Współczesna filozofia społeczna i polityczna 3502-WFS
Przedmiot „Współczesna filozofia polityczna i społeczna” ma na celu zapoznanie studentów z najważniejszymi stanowiskami, teoriami i pojęciami współczesnej filozofii politycznej i społecznej, ukazanie kontynuacji i sporów w obrębie najważniejszych tradycji myślowych, jak również zasadniczych rozbieżności pomiędzy nimi. Poszczególne koncepcje – od odpowiedzi na totalitaryzm, przez różne sposoby ujmowania państwa opiekuńczego, aż po dyskusje problemu „wojny sprawiedliwej” – omawiane są w porządku, który odzwierciedlać ma ich następstwo w czasie oraz kontekst historyczny, w jakim były formułowane. Struktura programu zajęć kładzie nacisk na poszczególne zagadnienia i problemy, a nie stanowiska wybranych myślicieli – lektury omawiane na towarzyszących wykładowi ćwiczeniach stanowić mają ilustrację najważniejszych debat w obrębie powojennej filozofii politycznej i społecznej, a nie prosty przegląd stanowisk wybranych autorów.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
Dzięki uczestnictwu w wykładach i ćwiczeniach ze „Współczesnej filozofii społecznej i politycznej” student:- zna najważniejsze dyskusje i problemy współczesnej myśli społecznej- rozumie genezę najważniejszych sporów politycznych współczesności- potrafi odnieść zagadnienia ze współczesnej filozofii politycznej i społecznej do zagadnień teorii socjologicznejDzięki uczestnictwu w ćwiczeniach ze „Współczesnej filozofii społecznej i politycznej” student:- rozumie najważniejsze pojęcia współczesnej myśli politycznej- zna kategorie pojęciowe właściwe dla powojennych dyskusji politycznych odbywających się w najważniejszych tradycjach myśli społecznej- potrafi powiązać najważniejsze kategorie teoretyczne współczesnej myśli społecznej z konkretnymi problemami społecznymi i politycznymi Polski i świata po 1945 roku- potrafi rozpoznawać argumenty właściwe różnym tradycjom i współczesnym szkołom filozofii społecznej w tekstach publicystycznych, raportach badawczych etc.
Kryteria oceniania
Efekty uczenia się przedmiotu oceniane będą na podstawie przygotowanej przez studenta pracy rocznej oraz wynikow egzaminu pisemnego. Będzie się na niego składało pięć pytań wymagających odpowiedzi opisowej, w której student wykaże znajomość problematyki poruszanej na wykładach i ćwiczeniach i odniesie ją do współczesnych problemów społecznych i politycznych.
Literatura
T. Adorno, M. Horkheimer, Dialektyka OświeceniaH. Arendt, O rewolucjiH. Arendt, Korzenie totalitaryzmuR. Aron, Esej o wolnościachG. Debord, Społeczeństwo spektakluR. Dmowski, Myśli nowoczesnego PolakaA. Giddens, Poza prawicą i lewicąJ. Habermas, Strukturalne przeobrażenia sfery publicznejD. Haraway, Manifest cyborgów: nauka, technologia i feminizm socjalistyczny lat osiemdziesiątychA. Heller, Pamięć i zapominanie. O sensie i braku sensuT. Judt, Zapomniany wiek dwudziestyL. Kołakowski, Główne nurty marksizmuW. Kunicki (red.), Rewolucja konserwatywna w Niemczech 1918-1933.W. Kymlicka, Współczesna filozofia politycznaJ. Lovelock, Gaja: nowe spojrzenie na życie ZiemiH. Marcuse, Człowiek jednowymiarowyH. Morgenthau, Sześć zasad realizmu politycznegoJ. Rawls, Teoria sprawiedliwości i Liberalizm politycznyL. Strauss, Sokratejskie pytaniaL. Strauss, O tyraniiP. Śpiewak (red.), Przyszłość demokracji. Wybór tekstówJ. Talmon, Korzenie demokracji totalitarnejE. Voegelin, Nowa nauka politykiM. Walzer, Spór o wojnęA. Wat, Mój wiek
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: