Język suahili1.1 3600-3-AF1-JS1.1
Celem zajęć jest zapoznanie studentów ze strukturami gramatycznymi języka suahili oraz jego leksyką na poziomie podstawowym, a jednocześnie doskonalenie ich sprawności językowo-komunikacyjnych (umiejętności czytania, rozumienia tekstu mówionego i pisanego, mówienia i konstruowania wypowiedzi pisemnych).
Program obejmuje poznawanie gramatyki oraz słownictwa języka suahili, a następnie ich utrwalanie poprzez różne ćwiczenia i konwersacje na tematy związane z życiem codziennym. Podstawową pomoc dydaktyczną stanowi podręcznik.
zakres materiału gramatycznego:
Klasy rzeczownikowe i zjawisko kongruencji. Klasy 1/2 oraz 7/8. Zaimek wskazujący dalszy -le. Kopuła ni w zdaniu nominalnym. Podstawowy szyk wyrazów w zdaniu. Czas -na- (teraźniejszy) oraz -li- (przeszły). Bezokolicznik. Prefiksy ki- oraz vi- w funkcji przysłówkowej. Sufiks lokatywny -ni.
Klasy 3/4. Rzeczowniki odczasownikowe na -e oraz -o. Imiona zależne (przymiotniki, liczebniki, zaimek pytający -ngapi (ile?)). Różnica między prefiksami nominalnymi oraz pronominalnymi. Klasy 5/6. Zaimek podmiotowy. Czas -ta- (przyszły) oraz -me- (present perfect). Wyrażanie posiadania w czasie teraźniejszym. Klasy lokatywne 16, 17, 18.
Zaimki dopełnieniowe. Tryb rozkazujący oraz adhortatywny. Klasy 9/10. Klasy 11/14. Zaimek wskazujący bliższy h-. Czas -a- (teraźniejszy ogólny). Partykuła genetywalna -a. Zaimki dzierżawcze. Zaimki dzierżawcze w kl. 9/10. Zaimki osobowe samodzielne. Przyimki.
Partykuła przecząca ha-. Główne czasy w formie zaprzeczonej. Kopuła si w zdaniu nominalnym. Negacja trybu rozkazującego. Formy adresu i tytuły. Pozdrowienia.
Wskaźnik czasu -ki- (niedokonaność; jednocześność; ciągłość). Tryb życzący i jego użycie. Określnik ilościowy -ote (cały; wszyscy). Czasowniki 1-sylabowe. Pluralizator -ni. Formy nieregularne trybu rozkazującego.
Zaimek względny -o. Zaimek wskazujący referencyjny h-o (ów, wspomniany). Kopuła lokatywna. Liczebniki główne i porządkowe. Kalendarz i daty.
Forma względna czasownika: twierdząca (różne czasy, bezczasowa) oraz zaprzeczona. Zaimek względny czasu, miejsca i sposobu. Zaimek amba- (który). Forma względna z "być" oraz "mieć". Zaimek -o-ote (jakikolwiek; żaden). Kopuła emfatyczna.
Imiona niezależne (przymiotniki, liczebniki). Zaimek podmiotowy w funkcji kopuły. Nazwy kolorów. Zaimek zwrotny -ji-. Formy pochodne czasownika: -AN (wzajemna), -I- (kierunkowa), -W- (bierna).
Rdzenie -enye (posiadający) oraz -enyewe (sam, osobiście). Peke (sam, w samotności) z zaimkiem dzierżawczym. Kwisha jako czasownik posiłkowy i wskaźnik czasu -sha- (już). Dalsze formy pochodne czasownika: -K- (statywna), -Y- (kauzatywna), -U- (rewersywna).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
Student będzie znał proste struktury językowe i podstawowe słownictwo.
Kryteria oceniania
kontrola obecności – dopuszcza do zaliczenia
ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć) 10%
pisemne sprawdziany cząstkowe 90%
Literatura
KISWAHILI KWA FURAHA, E. Zúbková-Bertoncini, M. Toscano, polish version, Warsaw University, Warszawa, 1998.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: