Język i kultura chińska (Z) 3600-19-SIW1-JiKC1
W semestrze zimowym:
Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych:
• Ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin;
• Ćwiczenia tonów na sylabach pojedynczych i złożeniach dwusylabowych.
• Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej (formy grzecznościowe, proste i zasadnicze informacje o osobie, miejscach, poruszaniu się, prostych czynnościach życia codziennego).
• Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych; zaimki osobowe, pytajne, dzierżawcze, predykatywny, dopełnienie przedmiotowe puste i sprecyzowane, struktura przydawkowa, kierunki, wyrażenia przyimkowe, okoliczniki miejsca i czasu, liczebniki i podstawowe klasyfikatory.
W semestrze letnim:
Podstawowa wiedza o procesie przyswajania elementów języka chińskiego i opanowania poszczególnych kompetencji językowych;
Zakres materiału i ćwiczeń komunikacyjnych:
• Dalsze ćwiczenia artykulacji fonetycznej z użyciem transkrypcji pinyin; ćwiczenia tonów w wyrazach wielosylabowych, frazach i zdaniach.
• Słownictwo i zapis w znakach uproszczonych i pełnych w zakresie komunikacji podstawowej w formie bardziej rozbudowanej: pytanie i odpowiadanie na pytania z zakresu: czasu (informacje rozbudowane do pory dnia i godziny, kalendarza, dni tygodnia), miejsca (nazwy, kierunki), sposobu wykonywania czynności; opis ludzi z najbliższego otoczenia, miejsc, rzeczy, podstawowych umiejętności i zainteresowań.
• Struktury gramatyczne wyrazów, wyrażeń i zdań prostych i podstawowych zdań złożonych; struktury przysłówkowe sposobu, stopnia; czasowniki kierunkowe i wybrane czasowniki rezultatywne; partykuły stanu, progresu, aspektu dokonanego; grupy nominalne, podstawowe czasowniki modalne i przykłady orzeczenia złożonego, zdania teleskopowe.
Ćwiczenia komunikacyjne:
• Wykorzystanie ‘shadow reading’ w intensywnym przyswajaniu języka;
• Ćwiczenia rozbudowywania frazy i zdania, grup wyrazowych; ćwiczenie komunikowania informacji zbudowanej wokół wyznaczonego elementu wyjściowego;
• Ćwiczenie słuchu fonematycznego;
• Ćwiczenie zrozumienia informacji ze słuchu;
• Zapamiętywanie fraz i zdań ze słuchu;
• Generowanie informacji wcześniej usłyszanej;
• Zapis w znakach usłyszanej i zrozumianej informacji;rmacji;
W cyklu 2025Z:
《HSK标准教程1》jest przeznaczony dla początkujących uczących się, którzy wcześniej nie uczyli się systematycznie języka chińskiego. 1. Książka składa się z 15 lekcji. Z wyjątkiem lekcji 1 i 2, które koncentrują się na fonetyce, każda kolejna lekcja od lekcji 3 opiera się na jednym temacie, podzielonym na 3 scenki, każda scenka zawiera 1–2 wymiany dialogowe. Każda lekcja wprowadza 10–15 nowych słów oraz zawiera 3–4 objaśnienia językowe. Podręcznik na poziomie 1 został opracowany zgodnie z wytycznymi programu nauczania HSK (poziom 1), który określa 150 słów. W całym tomie występuje jedynie 10 słów wykraczających poza ten zakres (oznaczonych w książce symbolem „*”), a wszystkie te słowa pochodzą z poziomu 2 i 3. 2. Lekcja 1 i 2 to wprowadzenie do nauki fonetyki, które systematycznie przedstawia podstawowe informacje fonetyczne języka chińskiego, takie jak spółgłoski początkowe, samogłoski, tony, struktura sylab. Celem jest umożliwienie uczącemu się pełnego zrozumienia i opanowania podstawowej fonetyki języka chińskiego, co stanowi solidną podstawę do dalszej nauki. Dlatego demonstracja wymowy, poprawna artykulacja i korekta wymowy stanowią kluczowe i trudne elementy nauczania. Część fonetyczna w tej książce przedstawiona jest w formie graficzno-tekstowej, starając się łączyć dźwięk z znaczeniem już na etapie początkowym, co zwiększa zainteresowanie nauką. Oprócz wiedzy fonetycznej, część tekstowa zawiera także krótkie, często używane wyrażenia codzienne, takie jak: powitania, pożegnania, podziękowania, przeprosiny. 3. Od lekcji 3 do 15 każda lekcja składa się z siedmiu części: rozgrzewka, tekst (wraz ze słownictwem), objaśnienia, ćwiczenia, fonetyka, znaki chińskie, zastosowanie; co 5 lekcji zawarty jest moduł kulturowy, koncentrujący się na wprowadzeniu odpowiedniego tła kulturowego. 4. Rozgrzewka. Część rozgrzewkowa wprowadza kluczowe słowa i zwroty danej lekcji za pomocą obrazków; uczący się powinni zapoznać się z tą częścią przed rozpoczęciem lekcji. 5. Tekst. Każda lekcja zawiera trzy różne scenki, każda zawiera 1–2 wymiany dialogowe. W przeciwieństwie do tradycyjnych podręczników, które wielokrotnie ćwiczą te same struktury i słowa w jednym kontekście, niniejszy podręcznik skupia się na słowach z programu nauczania HSK (poziom 1), wprowadzając je do dialogów opartych na rzeczywistych zdaniach z egzaminów HSK i powtarzając w różnych kontekstach. Taka konstrukcja pomaga uczącym się zaznajomić się z rzeczywistymi sytuacjami językowymi oraz przygotowuje ich do szybkiego przełączania się między sytuacjami, co stanowi dobrą bazę do słuchania i czytania na egzaminie HSK (poziom 1). 6. Objaśnienia. W podręczniku ograniczono nacisk na gramatykę; wyjaśnienia punktów językowych podane są w formie przypisów, często w tabelach – zwięzłych, przejrzystych i łatwych do przyswojenia. Każdy punkt gramatyczny odnosi się wyłącznie do użycia w lekcji i zawiera przykłady ułożone od łatwych do trudniejszych. Zdania pochodzące z tekstu oznaczone są innym kolorem. 7. Ćwiczenia. Część ćwiczeniowa znajduje się po objaśnieniach językowych każdej lekcji. Ćwiczenia opierają się na nowo poznanych punktach językowych i kluczowych słowach, mają na celu ich natychmiastowe utrwalenie oraz rozwój umiejętności słuchania i mówienia, a także kompetencji komunikacyjnych. Formy ćwiczeń to m.in. odpowiadanie na pytania, opisywanie obrazków, uzupełnianie zdań – odpowiadają one także zadaniom egzaminacyjnym HSKK (poziom podstawowy), stanowiąc przygotowanie do egzaminu ustnego. 8. Fonetyka. Od lekcji 3 do 5 część fonetyczna koncentruje się na rozróżnianiu trudnych spółgłosek i samogłosek; zaleca się prowadzenie zajęć głównie poprzez ćwiczenia fonetyczne, bez potrzeby wyjaśniania znaczenia każdego słowa – wystarczy opanować poprawną wymowę. W lekcjach 6–15 przedstawiono dwu- i trzyzgłoskowe wyrazy oraz zasady łączenia tonów z lekkimi sylabami; szczególny nacisk kładzie się na wzorce tonów w wyrazach dwusylabowych. Dla każdego wzorca tonowego podany jest jeden standardowy wyraz z ilustracją jako wzorzec do naśladowania i zapamiętania – służy on jako punkt odniesienia przy nauce tonów innych słów. 9. Znaki chińskie. Nauka pisma chińskiego obejmuje 17 kresek, 6 zasad kolejności pisania, 7 struktur znaków, 52 znaki pojedyncze i 18 elementów głównych (kluczy). Nauka znaków pojedynczych przebiega przez cały kurs; spośród 600 słów poziomu 1–3 wybrano 52 najczęściej używane i najbardziej produktywne znaki do nauki na poziomie 1. Lekcje 1–6 przedstawiają podstawowe kreski, od lekcji 7 rozpoczyna się nauka kluczy – w każdej lekcji prezentowane są dwa łatwe do nauki, często występujące i produktywne klucze wraz z dwoma przykładowymi znakami. Na poziomie 1 skupiono się głównie na rozpoznawaniu znaków; wymagania dotyczące pisania ograniczają się do 17 podstawowych kresek i 52 znaków pojedynczych. 10. Punkty kulturowe. W podręczniku poziomu 1 zawarto trzy punkty kulturowe – w lekcji 5, 10 i 15. Tematyka tych punktów kulturowych została dobrana z myślą o codziennej komunikacji, odpowiadającej poziomowi uczniów. Trzy tematy to: sposoby zadawania pytań o wiek w Chinach, cechy chińskich imion oraz najczęściej używane środki komunikacji wśród Chińczyków. **HSK2** „HSK Standardowy Kurs 2” jest przeznaczony dla uczniów, którzy ukończyli 30-34 godziny lekcyjne i opanowali około 150 chińskich słów. Książka składa się z 15 lekcji, z których każda koncentruje się na jednym zadaniu tematycznym, dzieląc się na cztery scenki. W każdej lekcji pojawia się średnio 10-15 nowych słów oraz 2-4 punkty językowe. Kurs opiera się na szczegółowych wytycznych HSK (poziom 2), które obejmują 300 słów, w tym 150 słów z poziomu 1. Kurs zawiera tylko 14 słów wykraczających poza zakres, które są oznaczone w książce gwiazdką (*), a większość z nich należy do poziomu 3. Kurs składa się z następujących części: rozgrzewki, tekstu (z nowymi słowami), komentarzy, ćwiczeń, fonetyki, znaków chińskich oraz zastosowań. Co 5 lekcji znajduje się sekcja kulturowa, która służy jako rozszerzenie do tekstu, wprowadzając odpowiednie tło kulturowe. 1. **Rozgrzewka.** Użycie obrazów do wprowadzenia kluczowych słów i wyrażeń w danej lekcji, mające na celu zapoznanie uczniów z tematem i przygotowanie ich do dalszej części zajęć. |
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
zdalnie
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Po ukończeniu pierwszego semestr
studiów uniwersyteckich, studenci powinni osiągnąć poziom pomiędzy A1 -A2.
Kryteria oceniania
Wymaga się, aby uczniowie przygotowali się do zajęć przed lekcją, zadawali pytania podczas lekcji, ćwiczyli mówienie i słuchanie, a po lekcji wracali do domu, aby powtórzyć materiał i zrobić zadania domowe. Każda lekcja będzie miała dyktando z materiału z poprzednich zajęć. Uczniowie są w centrum uwagi, a nauka odbywa się w sposób immersyjny.
Ocena ciągła (bieżące przygotowanie do zajęć i aktywność); Student dopuszczony jest do testu pisemnego na podstawie:
- obecności (kontrola obecności)
- aktywnego uczestnictwa w zajęciach
- wykonywania w określonym czasie i pozytywnego zaliczenia zadań domowych
- zaliczenia testów cząstkowych - śródsemestralnych pisemnych testów kontrolnych.
Literatura
Podręcznik standardowy HSK 1, 2
Wydawnictwo Uniwersytetu Języka i Kultury w Pekinie, redaktor naczelna Jiang Liping, wydanie z 2013 roku.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: