Religia/Filozofia Korei 1 3600-19-KOW1-RFK(Z)
W trakcie wykładu omówiona zostanie specyfika życia religijnego w Korei. Przedstawione zostaną między innymi pierwotne wierzenia mieszkańców Półwyspu Koreańskiego, procesy przyswajania obcych religii i systemów religijno-filozoficznych oraz tworzenie i rozwijanie własnych.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
posiada podstawową wiedzę o miejscu i znaczeniu koreanistyki w systemie nauk humanistycznych oraz jej specyfice przedmiotowej i metodologicznej [K_W01];
zna i rozumie podstawowe nurty i pojęcia filozoficzne oraz rolę refleksji filozoficznej w kształtowaniu kultury [K_W03];
ma uporządkowaną wiedzę szczegółową o filozofii i religii Korei [K_W07];
potrafi nazwać i scharakteryzować podstawowe zjawiska kulturowe Korei [K_W10];
zna i rozumie podstawowe metody analizy i interpretacji różnych wytworów kultury właściwe dla wybranych teorii i szkół badawczych w zakresie studiów nad kulturą oraz filozofii i religioznawstwa [K_W18];
Umiejętności:
potrafi wskazać źródła różnic kulturowych Korei [K_U02];
posługuje się podstawowymi pojęciami z dziedziny filozofii i religii Korei [K_U03];
rozumie najważniejsze zagadnienia intelektualne, dylematy, preferencje estetyczne formułowane wewnątrz kultury Korei [K_U10];
potrafi interpretować kluczowe pojęcia kultury Korei poprzez analizę językową/ filologiczną [K_U15];
potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Korei [K_U17];
posiada umiejętność prezentacji zagadnień szczegółowych z zakresu problematyki kulturowej Korei w języku polskim oraz w języku koreańskim z uwzględnieniem tradycji intelektualnej wybranych regionów Orientu [K_U21].
Kompetencje:
rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie [K_K01];
potrafi odpowiednio określić cele i sposoby ich osiągnięcia w zakresie działalności naukowej, zawodowej i społecznej [K_K04];
ma świadomość odmienności kulturowej i jej źródeł religijnych, filozoficznych, obyczajowych i historycznych oraz jej znaczenia dla rozumienia współczesnego świata [K_K05];
widzi potrzebę prowadzenia dialogu międzykulturowego [K_K06];
ma świadomość znaczenia kultury Korei [K_K07];
działa na rzecz udostępniania i promowania spuścizny kulturowej i językowej Korei [K_K08];
dostrzega pozytywne wartości społeczno-kulturowe Korei, z których może czerpać dla osobistego rozwoju i efektywnej komunikacji międzykulturowej [K_K09].
Kryteria oceniania
Egzamin pisemny na ocenę
Literatura
James Huntley Grayson, Korea. A Religious History, Routleledge Curzon, New York 2002.
Robert E. Buswell Jr (ed.) Religions of Korea in Practice, Princeton University Press, Princeton 2007.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: