Swoi i obcy - stereotypy, konflikty i tożsamość z perspektywy antropologicznej 3502-SUM/II/SWO
Codzienne wiadomości ze wszystkich regionów świata pokazują obrazy wojen i przemocy, opisywanych jako przykłady terroryzmu, fundamentalizmu, nacjonalizmu czy też innych „-izmów”, które – jak może się zdawać – stały się stałym łatwym i „medialnym” wyjaśnieniem przyczyn współczesnych konfliktów. Analizowane będą konkretne wybrane przypadki, a także wymiary i procesy dotyczące konfliktów międzynarodowych, międzyetnicznych i międzycywilizacyjnych. Będziemy się również zastanawiać nad rolą antropologii i antropologów w zrozumieniu, a być może też w rozwiązywaniu tych konfliktów zarówno na poziomie polityki międzynarodowej jak i w perspektywie mikrospołecznej – przy spotkaniu z tzw. „obcym”. Przykładowe tematy i zagadnienia poruszane na zajęciach: ·Religia a fundamentalizm ·Wzory kultury a wojna cywilizacji ·Wojny i religie ·Antysemityzm i antyjudaizm ·Orientalizm i okcydentalizm ·Igrzyska w Pekinie – rywalizacja sportowa, międzykulturowa czy międzycywilizacyjna ·Stary imperializm – polityka kolonialna Zachodu ·Tradycja a nowoczesność – jako „stare” przyczyny „nowoczesnych” konfliktów ·Oblicza współczesnego imperializmu – rywalizacja międzynarodowa (Rosja – USA).
Rodzaj przedmiotu
Efekty kształcenia
W trakcie zajęć student uzyskuje wiedzę o badaniu zagadnień swojskości i obcości w socjologii i antropologii, uczy się dostrzegania problemu relacji międzygrupowych budowanych w oparciu o etniczną granicę i problemów tożsamościowych związanych z przynależnością do grupy oraz opracowywania samodzielnego wybranego tematu i przedstawianiu go grupie
Kryteria oceniania
Obecność na zajęciach (dopuszczalne dwie nieobecności), przedstawienie jednego referatu z listy lektur; przedstawienie prezentacji wybranego przez siebie tematu
Praktyki zawodowe
nie dotyczy
Literatura
E. Nowicka (red.) „Swoi i obcy”, Warszawa 1990, r. 1. E. Nowicka, J. Nawrocki (red.) „Inny – obcy – wróg”, Warszawa 1996, E. Nowicka „Obcy etnicznie w świadomości młodzieży szkolnej i studenckiej”, P. T. Kwiatkowski „Pamięć zbiorowa społeczeństwa polskiego w okresie transformacji”, Warszawa 2008, r. 3 „Losy rodziny a pamięć zbiorowa”., K. Kaźmierska „Między pamięcią zbiorową a biograficzną”, w: „Pamięć zbiorowa jako czynnik integracji i źródło konfliktów”, A. Szpociński (red.), Warszawa 2009., M. Lubaś „Tradycjonalizacje kultury”, w: „Tworzenie i odtwarzanie kultury”, M. Lubaś, G. Kubica (red.), Kraków 2008.R. E. Gruber „Odrodzenie kultury żydowskiej w Europie”, Sejny 2004, r. 2 „Wirtualny świat żydowski”. Z. Bokszański „Stereotypy a kultura”, Wrocław 1997, r. 1, 2, 4, I. Kurcz „Zmienność i nieuchronność stereotypów”, Warszawa 1994, s. 87-107, 147-187M. Billig, „Banalny nacjonalizm”, Kraków 2008, r. 5 „Codzienne flagowanie ojczyzny”, V. Turner „Gry społeczne, pola i metafory”, Kraków 2005, r. 1, 3 R. Wyszyński „Narodziny czy śmierć narodu. Narodowotwórcze działania elit białoruskich i buriackich po upadku ZSRR”, Warszawa 2010, str. 140-177, 183-199.R. Kossakowski, „Między wojownikiem, maminsynkiem a konformistą – paradoksy tożsamości japońskiego mężczyzny”, w: A. Radomski, B. Truchlińska, „Męskość w kulturze współczesnej”, Lublin 2008, str. 192-97.A. Allison, „Japońskie matki i obentō: pudełko z drugim śniadaniem jako ideologiczny aparat państwa”, w: R. E. Hryciuk, A. Kościańska, „Gender. Perspektywa antropologiczna”, t. 1., Warszawa 2007, str. 146-170.,
Więcej informacji
Dodatkowe informacje (np. o kalendarzu rejestracji, prowadzących zajęcia, lokalizacji i terminach zajęć) mogą być dostępne w serwisie USOSweb: