Wiedza o języku arabskim1 3600-3-AR1-WJA1
Wykłady poświęcone są następującym zagadnieniom z zakresu szeroko pojętej wiedzy o j.arabskim:
-Alfabet, zasady pisowni, wokalizacja, samogłoski długie, hamza dzieląca i łącząca, asymilacja w łączeniu międzywyrazowym
-Rodzajnik określony i nieokreślony, rzeczownik i przymiotnik, deklinacja, rodzaj, proste zdania imienne
-Liczba podwójna, liczba mnoga regularna męska i żeńska, deklinacja imion w liczbie mnogiej regularnej rodzaju męskiego i żeńskiego oraz w liczbie podwójnej, collectiva
-Zdanie imienne cd., zaimki wskazujące, zaimki osobowe, zaimki dzierżawcze, orzeczenie zdania imiennego wyrażone zwrotem przyimkowym
-Status constructus, „pięć imion”, diptota
-Zdanie czasownikowe, czas przeszły prosty czasownika regularnego, czasowniki przechodnie i nieprzechodnie
-Czas teraźniejszy i przyszły czasownika regularnego. Zaprzeczenia czasu przeszłego, teraźniejszego i przyszłego
-Liczba mnoga nieregularna imion, tzw. łamana, kongruencja, wyrażanie przynależności
-Inna i siostry, kana i siostry
-Tryby czasu teraźniejszego: łączący, ścięty, rozkazujący, zaprzeczenia trybów, wołacz
- -Tematy pochodne I-III w czasie przeszłym i teraźniejszym
-Tematy pochodne IV-VI w czasie przeszłym i teraźniejszym
-Tematy pochodne VII-X w czasie przeszłym i teraźniejszym
-Strona bierna – czas przeszły i teraźniejszy, zaimki kila, kilta
-Imiona odczasownikowe – masdary I tematu i tematów pochodnych, masdar absolutny
-Imiona odczasownikowe – imiesłowy strony czynnej i biernej, przymiotniki względne
-Czasy proste: przeszły i teraźniejszo-przyszły, imiona odczasownikowe: miejsca i czasu, masdar jednorazowości
-Czasy złożone – czas przeszły ciągły, czas zaprzeszły, czas przyszły dokonany (uprzedni), imiona narzędzi, imiona zawodów
-Stopniowanie przymiotników, przymiotników kolorów i ułomności
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
WIEDZA
1. Opisać historię j.arabskiego, jego klasyfikację genetyczną wśród rodziny języków semickich, dzieje rozwoju studiów nad filologią arabską i badań arabistycznych,
2. Posiąść siatkę pojęć gramatycznych, opisać strukturę morfologiczną i składniową języka,
zdefiniować podstawowe gramatyczne w ich odpowiednim kształcie
UMIĘJĘTNOŚCI
1. Wyjaśnić teoretycznie i zastosować praktycznie konkretne konstrukcje gramatyczne, z zakresu morfologii i składni
2. Dokonywać analizy prostych tekstow arabskim w j.arabskim pod kątem gramatycznym (ustnie i
pisemnie)
3. Stosować zdobytą wiedzę w praktycznym posługiwaniu się j.arabskim
POSTAWY
1. Postrzegać j.arabski w teorii i praktyce jako kohenerntną całość bazującą na poznanych strukturach gramatycznych
2. Rozumieć strukturę języka i nauczyć się myśleć „po arabsku”
3. Znać i docenić status języka w społeczeństwie arabskim, jego praktyczny uzus, specyfikę i uwarunkowania
Kryteria oceniania
Egzamin końcowy, do ktorego student dopuszczany jest na podstawie
zaliczenia ćwiczeń, przeprowadzany w jednej z następujących form:
1. egzamin pisemny: pytania z zakresu teorii opisowej języka, polecenia przetłumaczenia tekstu na/z arabskiego przy użyciu konkretnych konstrukcji gramatycznych, polecenia utworzenia wskazanych konstrukcji gramatycznych lub zwrotów w oparciu o poznaną wiedzę z zakresu gramatyki j.arabskiego.
2. egzamin ustny z zakresu j.w.
Literatura
1. J. Danecki, Gramatyka języka arabskiego, Warszawa 2001, cz. I-II.
2. J. Kozłowska, Gramatyka języka arabskiego. Ćwiczenia, Warszawa 2002.
3. W.Wright, A Grammar of the Arabic Language, Cambridge University Press, 1896
4. Krahl, Reuschel, Lehrbuch des Modernen Arabisch, Teil 1, Teil II/1 II/2
5. E.Górska, Studium kontrastywne arabskich i polskich współczesnych tekstów literackich Wydawnictwo UJ Kraków 20003.
6. Materiały własne.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: