Wywiad indywidualny, wywiad grupowy i wywiad dziennikarski 3502-SUM-FAKL-WIGD
Celem zajęć jest zapoznanie studentów z różnymi formami wywiadów: od stosowanych najczęściej w badaniach socjologicznych (wywiad indywidualny, wywiad grupowy) po wywiady dziennikarskie. W czasie kursu studenci na przykładach omawiają charakterystykę każdego ze wskazanych wywiadów. Efektem zajęć jest powstanie scenariuszy wywiadów na wybrany temat, które mogłyby zostać wykorzystane przez badaczy stosujących metody jakościowe w badaniach socjologicznych oraz przez dziennikarza przygotowującego reporterskie materiały o omawianym zagadnieniu.
W czasie zajęć studenci porównują fragmenty wywiadów socjologicznych oraz dziennikarskich (prasowych, radiowych, publikowanych na stronach internetowych). Prowadzący zajęcia jest doktorantem Instytutu Socjologii UW, który w swojej pracy doktorskiej wykorzystuje metodę wywiadów indywidualnych i grupowych, oraz dziennikarzem RMF FM.
Kurs otwierają trzy spotkania, spośród których każde poświęcone jest jednemu typowi wywiadu: indywidualnemu, grupowemu i dziennikarskiemu.
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
K_W03 ma świadomość istnienia sporów teoretycznych i metodologicznych prowadzonych we współczesnej socjologii, jest refleksyjny i krytyczny wobec różnych stanowisk
K_W04 posiada pogłębioną wiedzę o strukturach, wybranych instytucjach społecznych i ich wzajemnych relacjach
K_W08 posiada pogłębioną wiedzę o rodzajach więzi społecznych i mechanizmach podtrzymywania ładu zbiorowego
K_W16 posiada pogłębioną wiedzę na temat najważniejszych międzynarodowych i krajowych badań socjologicznych odnoszących się do wybranych obszarów rzeczywistości społecznej lub wybranych subdyscyplin socjologii
K_W18 posiada pogłębioną wiedzę o wybranych instytucjach i organizacjach odpowiedzialnych za transmisję norm i reguł w społeczeństwie takich jak: systemy edukacyjne, prawo, moralność, religia, itp.
K_U01 potrafi zidentyfikować przyczyny i przewidzieć potencjalne skutki przeszłych i bieżących wydarzeń społecznych. Potrafi formułować krytyczne sądy na temat bieżących i przeszłych wydarzeń społecznych
K_U03 potrafi dokonać krytycznej analizy zjawisk i procesów społecznych, zwłaszcza dotyczących współczesnego społeczeństwa polskiego
K_U18 potrafi wskazać, w jakich rodzajach badań można wykorzystać czytane przez siebie teksty naukowe
K_U19 potrafi przygotować prezentację wybranego zagadnienia lub badania w języku polskim i w języku obcym
K_K01 potrafi inicjować, planować, organizować i zarządzać pracą zespołu zadaniowego
Kryteria oceniania
Praca pisemna albo referat (do wyboru), bieżąca aktywność, frekwencja, zaliczenie na ocenę
Do godzin przeznaczonych na zajęcia w sali (30h) należy doliczyć czas konieczny do przygotowania się do zajęć (czytanie lektur, sporządzanie notatek, przygotowanie referatu) - 8h oraz czas konieczny do przygotowania się do finalnego zaliczenia (egzaminu) - 20h.
Literatura
W. Kozek. Rynek pracy. Perspektywa instytucjonalna, Wydawnictwo Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013.
J. Lisek-Michalska, Focus – sztuka czy metoda?, w: „Ruch prawniczy, ekonomiczny i socjologiczny”, Uniwersytet Adama Mickiewicza, zeszyt 1, Poznań 2002.
K. Konecki, Studia z metodologii badań jakościowych. Teoria ugruntowana, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2000.
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: