Dialekt języka arabskiego (syryjski) 3600-3-AR3-DJASW
Kurs zapoznaje słuchaczy z podstawami dialektu damasceńskiego. Poszczególne zagadnienia gramatyczne zostaną potraktowane skrótowo, ażeby ułatwić studentom praktyczną naukę dialektu. Omówiony zostanie system znaków transkrypcyjnych dla dialektu damasceńskiego oraz następujące zagadnienia z zakresu fonologii, morfologii i składni: system spółgłoskowy i samogłoskowy, dyftongi, szwa, proteza i epenteza, forma pauzalna, akcent, rzeczownik i przymiotnik, derywacja, osoba, liczba, rodzaj, czasowniki regularne i nieregularne, pseudoczasowniki, koniugacja, zaimki, przyimki, spójniki, przysłówki, czas, negacja, zdania proste i złożone. Największy nacisk kładziony jest na: mówienie, fonetykę, słuchanie, leksykę i poprawność gramatyczną. W czasie kursu student poznaje około tysiąca słów, w tym wyrażenia z zakresu kultury Damaszku i Syrii. Zagadnienia poruszane na zajęciach będą egzemplifikowane tekstami zarejestrowanymi o różnym stopniu trudności.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Studia I stopnia
WIEDZA
K_W12 ma obszerną wiedzę o języku arabskim (jego/ich strukturze, historii, piśmie)
K_W13 ma świadomość złożonej natury języka arabskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii regionu
K_W14 ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata
UMIEJĘTNOŚCI
K_U12 posługuje się językiem arabskim na poziomie ustalonym zależnie od specjalności
K_U17 potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym państw arabskich
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie
K_K02 potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K03 potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K05 ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata
K_K07 ma świadomość znaczenia kultury krajów arabskich w kulturze światowej
K_K08 działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej państw arabskich
Studia II stopnia
WIEDZA
K_W04 ma poszerzoną i pogłębioną wiedzę o języku arabskim
K_W09 ma rzetelną wiedzę o zasadach komunikowania się, pisania i czytania w języku arabskim (współczesnym i/lub klasycznym/martwym)
UMIEJĘTNOŚCI
K_U03 umie samodzielnie zdobywać wiedzę i poszerzać umiejętności badawcze oraz rozwijać zdolności pozwalające na osiągnięcie kariery zawodowej
K_U04 potrafi wykorzystać wiedzę z zakresu orientalistyki do poszerzania wiedzy z zakresu nauk humanistycznych
K_U05 potrafi zastosować wiedzę z zakresu orientalistyki w rozwiązywaniu problemów związanych z odmiennością kulturową w sytuacjach profesjonalnych
K_U11 potrafi zanalizować najważniejsze zjawiska z zakresu historii/sytuacji społeczno-politycznej/ językowej/ kulturowej
K_U15 posługuje się językiem arabskim na poziomie ustalonym zależnie od specjalności (co najmniej B1)
KOMPETENCJE SPOŁECZNE
K_K01 rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie, potrafi inspirować i organizować proces uczenia się innych osób
K_K02 potrafi aktywnie współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne
K_K03 potrafi aktywnie nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K04 potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej
K_K05 jest otwarty na nowe idee i nurty i odmienność kulturową
K_K11 aktywnie działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej oraz najważniejszych wytworów współczesnej kultury państw arabskich
K_K12 potrafi wykorzystać kompetencje językowe i kulturowe w sytuacjach profesjonalnych, takich jak programy pomocowe, rządowe, problemy imigracji, działanie na rzecz bezpieczeństwa kraju
Kryteria oceniania
- ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność),
- egzamin ustny,
- kontrola obecności.
Literatura
Ambros A., Damascus Arabic, Malibu 1977.
Barkāt D., Yā māl əš-Šām. Kitāb al-‘āmmiyya as-sūriyya. Al-Marḥala al-’asāsiyya, Damascus 2006.
Behnstedt P., Sprachatlas von Syrien. Band I: Kartenband, Beiheft, Wiesbaden 1997.
Bloch A., Die Hypotaxe im Damaszenisch-Arabischen mit Vergleichen zur Hypotaxe im Klassisch-Arabischen, Wiesbaden 1965.
Bloch A., Grotzfeld H., Damaszenisch-arabische Texte mit Übersetzung, Anmerkungen und Glossar, Wiesbaden 1964.
Cantineau J., Helbaoui Y., Manuel élémentaire d’arabe oriental (parler de Damas), Paris 1953.
Cowell M.W., A Reference Grammar of Syrian Arabic (Based on the Dialect of Damascus), Washington 1964 (2005).
Dahmash W., Testi per lo studio del dialetto di Damasco, Roma 2005.
El-Massarani M., Segal W.S., Arabsko russkij slovar’ sirijskogo dialekta, Moskva 1978.
Grotzfeld H., Laut- und Formenlehre des Damaszenisch-Arabischen, Wiesbaden 1964.
Grotzfeld H., Syrisch-Arabische Grammatik (Dialekt von Damaskus), Wiesbaden 1965.
Kassab J., Manuel du parler arabe moderne au Moyen-Orient, Paris 1970.
Klimiuk M., Phonetics and Phonology of Damascus Arabic, „Studia Arabistyczne i Islamistyczne. Monografie” 1, Warsaw 2013.
Kühnel H., Sprachführer Syroarabisch, Leipzig 1974 (Wiesbaden 1997).
Kuhnt E., Syrisch-arabischer Sprachführer, Wiesbaden 1958.
Lentin J., Damascus Arabic, w: „Encyclopedia of Arabic Language and Linguistics”, Volume I, Leiden-Boston 2006, s. 546-555.
Liddicoat M.-J., Lennane R., Iman A.R., Syrian Colloquial Arabic, a Functional Course, Damascus 1998.
McLoughlin L.J., Colloquial Arabic (Levantine), London-New York 1982 (2008).
Stowasser K., Ani M., A Dictionary of Syrian Arabic. English-Arabic, Washington 1964.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: