Zagadnienia społeczno-kulturowe Chin (Z) 3600-19-SIW1-ZSKC1
Pełny opis przedmiotu
Celem przedmiotu jest przekazanie studentom szerokiego zakresu podstawowej wiedzy o kwestiach społecznych i kulturowych Chin, oraz ich geograficznych uwarunkowań. Tematyka zajęć obejmuje następujące problemy:
- środowisko geograficzne Chin, zróżnicowanie regionalne, klimatyczne
- podział administracyjny Chin na prowincje i regiony autonomiczne
- zróżnicowanie kulturowe i językowe między regionami
- chińska obyczajowość i jej korzenie – źródła tradycyjnej moralności i etyki chińskiej
- wierzenia ludowe i popularna mitologia (taoizm ludowy, buddyzm itp.)
- religie Chin (taoizm, buddyzm, religia ludowa, islam, chrześcijaństwo i in.)
- tożsamość narodowa, państwowa, chiński nacjonalizm, ‘hanizm’
- etnosy Chin, problematyka mniejszości etnicznych i regionów ich zamieszkiwania, polityka władz chińskich wobec mniejszości
- funkcjonowanie administracji państwowej, podział administracyjny kraju i zarządzanie społeczeństwem
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Efekty uczenia się
Wiedza:
- ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o zagadnieniach społeczno-kulturowych Chin (i Tajwanu) w zakresie środowiska naturalnego, sytuacji etnicznej, demograficznej i politycznej K_W09, H1A_W04
- potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Chin (i Tajwanu) K_W10, H2A_W09
- ma uporządkowaną wiedzę na temat uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego oraz ich znaczenia dla historycznej i współczesnej sytuacji Chin K_W11, H1A_W04
- ma świadomość różnorodności językowej i jej wpływu na sytuację kulturową i polityczną świata K_W14, H1A_W09
Umiejętności:
- potrafi wskazać źródła różnic kulturowych krajów Orientu/Afryki K_U02, H2A_U02
- potrafi zastosować wiedzę z zakresu historii Chin i Tajwanu do analizy i interpretowania wydarzeń współczesnego świata K_U04, H2A_U04
- potrafi prawidłowo usytuować Chiny w kontekście uwarunkowań środowiska naturalnego, geopolitycznego i gospodarczego K_U05, H2A_U04
-potrafi zastosować wiedzę z zakresu problematyki społeczno-kulturowej w typowych sytuacjach profesjonalnych K_U09, H2A_U01, H2A_U02, H2A_U05
- potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Chin i Tajwanu K_U17, H2A_U03, H2A_U09
- posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Chin w języku polskim oraz w języku chińskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej Chin K_U21, H2A_U08
Kompetencje społeczne:
- rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie K_K01, H1A_K01
- potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej K_K04, H1A_K03 - ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata K_K05, H1A_K04, H1A_K05
- widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego K_K06
- ma świadomość znaczenia kultury Chin w kulturze światowej K_K07, H1A_K05
- działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Chin K_K08, H1A_K05, H1A_K06
Kryteria oceniania
Ocena z egzaminu testowego i opisu mapy konturowej na podstawie wiedzy zdobytej podczas wykładów i z zalecanych lektur.
Literatura
Chiny. Przemiany państwa i społeczeństwa w okresie reform 1978 -2000 , red. K. Tomala, Warszawa 2001. Blunden C., Elvin M. Chiny, przekład z ang. Mieczysław Jerzy Künstler, Warszawa : Świat Książki, 1997. Burski K., Tradycje i sztuka kulinarna Chin, Warszawa, 1995.
Fairbank J.K. Historia Chin, nowe spojrzenie, przekład z ang. T. Lechowska, Z. Słupski, Gdańsk 1996. Feng Youlan, Krótka historia filozofii chińskiej, Warszawa, 2001
Granet M., Religie Chin, tłum . J. Rozkrut, Kraków 1997.
Künstler M.J. Języki chińskie, Warszawa, 2000.
Künstler M.J. Mitologia chińska, Warszawa, 2001
Liao Yiwu, Prowadząc umarłych. Opowieści prawdziwe. Chiny z perspektywy nizin społecznych. Wołowiec 2011. Mencjusz i Xunzi. O dobrym władcy, mędrcach i naturze ludzkiej, wybór, wstęp i tł. Małgorzata Religa, Warszawa, 1999 Pimpaneau J. Chiny: kultura i tradycje, Warszawa, 2001
Pomfret J. Lekcje chińskiego. Warszawa 2010.
Sławiński R. Westernizacja kultury chińskiej – blaski i cienie w: Kultury pozaeuropejskie i globalizacja, Warszawa 2000. Spence J.D. The search for Modern China, Londyn 1990.
Rozszerzony zestaw literatury zostanie podany do wiadomości na pierwszych zajęciach.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: