Język paszto 2 3600-3-IR3-JPA2
Zajęcia w ramach uniwersyteckiego kursu praktycznej nauki języka paszto na poziomie średniozaawansowanym. Zajęcia skoncentrowane głównie na intensywnym rozszerzaniu zasobu słownictwa i złożonych konstrukcji syntaktycznych. Utrwalanie automatyki mówienia i umiejętności wyrażania myśli w formie pisemnej na poziomie skomplikowanych wypowiedzi, z naciskiem na stosowanie frazeologii (idiomy i przysłowia). Utrwalanie umiejętności komunikacyjnych w zakresie słuchania ze zrozumieniem i mówienia z uwzględnieniem słownictwa charakterystycznego dla różnych aspektów życia społecznego oraz wybranych zagadnień humanistyki ze szczególnym uwzględnieniem specyfiki Afganistanu. Kształcenie umiejętności formułowania skomplikowanych opisów statycznych (przedmiotów, osób, otoczenia) oraz dynamicznych (czynności oraz stanów i sytuacji). Dalsza nauka języka kolokwialnego.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma pogłębioną wiedzę o języku paszto (jego strukturze, historii, piśmie) [K_W12];
- ma świadomość złożonej natury języka paszto i jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Afganistanu [K_W13];
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata [K_W14];
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z j. paszto na j. polski. [K_W15].
Umiejętności:
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie (proza/poezja) lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym [K_U06];
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych [K_U09];
- posługuje się językiem paszto na poziomie przewidzianym w programie studiów (poziom średnio zaawansowany) [K_U12];
- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku paszto [K_U13];
- potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka paszto na język polski [K_U14];
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Afganistanu poprzez analizę językową/ filologiczną [K_U15];
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i jego narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, językowe bazy danych, etc.) [K_U16];
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Afganistanu [K_U17];
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Afganistanu w języku polskim oraz w języku paszto z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Afganistanu [K_U21];
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku paszto [K_U22];
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w stopniu podstawowym w języku paszto [K_U24].
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne [K_K02];
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur [K_K03];
- ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05];
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
- ma świadomość znaczenia kultury Afganistanu i pozostałych krajów Orientu w kulturze światowej [K_K07];
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Afganistanu [K_K08].
By the end of the course student:
Knowledge:
- has extensive knowledge of Pashto language (its structure, history, script) [K_W12];
- is aware of the complex nature of Pashto language, its place and significance in the cultural and historical context of Afghanistan [K_W13];
- is aware of the linguistic variety and its influence on the cultural and political situation of the world [K_W14];
- has rudimentary knowledge of translation rules from Pashto language into Polish [K_W15].
Skills:
- can read, analyze and interpret Pashto literary texts of low degree of difficulty (poetry and prose) and other works of culture (film, press, social writing) and appropriately place them in their cultural context [K_W06];
- can use the knowledge of socio-cultural issues of Afghanistan in typical professional situations [K_U09];
- has a good command of Pashto language at the level depending on specialty [K_U12];
- can analyze and interpret source texts in a language of a chosen specialty [K_U13];
- can translate simple literary texts and writings from Pashto language into Polish [K_U14];
- can interpret key terms from Iranian culture through linguistic/philological analysis [K_U15];
- can use the script of Pashto language and the necessary tools to learn and analyze it (traditional and electronic dictionaries, lexicons, linguistic corpora, data bases, etc.) [K_U16];
- can properly function in the linguistic and cultural environment of Afghanistan [K_U17];
- has a skill in presenting detailed aspects within the scope of cultural issues of Afghanistan in Polish and in Pashto language taking into consideration the intellectual tradition of Afghanistan [K_U21];
- has a skill at formulating own opinions and conclusions in writing and in speech both in Polish and in Pashto language [K_U22];
- can use electronic and internet tools both in Polish and in elementary level Pashto languages [K_U24];
Social competences:
- understands the need to learn all one’s life [K_K01];
- can cooperate and work in a group as well as forge relationships and build social relations [K_K02];
- can establish relations and cooperate with representatives of other cultures [K_K03];
- has awareness of the cultural distinctness and its religious, philosophical, traditional and historical roots and its significance for understanding modern world [K_K05];
- sees the need of dialogue between cultures [K_K06];
- is aware of significance the Iranian culture has for the culture of the world [K_K07];
- acts in aid of sharing and promoting cultural and linguistic heritage of Afghanistan [K_K08];
-
Kryteria oceniania
Metody i kryteria oceniania:
obecność na zajęciach;
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność);
- ewentualne śródsemestralne pisemne testy kontrolne;
- możliwość przeprowadzenia końcowego zaliczenia pisemnego;
- końcowe zaliczenie ustne.
Zaliczenie na ocenę w systemie semestralnym.
Egzamin końcowy w rozliczeniu rocznym, ustny, do którego student dopuszczany jest na podstawie zaliczenia ćwiczeń.
Literatura
Pashto conversation R.E:
Pashto conversation; center for applied linguistics Washington D.C 1993
HABIBULLAH TEGEY
BARBARA ROBSON
Consist of 14 lessons,
Each lesson corresponding to two units of beginning and intermediate Pashto which provide additional speaking and listening practice on the material contained in the units, as well as exposure to different dialects.
The lessons have been recorded, a set of cassettes for the advancement of language learning which are not available at the time.
The glossary R.E:
Pashto-English glossary, center for applied linguistics Washington D.C 1993
HABIBULLAH TEGEY
BARBARA ROBSON
Contains a guide to abbreviations used and entries…
In dictionary form, all the words taught in the materials- about 5,000 entries, each entry includes a word or phrases Pashto spelling, a transcription of pronunciation.
Pashto glossary is the component of all Pashto learning materials.
Pashto grammar:
A reference grammar of Pashto; center for applied linguistics Washington D.C 1996
HABIBULLAH TEGEY
BARBARA ROBSON
Contains 13 chapters, introducing Pashto grammar from beginning to intermediate. Pashto grammar is the final component of a set of materials teaching the Pashto language to English speakers.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: