Język i kultura chińska (L) 3600-19-SIW2-JiKC(L)
W semestrze zimowym:
Ćwiczenia słownikowe:
• Znak jako kod zewnętrzny języka;
• Semantyka znaku;
• 214 kluczy semantycznych;
• Relacja między tradycyjnymi kluczami semantycznymi a systemem elementów semantycznych dla znaków uproszczonych;
• Praktyczne zastosowanie sposobów wyszukiwania znaków w słownikach (klucze, kreski, transkrypcje fonetyczne);
• Umiejętność posługiwania się różnorodnymi słownikami;
Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych:
• Ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin;
• Ćwiczenia tonów na sylabach pojedynczych i złożeniach dwusylabowych.
• Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej (formy grzecznościowe, proste i zasadnicze informacje o osobie, miejscach, poruszaniu się, prostych czynnościach życia codziennego).
• Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych; zaimki osobowe, pytajne, dzierżawcze, predykatywny, dopełnienie przedmiotowe puste i sprecyzowane, struktura przydawkowa, kierunki, wyrażenia przyimkowe, okoliczniki miejsca i czasu, liczebniki i podstawowe klasyfikatory.
W semestrze letnim:
Podstawowa wiedza o procesie przyswajania elementów języka chińskiego i opanowania poszczególnych kompetencji językowych;
Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych:
• Dalsze ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin; ćwiczenia tonów w wyrazach wielosylabowych, frazach i zdaniach.
• Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej w formie bardziej rozbudowanej: pytanie i odpowiadanie na pytania z zakresu: czasu (informacje rozbudowane do pory dnia i godziny, kalendarza, dni tygodnia), miejsca (nazwy, kierunki), sposobu wykonywania czynności; opis ludzi z najbliższego otoczenia, miejsc, rzeczy, podstawowych umiejętności i zainteresowań.
• Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych i podstawowych zdań złożonych; struktury przysłówkowe sposobu, stopnia; czasowniki kierunkowe i wybrane czasowniki rezultatywne; partykuły stanu, progresu, aspektu dokonanego; grupy nominalne, podstawowe czasowniki modalne i przykłady orzeczenia złożonego, zdania teleskopowe.
Ćwiczenia komunikacyjne:
• Wykorzystanie ‘shadow reading’ w intensywnym przyswajaniu języka;
• Ćwiczenia rozbudowywania frazy i zdania, grup wyrazowych; ćwiczenie komunikowania informacji zbudowanej wokół wyznaczonego elementu wyjściowego;
• Ćwiczenie słuchu fonematycznego;
• Ćwiczenie zrozumienia informacji ze słuchu;
• Zapamiętywanie fraz i zdań ze słuchu;
• Generowanie informacji wcześniej usłyszanej;
• Zapis w znakach usłyszanej i zrozumianej informacji;
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Kryteria oceniania
W sesji zimowej zaliczenie na ocenę na podstawie testu pisemnego (120 minut);
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); Student dopuszczony jest do testu pisemnego na podstawie:
- obecności (kontrola obecności)
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wykonywania w określonym czasie i pozytywnego zaliczenia zadań domowych
- zaliczenia testów cząstkowych - śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych.
Literatura
Liu Xun 刘珣 (2005). Xīn shíyòng hànyǔ kèběn 新实用汉语课本 .I i II. Běijīng yǔyán dàxué chūbǎnshè 北京语言大学出版社. Pekin.
Materiały przygotowywane przez prowadzących.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: