Gramatyka języka japońskiego (Z) 3600-19-JAW2-GJJ3
Ćwiczenia dotyczą podstawowych zagadnień współczesnego, standardowego języka japońskiego (tzw. hyōjungo) z zakresu fonetyki,
składni, fleksji, słówotwórstwa i in. Poznawane konstrukcje itp. są wprowadzane odpowiednio do materiału omawianego na zajęciach z bloku językowego (przedmioty specjalnościowe).
Nacisk jest kładziony na praktyczne opanowanie umiejętności tworzenia form koniugacyjnych czasowników i przymiotników, automatykę
posługiwania się nimi i poprawność zastosowania ich w odpowiednich konstrukcjach; funkcjonalne posługiwanie się poszczególnymi
częściami mowy, ze szczególnym uwzględnieniem tych, które mają duże znaczenie dla gramatyki (partykuły itp.); umiejętność
konstruowania poprawnych zdań prostych i złożonych, a także poprawnego tłumaczenia pomiędzy językiem polskim a japońskim, z
uwzględnieniem odmienności gramatycznej i stylistycznej tych języków.
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Koordynatorzy przedmiotu
Efekty kształcenia
Student po ukończeniu kursu przewidzianego programem:
Wiedza:
– ma obszerną wiedzę o języku japońskim (jego strukturze, gramatyce, historii, piśmie) (K_W12)
– ma świadomość złożonej natury języka japońskiego, jego miejsca i znaczenia w kontekście kultury i historii Japonii (K_W13)
– ma podstawową wiedzę o zasadach przekładu z języka japońskiego na język polski (K_W15)
Umiejętności:
– posługuje się językiem japońskim na poziomie B2 (K_U12)
– potrafi przełożyć teksty literackie/piśmiennictwa z języka japońskiego na język polski (K_U14)
– potrafi poprawnie funkcjonować w środowisku językowym i kulturowym Japonii (K_U17)
¬
Kompetencje społeczne:
– rozumie potrzebę uczenia się przez całe życie (K_U01)
Kryteria oceniania
W ocenie będą stosowane następujące kryteria
– obecność na zajęciach (przynajmniej 50 procent obecności w semestrze),
- w przypadku nieobecności - zwolnienie lekarskie
- do dwóch nieusprawiedliwionych nieobecności w semestrze
– przygotowanie do zajęć, aktywność na zajęciach, opanowanie materiału bieżącego,
– śródsemestralne testy pisemne, których zaliczenie może być warunkiem dopuszczenia do zaliczenia semestralnego i rocznego.
Zaliczenie na ocenę w rozliczeniu semestralnym, egzamin w rozliczeniu rocznym.
Literatura
New Approach Chukyu Nihongo. Kisohen, Gobun Kenkyusha, 2004
Try! JLPT N4 - N2, ASK, 2014
Senko K. Maynard, An Introduction to Japanese Grammar and Communication Strategies, The Japan Times, 2009
Donna toki do tsukau nihongo hyogen bunkei 200 (N4 - N5), ALC, 2013
Donna toki do tsukau nihongo hyogen bunkei 500 (N1 - N3), ALC, 2014
Materiały dodatkowe zapewnione przez prowadzącego (materiały drukowane, multimedia).
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: