Język hebrajski5.1 3600-3-HE3-JH5.1
Podczas kolejnych zajęć studenci utrwalają swoją znajomość odmiany czasowników regularnych i nieregularnych. Powtarzają także konstrukcję zdań imiennych i czasownikowych. Następnie poszerzają słownictwo dotyczące poszczególnych dziedzin życia na bazie tekstów, czytanych lub słuchanych w trakcie zajęć. Studenci przygotowują również prace pisemne na tematy, które poruszane są na zajęciach. Są to wiadomości polityczne, teksty historyczne, szczególnie związane z historią Izraela, tematy społeczne, ale także zakupy, sport i rekreacja, kuchnia, fauna i flora, hobby. W trakcie kursu wprowadzane są również nowe zagadnienia gramatyczne, jak okoliczniki miejsca i czasu, okoliczniki sposobu, zdania złożone, w tym zdania względne, zdania warunkowe hipotetyczne, zdania okolicznikowe czasu oraz zdania dopełnieniowe.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Student swobodnie posługuje się językiem hebrajskim, tłumaczy teksty pisane, jak również tłumaczy na żywo.
Wypowiada się na różne tematy, zarówno dotyczące życia codziennego, jak i aktualnych wydarzeń. Rozumie wypowiedź swojego rozmówcy, rozumie przekaz trudniejszych tekstów (wykładów uniwersyteckich, wiadomości radiowych a także oryginalnych, nieadaptowanych opowiadań, wywiadów, czytanych przez różnych lektorów). Buduje spójne wypowiedzi. Posługując się słownikiem czyta oryginalne teksty literackie oraz naukowe, artykuły prasowe, komentuje je i bierze udział w dyskusji. Poprawnie posługuje się konstrukcjami gramatycznymi i leksykalnymi. Buduje spójną wypowiedź pisemną (rozprawka, list, podanie, recenzja, streszczenie).
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
- ma obszerną wiedzę o języku hebrajskim na poziomie C1 K_W12
- ma świadomość złożonej natury języka hebrajskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Żydów i Izraela K_W13
Umiejętności:
- posługuje się językiem hebrajskim na poziomie C1 K_U12
- potrafi analizować i interpretować teksty źródłowe w języku hebrajskim K_U13
- potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka hebrajskiego na język polski K_U14
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.) K_U16
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Izraela K_U17
- posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku hebrajskim K_U22
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku hebrajskim K_U24
Kompetencje:
- rozumie potrzebę uczenia się języków obcych przez całe życie K_K01
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne K_K02
- potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur K_K03
Kryteria oceniania
kontrola obecności,
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
kolokwia,
prace pisemne
Zaliczenie na ocenę w rozliczeniu semestralnym (przeprowadzone przez każdego prowadzącego), egzamin w rozliczeniu rocznym (przeprowadza go koordynator kursu).
.
Literatura
Podręczniki:
Wybrany podręcznik do nauki współczesnego języka hebrajskiego na poziomie dalet, tekst Biblii Hebrajskiej. Wybrane materiały do słuchania. Autentyczne (nieadaptowane) teksty w języku hebrajskim klasycznym. Materiały własne prowadzącego.
Selected textbooks for modern Hebrew on Dalet level. Selected listening materials. Authentic classical texts. Teachers’ own materials
Słowniki/dictionaries:
E. Shoshan, Ha-milon ha-ivri ha-merukaz, Kiryat Sefer, Jerusalem 1993.
http://www.milon.co.il/
Podręczniki:
R. Bilboim, R. Daniel, Shom’im ivrit, (+CD), Jerusalem 2006.
H. Dahan, Tachbir le-Ramah Dalet, Academon, Jerusalem 1990
N. Kedar, Netiyot ha-poal, Nira Kedar 2001.
B. Omlinsky, Y. Weiss , Ivrit be-Dalet Amot, Academon, Jerusalem 1993.
Słowniki:
R. Aclalay, The Complete Hebrew English/English Hebrew Dictionary, Chemed Books. Yedioth Aharonot, vol. 1+2, New York 2000.
A. Even Shoshan, Ha-Milon ha-ivri ha-merukaz, Kiryat Sefer, Jerusalem 1993.
E. Lauden, L. Weinbach, Multi Dictionary. Biblingual Learners Dictionary. Hebrew-Hebrew-English/English-Hebrew, Ad Publications, 1998.
M. Szir (Wolman-Sieraczkowa), D. Szir, Słownik hebrajsko-polski oraz Słownik polsko-hebrajski, Dvir, Tel-Aviv 1958
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: