Zagadnienia spoleczno-kulturowe Indii1 3600-3-IN1-ZSKI1
semestr zimowy:
1. Podstawowe informacje o geografii Azji Południowej.
2. Warunki klimatyczne, systemy rzeczne.
3. Regiony gospodarcze.
4. Geografia polityczna subkontynentu indyjskiego. Republika Indii, ustrój
polityczny, podział administracyjny.
5. Charakterystyka stanów Indii, cz. I.
6. Charakterystyka stanów Indii, cz. II.
7. Republika Indii, przemysł, rolnictwo, handel.
8. Pakistan, Nepal, Bhutan, Bangladesz.
9. Sri Lanka, Malediwy.
10. Języki subkontynentu: języki indoeuropejskie (indoaryjskie i dardyjskie) drawidyjskie, austro-azjatyckie, tybeto-birmańskie.
11. Kultury plemienne subkontynentu.
12. Przegląd najważniejszych miast Azji Południowej: Delhi, Mumbai, Kalkuta, Karaczi, Kolombo, Dhaka, Kathmandu, Thimphu.
13. Główne partie polityczne Azji Południowej.
semestr letni
1.Rośliny ważne kulturowo. Kuchnia indyjska. Przyprawy.
2. Ubiory.
3. Formy życia religijnego I: Hinduizm.
4. Stan i kasta (warna, dźati).
5. Bogowie hinduizmu i mity z nimi związane. Rozwój idolatrii.
6. Skalanie rytualne, niedotykalność, sanskrytyzacja, radźputyzacja.
7. Indyjski kalendarz, ery, rachuba czasu. Święta.
8. Sakralna topografia subkontynentu, ośrodki pielgrzymkowe.
9. Formy architektury i sztuki; kanon ikonograficzny. Sztuka ludowa.
10. pudźa). Rytuał domowy i świątynny. Rytuały przejścia.
11. Formy życia religijnego II: Hinduizm ludowy. Najpopularniejsze indyjskie bóstwa ludowe. Nurty nieortodoksyjne.
12. Formy życia religijnego III: Islam, sikhizm. Rachuba czasu, formy kultu, architektury i sztuki.
13. Formy życia religijnego IV: Dźinizm, buddyzm.
14. Muzyka Indii i Pakistanu. Kino indyjskie – Bollywood.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu rocznego wykładu student posiada podstawową wiedzę dotyczącą Azji Południowej; dysponuje informacjami o ustrojach politycznych, gospodarczych, warunkach kulturowych, społecznych oraz geograficznych państw z regionu Azji Południowej, jak również rozumie i potrafi samodzielnie wyjaśniać podstawowe pojęcia kulturowe/terminy, charakterystyczne dla cywilizacji subkontynentu indyjskiego.
Kryteria oceniania
Aktywność na zajęciach
Literatura
Literatura:
Andrzej Jakimowicz, Sztuka Indii, Wiedza Powszechna, Warszawa 1991.
Andrzej Ługowski, Słownik mitologii hinduskiej, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 1996.
Andrzej Maryański, Geografia ekonomiczna Azji Południowej, PWE, Warszawa 1987.
Arthur Basham, Indie, PIW, Warszawa 2000.
Artur Karp, W poszukiwaniu doskonałości. Czas i kalendarz w tradycji indyjskiej, w: Czas i kalendarz, red. Z.J. Kijas, Papieska Akademia Teologiczna, Kraków 2000, ss. 273–292.
Eugeniusz Słuszkiewicz, Pradzieje i legendy Indii, Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2001 (II wyd.).
Jeannine Auboyer, Sztuka Indii, WAiF, Warszawa 1975.
J.L. Brockington, Święta nić hinduizmu, Warszawa 1990.
K. Knott, Hinduizm. Wprowadzenie, Prószyński i S-ka, Warszawa 2000.
Marek Mejor, Buddyzm, KAW, Warszawa 1980.
M. Ruthven, Islam, Prószyński i S-ka, Warszawa 1998.
Marta Jakimowicz-Shah i Andrzej Jakimowicz, Mitologia indyjska, Warszawa 1982.
Religia. Encyklopedia PWN, t. I–X, Warszawa 2001–2004 (hasła: hinduizm, islam, sikhizm, kasty hinduskie, niedotykalność, sanskrytyzacja).
Richard H. Davis, Wprowadzenie, w: Praktyki religijne w Indiach, red. Donald S.
Lopez, Jr., Wydawnictwo Akademickie Dialog, Warszawa 2001, ss. 11–69.
Tadeusz Hermann i in., Mały słownik klasycznej myśli indyjskiej, Wydawnictwo Naukowe Semper, Warszawa 1992.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: