- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Współczesna myśl socjologiczna. Wprowadzenie do współczesnej filozofii kultury 3502-WMS-15-OG
Kurs ma charakter wprowadzający do wybranych zagadnień współczesnej filozofii kultury. Analizowane będą źródłowe teksty z zakresu współczesnej filozofii kultury, poświęcone przede wszystkim miejscu religii, sztuki, etyki, symboli, czy pamięci społecznej w ramach kultury europejskiej. Podczas zajęć spróbujemy również odpowiedzieć na pytania o rolę języka, tradycji, wartości czy mitów w kulturze współczesnej. Omawiane teksty osadzone są różnych orientacjach teoretycznych, m. in. w fenomenologii, hermeneutyce, postmodernizmie. Będziemy starali się pokazać użyteczność filozoficznych analiz kultury do aktualnych zjawisk i procesów społecznych, którymi zajmują się socjologowie czy antropolodzy kulturowi, takich jak np. kulturowe konsekwencje globalizacji, problemy transnarodowości, multikulturalizmu, czy migracje we współczesnym świecie
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W01 zna i rozumie podstawowe pojęcia wybranych subdziedzin socjologii (np. socjologii rodziny, zdrowia, pracy, religii, gospodarki, edukacji, itp.)
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
kolokwium, udział w dyskusji
Literatura
1. B. Skarga, Ślad, [w:] Ślad i obecność, Warszawa 2002
2. E. Husserl, Kryzys europejskiego człowieczeństwa, przeł. i wstępem opatrzył J. Sidorek, Warszawa 1993
3. L. Kołakowski, Etyka bez kodeksu, [w:] Kultura i fetysze, Warszawa 2009
4. F. Nietzsche, O prawdzie i kłamstwie w pozamoralnym sensie, [w:] Pisma pozostałe 1862-1875, tł. Bogdan Baran, Kraków 1993.
5. M. Lurker, Ukryty sens naszego świata; Istota i znaczenie symboli, [w:] Przesłanie symboli, tłum. R. Wojnakowski, Warszawa 2011
6. H. G. Gadamer, Aktualność piękna. Sztuka jako gra, symbol i święto, tłum. K. Krzemieniowa, Warszawa 1993
7. W. Stróżewski, Dialektyka procesu twórczego: problem jedności, [w:] Dialektyka twórczości, Kraków 2007
8. R. Rorty, Prywatna ironia i liberalna nadzieja ,[w:] Przygodność, ironia i solidarność, przeł. Wacław Jan Popowski, Warszawa 1996
9. Z. Freud, Żałoba i melancholia, tłum. Barbara Kocowska [w:] K. Pospiszyl, Zygmunt Freud – człowiek i dzieło, Wrocław 1991
10. W. Welsch, Transkulturowość. Nowa koncepcja kultury, [w:] Filozoficzne konteksty rozumu transwersalnego wokół koncepcji Wolfganga Welscha, (red.) Kubicki R., Poznań 1998
11. A. Appadurai, Życie po primordializmie, [w:] Nowoczesność bez granic. Kulturowe wymiary globalizacji, tłum. Z. Pucek, Kraków 2005
12. P. Ricoeur, Zarys fenomenologicznego ujęcia pamięci, tłum. J. Migasiński [w:] Pamięć w filozofii XX wieku, (red.) Z. Rosińska, Warszawa 2006
13. M. Eliade, Święty czas a mity, tłum. B. Baran [w:] Sacrum a profanum. O istocie sfery religijnej, Warszawa 2008
14. M. Foucault, Porządek dyskursu, tłum. M. Kozłowski, Gdańsk 2002
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: