- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Międzyludzkie i społeczne źródła resentymentu. Wpływ kultury resentymentu na więzi społeczne, poziom zaufania, kapitał społeczny, nienawiść i zawiść w sferze publicznej. 3502-TABS-19-OG
Przedmiotem zajęć będzie teoria resentymentu i wpływ zjawiska resentymentu na więzi społeczne, poziom zaufania, kapitał społeczny, przejawy nienawiści i zawiści w sferze publicznej. Ponieważ teoria upatruje źródeł resentymentu w strukturach społecznych, to ważne staje się zidentyfikowane struktur (mikro, mezo, makro) generujących współcześnie zjawiska resentymentu oraz pytanie, czy możliwe są, chociażby w teorii, takie polityki/stosunki społeczne, które nie generują i nie podtrzymują kultury resentymentu. Czy też resentyment jest ceną, jaka trzeba zapłacić za dominujące formy stosunków społecznych, ekonomicznych i politycznych.
Status pojęcia teoretycznego nadał resentymentowi F. Nietzsche w Genealogii moralności Resentyment oznaczał reakcję zastępczą w sytuacji niemocy i bezsilności. Moralność, przekonywał Nietzsche, to reakcja zastępcza „słabych” wobec „silnych”, która ze słabych czyni „dobrych”, a z silnych „złych”. Źródeł tej reakcji zastępczej upatrywał Nietzsche w strukturze stosunków międzyludzkich, w strukturze społecznej. Samo chrześcijaństwo pojmował jako wyrosłe z ducha resentymentu, podobnie jak podstawowe pojęcia „winy” czy „sumienia”. Teorię resentymentu rozwinął Max Scheler w pracy Resentyment a moralność. Scheler podał definicję: „Resentyment – to duchowe samozatrucie, które ma ściśle określone przyczyny i skutki. Jest to trwałe nastawienie psychiczne, które rodzi się, kiedy określone odruchy uczuciowe i namiętności – same przez się normalne i zasadniczo wchodzące w skład ludzkiej natury – ulegają systematycznie stłumieniu i nie zostają rozładowane pociągając za sobą pewne trwałe skłonności do określonego rodzaju złudzeń co do wartości i odpowiadających im sądów wartościujących. Odruchami uczuciowymi i namiętnościami, które przede wszystkim wchodzą tu w grę, są: mściwe uczucie i odruch zemsty, nienawiść, złośliwość, zazdrość, zawiść, szyderstwo.” (s.33-34). Scheler, za Nietzschem, zwraca uwagę na zasadniczy czynnik: stłumienie, o którym mowa w definicji polega na zahamowaniu ze względu na świadomość, że bezpośrednia reakcja – powodująca rozładowanie – pociągnie za sobą klęskę ze względu na przekonanie o własnej niemożności, bezsilności. Zatem dotyczy to ludzi po jakiś względem „słabych”. Scheler ponadto słusznie zwraca uwagę na to, że „zwykła satysfakcja z cudzego nieszczęścia”, skłonność do „złośliwości”, „zawiści” to powszechne ludzkie namiętności, które należy odróżnić od resentymentu: „Mściwe uczucie, zazdrość, zawiść, szyderstwo, radość z cudzego nieszczęścia i złośliwość wtedy dopiero rodzą resentyment, kiedy działania je rozładowujące nie następują, ponieważ silniejsza jest świadomość bezsilności, która hamuje takie działania (rozładowujące). „Jeżeli zazdrośnik usiłuje pracą, wymianą, przestępstwem lub gwałtem zdobyć dobro, które kusi jego wzrok – nie popada [..] w resentyment.” Resentyment pojawia się, „…gdzie te szczególnie gwałtowne namiętności idą w parze z poczuciem niemożności przekształcenia ich w czyn […] z powodu słabości cielesnej lub duchowej albo z lęku lub obawy przed tymi, którzy owe namiętności wywołują.
Nacisk położony jest zatem na przyczyny strukturalne, systemowe; przykładowo, Scheler formułuje hipotezę: „Największy ładunek resentymentu tkwi więc nieuchronnie w takim społeczeństwie, w którym […] względna równość politycznych i pozostałych praw lub oficjalnie uznana formalna równość społeczna idą w parze z ogromnym zróżnicowaniem w zakresie faktycznej władzy, faktycznego posiadania i faktycznego wykształcenia, w społeczeństwie, w którym każdy „ma prawo” równać się z każdym, a mimo to „faktycznie zrównać się nie może”. Tutaj […] dzięki samej strukturze społeczeństwa istnieje na pewno potężny ładunek społecznego resentymentu.” (s.41).
Pozostaje pytanie, do jakiego stopnia teoria resentymentu Nietzschego/Schelera może być trafnym i badawczo płodnym narzędziem identyfikacji źródeł i wyjaśnienia zjawisk i problemów współczesnego świata. Podstawą seminarium będą obie wspomniane prace Nietzschego i Schelera.
Rodzaj przedmiotu
seminaria monograficzne
ogólnouniwersyteckie
Tryb prowadzenia
lektura monograficzna
Założenia (opisowo)
Efekty kształcenia
K_W02 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 jest refleksyjny i krytyczny wobec problemu zróżnicowania społecznego i nierówności społecznych
K_W05 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W06 posiada pogłębioną wiedzę o zróżnicowaniu kulturowym i jego przemianach, tożsamości kulturowej, interakcji i komunikacji międzykulturowej
K_W10 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W11 posiada pogłębioną wiedzę o normach i regułach organizujących struktury i instytucje społeczne
K_W14 posiada pogłębioną wiedzę na temat założeń i twierdzeń wybranych historycznych i współczesnych teorii socjologicznych
K_W15 podchodzi w sposób refleksyjny i krytyczny do wyboru określonej perspektywy teoretycznej
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U02 potrafi krytycznie selekcjonować informacje i materiały niezbędne do pracy naukowej, korzystając z różnych źródeł (w języku rodzimym i obcym) oraz posługując się nowoczesnymi technologiami
K_U04 potrafi posługiwać się kategoriami teoretycznymi oraz metodami badawczymi do opisu i analizy zmian społecznych i kulturowych we współczesnych społeczeństwach oraz ich konsekwencji
K_U08 umie zinterpretować rolę kultury w funkcjonowaniu jednostki i społeczeństwa
K_U09 potrafi wskazać związek przeczytanego tekstu naukowego z problemami życia społecznego i ich badaniem
K_K04 potrafi argumentować stawiane tezy posługując się dowodami naukowymi
K_K09 jest otwarty na różne perspektywy teoretyczne i metodologiczne badań społecznych
Kryteria oceniania
Udział w dyskusji, praca pisemna, przygotowanie interpretacji tekstu.
Zaliczenie zajęć w oparciu o pracę pisemna na stopień.
Dopuszczalne 2 nieobecności usprawiedliwione.
Bilans pracy studenta: w sali (30h) opanowanie literatury do zajęć 45h (analiza lektur, przygotowanie interpretacji), praca pisemna 15h.
W przypadku oceny negatywnej pracy pisemnej, poprawa uwzględniająca uwagi prowadzącego zajęcia.
Literatura
Friedrich Nietzsche, Z genealogii moralności, tłum. Grzegorz Sowiński, Kraków: Wydawnictwo Znak 1997, s. 168.
Max Scheler, Resentyment a moralność, tłum. Jan Garewicz, Warszawa: Czytelnik 1997, s. 216.
Więcej informacji
Więcej informacji o poziomie przedmiotu, roku studiów (i/lub semestrze) w którym się odbywa, o rodzaju i liczbie godzin zajęć - szukaj w planach studiów odpowiednich programów. Ten przedmiot jest związany z programami:
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, pierwszego stopnia
- Bioinformatyka i biologia systemów, stacjonarne drugiego stopnia
- Informatyka, stacjonarne, drugiego stopnia
- Matematyka, stacjonarne, drugiego stopnia
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: