Warsztat z metod badania przestrzeni miejskich 3502-WAR17
W czasie zajęć studenci zapoznają się i będą mieli okazję wypróbować kilka metod badania przestrzeni miejskiej: wywiady środowiskowe in situ, mapowanie zachowań, analiza śladów, mapy poznawcze i ewaluatywne, kwestionariusze środowiskowe, metoda sortowania kart (Q-sort) i kolaż (oraz inne metody projekcyjne). W czasie semestru studenci będą mieli okazję przećwiczyć użycie tych metod badając wybrane przestrzenie publiczne. Na pierwszych zajęciach uczestnicy podzielą się na grupy i wspólnie dokonamy wyboru badanych przestrzeni publicznych w Warszawie. Na kolejnych zajęciach porozmawiamy o sposobach diagnozowania problemów badawczych i hipotez w badaniach miasta oraz sformułujemy podstawowe pytania badawcze dotyczące wybranych przestrzeni. Dalsze zajęcia poświęcone będą poszczególnym metodom. · wywiady środowiskowe in situo transect walk jako forma środowiskowego wywiadu biograficznegoo foto-story czyli badanie wrażeń zmysłowych w środowisku· mapowanie behawioralneo mapy nastawione na miejsceo mapy nastawione na użytkownika (follow-up – obserwacje śledcze)· analiza śladówo produkty uboczneo adaptacjeo personalizacjeo przekaz publiczny· mapy poznawczeo rysownie i analiza map poznawczycho mapy ewaluatywne· kwestionariusze środowiskoweo przykłady skal używanych do badania przestrzeni (Post Occupancy Evaluative Scale, Skala Przywiązania do Miejsca)o użycie dyferencjału semantycznego w badaniach przestrzenio tworzenie własnego kwestionariusza · inne metodyo sortowanie kart (Q-sort)o kolażo techniki projekcyjneo gry środowiskoweKażda metoda badawcza omawiana będzie podczas dwóch spotkań. Pozwoli to najpierw omówić metodę od strony teoretycznej oraz zaplanować badanie z jej wykorzystaniem, a na kolejnych zajęciach studenci zaprezentują wykonane przez siebie badania, omówione też będą ewentualne problemy i trudności w użyciu danej metody. Dodatkową umiejętnością zajęcia „Warszaty z metod badania przestrzeni miejskich” jest prezentowanie wyników badań.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Kryteria oceniania
Ocena końcowa będzie składała się z oceny z prezentacji prac domowych wykonywanych w czasie semestru, oceny aktywności na zajęciach oraz obecności
Literatura
Literatura:Andranovic G. D., Riposa G. (1993). Doing urban research. Newbury Park: Sage PublicationsBabbie E. (2005). Badania społeczne w praktyce. Warszawa: PWNBanks M. (2009). Materiały wizualne z badaniach jakościowych. Warszawa: PWNBańka A. (2003). Społeczna psychologia środowiskowa. Warszawa: Scholar. Bechtel, R.B., & Zeisel, J. (1987). Observation: The world under a glass. W: R.B. Bechtel, R.W. Marans, & W. Michelson (red.) Methods in environmental and behavioral research. New York: Van Nostrand Reinhold CompanyBell P. A., Green T. C., Fisher J. D., Baum A. (2004). Psychologia środowiskowa. Gdańsk: GWP. Carr S., Francis M., Rivlin L. G., Stone A. M. (1995). Public Space. Cambridge: Cambridge University Press. Jak przetworzyć miejsce? Podręcznik kreowania udanych przestrzeni publicznych (2005) Project for Public Spaces (tłum. Jeleński T., Kosiński W.)Lewicka M., Bańka A. (2008). Psychologia środowiskowa. W: J. Strelau, D. Doliński, Psychologia – podręcznik akademicki. Gdańsk: GWP. (s. 497-544)Lynch K. (1960). The Image of the City, Cambridge: MIT Press.Maison D. (2000). Zogniskowane wywiady grupowe. Jakościowa metoda badań marketingowych. Warszawa: PWN.Paddison R. (2001). Handbook of Urban Studies. Londyn: Sage PublicationsSilverman D. (2009). Interpretacja danych jakościowych. Warszawa: PWNSilverman D. (2009). Prowadzenie badań jakościowych. Warszawa: PWNArtykuły z czasopism naukowych
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: