Lektura tekstów chińskich (Z) 3600-19-SIW3-LTCh5
Podstawą ćwiczeń jest wewnętrzny skrypt do lektury tekstów Zakładu Sinologii z tematycznym podziałem słownictwa. Przed ćwiczeniami studenci przygotowują wskazane w skrypcie słownictwo, które wykorzystują następnie w trakcie pracy na zajęciach. Teksty są wspólnie analizowane i tłumaczone w trakcie zajęć.
Teksty w podręczniku są opatrzone komentarzami oraz anglojęzycznym tłumaczeniem słów.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2025Z: | W cyklu 2024Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o literaturze i piśmiennictwie Chin; potrafi nazwać i scharakteryzować najważniejsze zjawiska piśmiennictwa chińskiego obszaru językowego, stopień średni (K_W05, H1A_W04);
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o historii Chin, stopień podstawowy (K_W06, H1A_W04);
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Chin, poziom podstawowy (K_W07, H1A_W04);
- ma obszerną wiedzę o języku chińskim (jego strukturze, historii, piśmie), poziom średni (K_W12, H1A_W03, H1A_W04, H1A_W09);
- ma świadomość złożonej natury języka chińskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Chin, poziom średni (K_W13, H1A_W09);
- ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka chińskiego na język polski, poziom zaawansowany (K_W15, H1A_W09);
- ma podstawową orientację we współczesnym życiu kulturalnym chińskiego obszaru językowego, poziom podstawowy (K_W16, H1A_W10).
Umiejętności
- potrafi czytać, analizować i interpretować teksty literackie i/lub inne dzieła twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym) prawidłowo umieszczając je w kontekście kulturowym, poziom średni (K_U06, H1A_U05);
- umie porównać i dostrzec zależności między wybranymi tekstami literackimi i/lub innymi dziełami twórczości kulturalnej (film, prasa, piśmiennictwo o charakterze społecznym), a zagadnieniami tradycji i współczesności, poziom podstwaowy (K_U07, H1A_U05);
- posługuje się językiem chińskim na poziomie ustalonym zależnie od specjalności, poziom zaawansowany (K_U12, H1A_U09, H1A_U10); - potrafi analizować i interpretować teksty źródłowew języku chińskim, poziom zaawansowany (K_U13, H1A_U09, H1A_U10);
- potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka chińskiego na język polski, poziom zaawansowany (K_U14, H1A_U09, H1A_U10);
- potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury chińskiej poprzez analizę językową/ filologiczną, poziom zaawansowany (K_U15, H1A_U08 H1A_U09);
- potrafi biegle posługiwać się systemem pisma i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.), poziom zaawansowany (K_U16, H1A_U09
H1A_U10);
- potrafi korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w językach chińskich, poziom średni (K_U24, H1A_U07).
Kompetencje społeczne
- potrafi współdziałać i pracować w grupie oraz nawiązywać kontakty i budować relacje społeczne, poziom średni (K_K02, H1A_K02); - potrafi nawiązywać kontakty i współdziałać z przedstawicielami odmiennych kultur, poziom średni (K_K03, H1A_K02).
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach jest obowiązkowa. Dopuszczalne są maksymalnie dwie nieusprawiedliwione nieobecności.
Ocena z przedmiotu wystawiana jest na podstawie zaliczenia pisemnego na koniec zajęć (60%) i aktywności na zajęciach (40%).
1) Zaliczenie semestralne przedmiotu odbywa się na ostatnich zajęciach i ma formę tłumaczenia pisemnego, podczas którego osoby uczestniczące w zajęciach przekładają dwa nieznane sobie wcześniej teksty spreparowane na podstawie słownictwa i konstrukcji gramatycznych omawianych w trakcie zajęć. Słownictwo
należy więc opanować w takim stopniu, by można było na zaliczeniu przetłumaczyć spreparowany tekst bez korzystania ze słowników (fizycznych i elektronicznych) lub jakichkolwiek innych pomocy.
2) Wymagane jest także aktywne uczestnictwo w zajęciach, wcześniejsze przygotowanie słownictwa i zaangażowanie w tłumaczenie tekstów.
Literatura
Wewnętrzny skrypt Zakładu Sinologii do lektury tekstów dla trzeciego roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: