WAR BAD: Zwykły dzień w pracy. Studium zachowań organizacyjnych. 3502-WARBAD-19
Celem warsztat badawczego jest pogłębienie kompetencji badawczych w zakresie metod jakościowych, umiejętności planowania i realizacji badania w zespole.
Warsztat badawczy ma na celu przedyskutowanie najważniejszych w ramach socjologii organizacji zagadnień dotyczących zachowań jednostek i grup w organizacji i struktury organizacyjnej. Podczas zajęć analizowane będą warianty podejmowania decyzji w organizacji, modele struktur organizacyjnych i ich wpływ na zachowania, modele sprawowania władzy w organizacji, podejścia do rozwiązywania konfliktów oraz zmiany w organizacji, jak również kultura organizacyjna i warianty działania zespołowego. Będziemy również zwracać uwagę na wymiar płci i segregacji poziomej i pionowej w organizacjach oraz powiązanie tego zjawiska z zachowaniami organizacyjnymi. Następnie wiedza ta zostanie wykorzystana do zaprojektowania badania typu studium przypadku organizacji, zrealizowanego zespołowo.
Naczelnym celem jest uchwycenie zachowań organizacyjnych konstruujących „zwykły dzień w pracy” – codzienne rytuały, wzory nieformalnych interakcji, socjalizowanie osób „nowych” do panujących zwyczajów.
Osoby uczestniczące w warsztacie badawczym same dokonają wyboru organizacji, w której / których przeprowadzą badanie w postaci studium przypadku, opartego na wywiadach jakościowych oraz analizie dokumentów i innych danych zastanych.
Osoby uczestniczące w warsztacie dokonają wyboru wymiarów, które zostaną zbadane w ramach studium przypadku codzienności w pracy – takich jak problemy z komunikacją, reakcje na kulturę organizacyjną, politykowanie i tworzenie nieformalnych grup interesów.
Zwieńczeniem warsztatu będą prezentacje przygotowane zespołowo, poprzedzone prezentacją wersji roboczej.
Zajęcia związane z socjologią pracy, socjologią organizacji, socjologią ekonomiczną, socjologią płci lub współczesnym społeczeństwem polskim.
Do uczestniczenia w zajęciach konieczna jest wiedza i umiejętności z metodologii odpowiadające zakresowi kursów typu niezbędnik metodologiczny.
Tematyka spotkań zależy od projektów, wyników i stanu za awansowania badań prowadzonych przez uczestników kursy.
Wprowadzenie do zachowań organizacyjnych
Struktura organizacji
Jednostka i grupa
Modele władzy. Przywództwo
Postawy wobec konfliktu
Zachowania organizacyjne a zmiana
Wartości w organizacji
Kultura organizacyjna
Zespoły robocze
Komunikacja
Metody badawcze
Praca nad narzędziem badawczym
Dyskusja nad wstępnymi wynikami
Dyskusje nad wstępnymi wersjami prezentacji
Rodzaj przedmiotu
Tryb prowadzenia
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W12 posiada pogłębioną wiedzę na temat wybranych metod i technik badań społecznych, ich ograniczeń, specyfiki i obszarów zastosowania
K_W13 jest świadomy znaczenia refleksyjnego i krytycznego podejścia do wyników badań społecznych, analiz i procedur badawczych
K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U04 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U05 potrafi samodzielnie formułować i weryfikować sądy na temat przyczyn wybranych procesów i zjawisk społecznych
K_U06 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U09 potrafi dobrać i zastosować odpowiednie (włącznie z zaawansowanymi) metody i techniki badawcze w celu przeprowadzenia analizy konkretnego problemu społecznego
K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
K_K03 potrafi zainicjować i czynnie uczestniczyć w projektach społecznych
K_K04 potrafi w podstawowym zakresie przewidywać skutki projektów społecznych
K_K05 potrafi gromadzić, wyszukiwać, syntetyzować, a także krytycznie oceniać informacje na temat zjawisk społecznych
K_K06 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K07 umie uzasadnić wybór źródeł
K_K11 propaguje zasady etyki zawodowej
K_K12 jest świadomy istnienia dylematów etycznych związanych z pracą socjologa
K_K13 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
K_K14 bierze odpowiedzialność za projektowane i wykonywane zadania
Kryteria oceniania
dyskusja, analiza i interpretacja tekstów źródłowych, indywidualne projekty studenckie - przeprowadzenie 2 wywiadów jakościowych i prezentacja zespołowa
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, przygotowanie projektu, realizacja badania, praca zespołowa) - 7h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (napisania raportu) - 15h.
możliwe dwie nieobecności, większa liczba nieobecności - konieczność sporządzenia notatki z tekstu omawianego na zajęciach, w których sie nie uczestniczyło
poprawa - uwzględnienie uwag naniesionych w pracy, która nie uzyskała zaliczenia
Praktyki zawodowe
nie
Literatura
St. Robbins „Zachowania w organizacji”, M. Haendel „The sociology of organziations”, U. Gros „Zachowania organizacyjne w teorii i praktyce zarządzania”, studia przypadku
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: