- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dynamika kampanii wyborczych 3502-TABS-4-OG
Tematyka zajęć obejmuje wybrane zagadnienia związane z kampanią wyborczą: strategie walki o głosy wyborców, czynniki wpływające na sposób prowadzenia kampanii oraz konsekwencje działań podejmowanych przez partie i kandydatów.
Punktem wyjścia rozważań będzie teoria podziałów socjopolitycznych oraz więzi między elektoratem a partiami: programowych, klientelistycznych oraz charyzmatycznych.
Po zbudowaniu ramy teoretycznej przystąpimy do analizy czynników wpływających na prowadzenie kampanii wyborczych takich, jak systemy wyborcze, modele ustrojowe, regulacje dotyczące finansowania partii i kampanii, cechy aktorów politycznych oraz społeczny i gospodarczy kontekst rywalizacji.
Podczas seminarium podejmowana będzie także problematyka konsekwencji (w tym efektywności) różnych strategii prowadzenia kampanii wyborczych, w tym kampanii negatywnej, manipulacji agendą debaty publiczne, także z perspektywy marketingu politycznego.
Podczas lektury prac empirycznych szczegółowej analizie będą poddawane stawiane przez autorów hipotezy, ich operacjonalizacja, schemat badania, źródła i rodzaje danych oraz metody weryfikacji hipotez i kontroli efektów czynników towarzyszących.
Rodzaj przedmiotu
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Zaliczenie na podstawie wygłoszonego referatu oraz pracy pisemnej, która może przyjąć formę eseju, krytycznego przeglądu literatury dotyczącej szczegółowej analizie wycinka problematyki omawianej na zajęciach lub projektu badania empirycznego dotyczącego zagadnień omawianych w toku seminarium. Niezbędny jest aktywny udział w dyskusji na zajęciach.
Literatura
• Abney, Ronni, James Adams, Michael Clark, Malcolm Easton, Lawrence Ezrow, Spyros Kosmidis, Anja Neundorf. 2011. When does valence matter? Heightened valence effects for governing parties during election campaigns. Party Politics 19 (1): 61-82.
• Adams, James F., Ethan Scheiner, and Jed Kawasumi. 2016. Running on character? Running on policy? An analysis of Japanese candidates' campaign platforms. Electoral Studies 44: 275-283.
• Banda, Kevin K. 2013. The Dynamics of Campaign Issue Agendas. State Politics & Policy Quarterly 13(4): 446–470.
• Butler, Daniel M., Eleanor N. Powell. 2014. Understanding the Party Brand Experimental Evidence on the Role of Valence. The Journal of Politics 76 (2): 492–505.
• Chytilek, Roman. 2016. Can (Inter-party) Politics Disappear. Sociální studia / Social Studies 1/2016: 23–43.
• Curini, Luigi. 2015. The Conditional Ideological Inducement to Campaign on Character Valence Issues in Multiparty Systems: The Case of Corruption. Comparative Political Studies 48 (2): 168–192.
• Garramone, Gina M. 1984. Voter Response to Negative Political Ads. Journalism Quarterly 61 (2): 250–259.
• Grabowska, Mirosława. 2004. Podział postkomunistyczny. Społeczne podstawy polityki w Polsce po 1989 roku. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe Scholar.
• Greene, Zachary. 2016. Competing on the issues: How experience in government and economic conditions influence the scope of parties policy messages. „Party Politics” 22 (6): 809-822.
• Hansen, Kasper M., Rasmus Tue Pedersen. 2008. Negative Campaigning in a Multiparty System. Scandinavian Political Studies 31 (4): 408-427.
• Hassell, Hans J. G., Kelly R. Oeltjenbruns. 2016. When to Attack: The Trajectory of Congressional Campaign Negativity. American Politics Research 44 (2): 222–246.
• van Heck, Sjoerd. 2016. Appealing broadly or narrowing down? The impact of government experience and party organization on the scope of parties’ issue agendas. „Party Politics” DOI: 10.1177/1354068816657374.
• Kitschelt, Herbert. 2000. Linkages Between Citizens and Politicians In Democratic Polities. „Comparative Political Studies” 33 (6/7): 845-879.
• Mazur, Marek. 2002. Marketing polityczny. Studium porównawcze. Warszawa: Wydawnictwo Naukowe PWN.
• Petrocik, John R., William L. Benoit, and Glenn J. Hansen. 2003. Issue ownership and presidential campaigning, 1952–2000. Political Science Quarterly 118(4): 599–626.
• Spoon, Jae-Jae, Heike Klüver. 2014. Do parties respond? How electoral context influences party responsiveness. „Electoral Studies” 35: 48-60
• Tavits, Margit. 2008. Policy Positions, Issue Importance, and Party Competition in New Democracies. „Comparative Political Studies” 41 (1): 48-72.
• Tavits, Margit, Joshua D. Potter. 2015. The Effect of Inequality and Social Identity on Party Strategies. „American Journal of Political Science” 59 (3): 744–758.
• Walter, Annemarie S. 2014. Negative Campaigning in Western Europe: Similar or Different? Political Studies 62 (S1): 42–60.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: