Język i kultura chińska - gramatyka (Z) 3600-19-SIW2-G3
Przedmiot przybliżający zagadnienia gramatyczne poruszane w dwóch wykorzystywanych na różnych zajęciach z Języka i kultury chińskiej podręcznikach: HSK 3 (STANDARD COURSE) 标准教程 oraz 当代中文课程 (A Course in Contemporary Chinese) II.
Na zajęciach wykorzystywana jest treść wyżej wspomnianych podręczników oraz materiały dodatkowe, ćwiczenia przygotowywane przez samych wykładowców. Zajęcia uwzględniają różnice pomiędzy podręcznikiem z Chin kontynentalnych i podręcznikiem tajwańskim.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
W cyklu 2024Z: | W cyklu 2023Z: |
Efekty kształcenia
Wiedza: absolwent zna i rozumie
K_W12 w stopniu zaawansowanym strukturę, historię rozwoju oraz pismo języka chińskiego
K_W13 złożoność natury języka chińskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Chin i Tajwanu
Umiejętności: absolwent potrafi
K_U12 posługiwać się językiem chińskim na poziomie B2
K_U13 analizować i interpretować teksty źródłowe w języku chińskim
K_U14 przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka chińskiego na język polski
K_U15 interpretować kluczowe pojęcia wybranej kultury Chin poprzez analizę językową/ filologiczną
K_U16 biegle posługiwać się systemem pisma klasycznego języka chińskiego i narzędziami służącymi do jego poznania i analizy (słowniki tradycyjne i elektroniczne, leksykony, korpusy językowe, bazy danych, etc.)
K_U17 poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Chin i Tajwanu
K_U_21 prezentować szczegółowe zagadnienia z zakresu problematyki kulturowej Chin i Tajwanu w języku polskim oraz w chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin
K_U22 posiada umiejętność formułowania w mowie i piśmie własnych opinii i wniosków w języku polskim oraz w języku chińskim
K_U24 korzystać z narzędzi elektronicznych i internetowych w języku polskim i w języku chińskim
Kompetencje społeczne: absolwent jest gotów do
K_K01 uczenia się przez całe życie
K_K02 współdziałania i pracy w grupie oraz do nawiązywania kontaktów i budowania relacji społecznych
K_K03 nawiązywania kontaktów i współdziałania z przedstawicielami odmiennych kultur
K_K07 uświadamiania znaczenia kultury Chin w kulturze światowej
K_K08 działania na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Chin i Tajwanu
Kryteria oceniania
Ocena semestralna jest średnią ocen cząstkowych (wyniki kolokwiów pisemnych organizowanych w trakcie semestru), według poniższej skali:
96%-100% 5
90%-95% 4+
80%-89% 4
70%-79% 3+
60%-69% 3
poniżej 60% 2
Obecność obowiązkowa. Student ma prawo opuścić bez usprawiedliwienia najwyżej 4 godziny na 30 godzin zajęć w semestrze. Jeśli suma liczby godzin nieobecności nieusprawiedliwionych i usprawiedliwionych przekracza połowę łącznej liczby godzin zajęć, może to być podstawą do niezaliczenia przedmiotu. Student powinien okazać zwolnienie lekarskie (lub inny odpowiedni dokument) w terminie 7 dni od ostatniego dnia zwolnienia.
Literatura
Jiang Liping (姜丽萍) HSK 3 (STANDARD COURSE) 标准教程, Beijing Language and Culture University Press, Pekin.
Deng Shouxin 邓守信 (2015). Dangdai Zhongwen kecheng 当代中文课程 II. Guoli Taiwan Shifan Daxue Guoyu Jiaoxue Zhongxin 国立台湾师范大学国语教学中心. Tajpej.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: