardziej te, które w klasycznej literaturze japońskiej prowadzą do uświadamiania sobie obecności "współtwórcy" i do unieważnienia własnego "ja". Wymagana będzie orientacja w japońskich gatunkach poetyckich. (kayō, waka, tanka, renga, haiku, renku, senryū, kanshi, shi, jiyūshi, sanbunshi) oraz w historii literatury japońskiej.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student rozpoznaje nazwiska poetów i umie umiejscowić je w czasie historycznym oraz powiązać ze słynnymi zbiorami poezji. Rozpoznaje także formy poetyckie – japońskie, koreańskie i chińskie. Umie je nazwać i opisać. Dostrzega ozdobniki użyte w prozie i w poezji. Umie czytać utwory na głos, tłumaczyć je ustnie i pisemnie oraz omówić charakterystyczne cechy ich poetyki.
Kryteria oceniania
Pisemne zaliczenie na ocenę, do którego student dopuszczony jest na podstawie przygotowania w czasie zajęć i obecności.
Literatura
R.H.Brower & E.Miner, Japanese Court Poety (1961), Wiesław Kotański, Dziesięć Tysięcy Liści, Antologia literatury japońskiej (1961). Dziedzictwo japońskich bogów (1995), Agnieszka Żuławska-Umeda, Poezja Starojapońska (1984), Antologia Poezji Koreańskiej (2000), Haiku (2006), Poetyka szkoły Matsuo Bashō (2007), Zbigniew Herbert, Ścieżka i inne wiersze z różnych lat. Teksty rozproszone: Mikołaj Melanowicz, Masaoka Shiki, Muramatsu Tomotsugu, Literatura wymagana lub zalecana do ostatecznego zaliczenia przedmiotu (jeśli przedmiot kończy się egzaminem, to jest to literatura do egzaminu).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: