Klasyczna literatura arabska1 3600-1-AR3-KLA1
Podczas kursu omówione zostaną następujące kwestie:
Rozwój poezji arabskiej w okresie przed islamem (VI w), początkach islamu, i w okresie Umajjadów ( do 750 r. n. e.); sytuacja ekonom. i społeczna wspólnoty rodowo-plemiennej Arabów. Kodeks honoru (ird), rola poetów i poezji w jego bezwzględnym egzekwowaniu. Kultura "żywego słowa" .Narratorzy (ruwat).Konkursy poetyckie w Ukaz. "Powszechność" kultury i poezji. Poezja jako wartość i dobro wspólne - rodu, plemienia i wszystkich Arabów, powód do dumy i sławy wobec innych narodów.
Charakterystyka struktury kasydy, rymów i rytmów, układu tematów . Gatunki. Poeci.
Sztywny schemat układu arabskiej kasydy na podstawie tekstu T. Kowalskiego i lektury mu'allaq. Schemet czy 'swobodny strumień skojarzeń' ?
Analiza treści mu'allaq, piękna opisów przyrody (wasf), metafor i porównań, fragmentu nasibu nawiązującego do celu (qasd) poematu. Lektura kasyd.
Cechy arabskiego honoru (ird):męstwa, wytrwałości, hojności, dobrosąsiedzkiej opieki, gościnności, lojalnosci oraz zamsty za krew rodu w okresie dżahilijji. Referaty. Lektura wybranych poematów, dyskusja.
Źródła arabskie z VIII i IX w., w których erudyci ze szkół filologicznych w Kufie i Basrze spisali przekazywaną ustnie przez 2 wieki poezję. Charakterystyka najważniejszych antologii ogólnych i plemiennych oraz ich autorów. Problem autentyczności poezji staroarabskiej stawiany przez Margoliouth'a i Taha Husajna. Dowód R. Blachere'a.
Koran jako dzieło powstające w określonym czasie i środowisku - spojrzenie europejskie laickie, oraz jako Księga objawiona przez Boga - według wiary muzułman. Opinie J.Bielawskiego. Prawo koraniczne a dawne zwyczaje dżahilijja- lektura sur Koranu.
Prorok a poeci. Polemika z poglądem badaczy europejskich, że "Muh. zwalczał poetów". Lektura wybranych sur Koranu. Poeci Proroka. Ka'b Ibn Zuhajr i Hassan Ibn Thabit. Lektura i analiza 'Banat Su'ad".
Okres Umajjadów. Podział :1.nurt tradycyjny o charakterze. politycznym; a) dworski b) opozycyjny. c) wasf beduiński. 2.Liryka beduińska - uzryjska. 3. Liryka erotyczna miast Hidżazu. a) charakterystyka poetów dworu Banu Umajja- al-Achtal, Dżarir, Farazdaq. Rola satyr i panegiryków. Naqa'id. Lektura kasyd.
Poezja polityczna. charydżytów i szyitów. Katari ibn Fudża'a, At-Tirimmah, i in. Charakterystyka samodzielnych wasf beduińskich. Ar-Ra'i, Zu'r-Rumma.
Miłosna liryka uzryjska. Wprowadzenie w realia obyczajowości beduińskiej- szaraf -honor rodziny. Usamodzielnienie dawnego nasibu; rozłąka i tęsknota wzbogacone o wierną miłość do jedynej kobiety i jej wartość uszlachetniającą zakochanych.
Omówienie arab. źródeł romantycznych historii miłosnych. Ibn Qutajba i Abu'l-Faradż al-Isfahani, K. al-Aghani.(X w.). W oparciu o własne studia wątku "Qays Ibn Dharih i Lubna", dokładna prezentacja tego wątku "szczęśliwej miłości" wraz z wybranymi wierszami Qaysa i ich analizą ukazujących niezwykły w realiach VII w. duchowy wymiar miłości.
Zwrócenie uwagi na historyczność postaci Qaysa Ibn Dhariha, i na fakt, że choć ten wątek miłosny był wcześniejszy o 30 lat od "kochanków uzryjskich" , badacze arabscy i europejscy pomniejszali jego znaczenie, a nawet zmieniali zakończenie wątku na tragiczne, aby zunifikować je z tragicznymi wątkami Madżnun Layla i Dżamil Busajna, wbrew materiałowi źródłowemu. Krytyka "taqlid"- bezmyślnego powielania błędnych opinii.
Prezentacja wątków "tragicznej miłości uzryjskiej": Madżnun - Lajla, Dżamil - Busajna, Lajla al-Ahyalijja - Tawba. Lektura ich wierszy.
W oparciu o własne studia wątku "Madżnun Lajla" w Kitab al-Aghani , demistyfikacja zachwytów nad "platoniczną" miłością tej pary, nowe oblicze Madżnuna . Porównanie wierszy Qajsa ibn Dhariha i Madżnuna. Dyskusja.
Liryka erotyczna miast Hidżazu Mekki i Medyny. Izolacja polityczna i dobrobyt kupców po przeniesieniu stolicy do Damaszku. Rozkwit muzyki, pieśni i poezji.
Charakterystyka poezji wywodzącej się z nasibu Imr al-Qaysa - fachru erotycznego. Sławni poeci Umar ibn Abi Rabi'a , al-Ardżi i inni
Rodzaj przedmiotu
Literatura
Literatura obowiazkowa
Józef Bielawski, Historia literatury arabskiej(ed.II.1995 Warszawa.
J.Bielawski, Książka w świecie islamu, 1961 Ossolineum
Janusz Danecki, Poezja arabska. Wiek VI-XIII . Wybór 1997 Ossolineum
Tadeusz Kowalski, Arabica i islamica . Studia z dziejów islamu i kultury arabskiej, Warszawa 1997 Wyd. Nauk. PWN
Krystyna Skarżyńska-Bocheńska, Klasyczna literatura arabska [w]: Historia literatury światowej . t.12 Literatury Wschodu. Kraków 2006 Pinnex.
K.Skarżyńska-Bocheńska, Qays et Lubna. Victoire de l'amour sur l'autorité du p?re et de la tribu.[dans]: Proceedings of the 22nd Congress of Union Européenne des Arabisants et Islamisants 2006 Leuven Paris ed. Peeters.
Regis Blach?re, Histoire de la littérature arabe. Paris 19
Literatura dodatkowa
I.M Filsztinskij, Istoria arabskoj literatury V- naczalo X veka, Moskva, 1985.
Jaroslav Oliverius, Svet klasicke arabske literatury Praha 1995.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: